Lisäravinteet

Parhaat lisäravinteet opiskelijabudjetilla

On olemassa laaja kirjo laadukkaita ja tehokkaita lisäravinteita, jotka tukevat kehitystäsi ja auttavat saavuttamaan tavoitteesi ilman että käyttäisit kuitenkaan koko omaisuuttasi. Listasimme tärkeimmät lisäravinteet opiskelijabudjetilla tai kun haluat muuten vain säästää menoissasi.

#1 Whey – Heraproteiini

Proteiini on ydinasemassa lihasten kasvattamisessa ja joskus voi olla hankalaa saavuttaa päivittäinen proteiinintarve pelkällä ruokavaliolla – erityisesti ollessasi tiukalla budjetilla. Liha, kana ja kananmuna ovat esimerkiksi erinomaisia proteiininlähteitä, mutta tuppaavat usein uupumaan erityisesti opiskelijoiden ruokavaliosta niiden ollessa suhteellisen hintavia.

Heraproteiinijauheella on useita ominaisuuksia, jotka tekevät siitä erityisen hyvän lisäravinteen jonka tulisikin löytyä jokaisen kaapista! Laadukas hera on vähärasvaista ja usein myös suhteellisen vähähiilihydraattista. Impact Whey Protein onkin siis melkein puhtaasti laadukasta proteiinia, tehden siitä helppokäyttöisen lisäravinteen tukemaan eri tavoitteitasi.

✓ Imeytyy nopeasti auttaen lihaksia palautumaan rasituksesta

✓ Suhteellisen halpa proteiinilisä, sillä se on juuston valmistuksessa syntyvä sivutuote

✓ Erityisen kätevä – nauti veden tai maidon kanssa missä tahansa

#2 BCAA eli haaraketjuiset aminohapot

Haaraketjuiset aminohapot ovat myös erityisen hyvä ravintolisä, vaikka ne eivät olekaan yhtä tunnettuja kuin heraproteiini. Haaraketjuiset aminohapot koostuvat ihmiselle välttämättömistä aminohapoista joita se ei itse kykene valmistamaan. Noin kolmannes lihassolujen aminohapoista koostuu BCAA:ssa olevista aminohapoista.

BCAA:lla on sanottu olevan useita eri hyötyjä ja yksi näistä on sen kyky vähentää väsymystä sekä uupumusta. Urheillessasi kehosi tuottaa serotoniinia, joka saa sinut tuntemaan uupumusta. BCAA estää serotoniinin liiallista muodostumista lisäten näin energiaasi. Sen avulla jaksat siis paremmin päivän mittaan ja saat myös enemmän irti treeneistäsi.

✓ BCAA auttaa vähentämään lihaskipua sekä lihaskatoa

✓ Saatavilla useissa eri muodoissa kuten tabletteina tai jauheena sekä eri suhteissa

#3 Monivitamiinit

Monivitamiinit ovat yksiä markkinoiden parhaimmista budjettiystävällisistä lisäravinteista tukemaan terveyttäsi, vaikka ne eivät olekaan niitä perinteisiä ”lihastenkasvatus”- lisäravinteita.

Makroravinteiden kyttääminen tuntuu olevan monelle tärkeää, mutta on silti välillä hyvä keskittyä myös ruokavaliostaan saamiin mikroravinteisiin ja niiden määriin. Monivitamiinien avulla lisäät helposti eri mikroravinteiden saantia. Monivitamiinien avulla voit varmistaa, että kehosi saa, jos ei kaikki niin ainakin tärkeimmät, vitamiinit sekä kivennäisaineet jotka se tarvitsee.

✓ B-vitamiinit kuten B2, B6 sekä B12 ovat yhteydessä alentuneeseen stressiin sekä lisääntyneeseen energisyyteen. C-vitamiini on oleellinen tekijä solujen ja elinten terveydelle ja, vaikka sitä saakin paljon hedelmistä sekä kasviksista on sen lisäkäyttö silti monelle suositeltavaa. C-vitamiini lisää myös vastustuskykyä tehden siitä hyvän avun flunssan lievittämisessä.

✓ Multivitamiinit sisältävät myös muita erityisen tärkeitä vitamiineja kuten D-vitamiinia. Dvitamiinin nauttiminen on erityisen tärkeää talvikuukausina, mutta sen käyttö on suositeltavaa ympäri vuoden.

✓ Tukevat terveyttäsi ja hyvinvointiasi varmistamalla tärkeiden mikroravintoaineiden saannin – pysyessäsi samalla tiukassakin budjetissa

#4 Kreatiini

Kreatiini on myös erityisen suosittu lisäravinne. Kreatiini on lihaksissa luontaisesti esiintyvä aine, joka auttaa erityisesti voimaa vaativissa suorituksissa sekä lihaskasvussa.

Moni saa kreatiinia pieninä annoksina usein ruokavalionsa kautta, mutta lisätäksesi tehojasi ja saadaksesi kehitystä on sen käyttäminen lisäravinteena suositeltavaa. Kreatiini on varastoitunut lihaksiin kreatiinifosfaattina ja sen avulla keho tuottaa lisää ATP:ta, jonka avulla lihakset saavat energiaa toimintoihinsa. Kreatiinista on saatavilla useita eri laatuja, joista kreatiinimonohydraatti on usein suosituin sen edullisen hinnan ja hyvän saatavuuden takia.

✓ Kreatiinin avulla saat lisää voimaa ja energiaa, jolloin jaksat treenata kauemmin

✓ Lisää lihaksissa olevan veden määrää saaden sinut näyttämään lihaksikkaammalta ja antaen hyvän pumpin treeneissäsi

✓ Suhteellisen halpa ravintolisä riippuen sen laadusta

Nämä lisäravinteet ovat siis erinomainen lisä tukemaan tavoitteitasi yhdessä ruokavaliosi kanssa. On tärkeää muistaa, että lisäravinteet ovat juurikin lisä, eikä niillä tulisi korvata muita ruokavaliossa olevia osia. Ravintolisät toimivat parhaiten yhdessä kunnollisen ravitsemuksen ja riittävän kuormittavan treenin sekä levon kanssa.



Daniela Flaszka

Daniela Flaszka

Writer and expert

Daniela viettää tällä hetkellä suurimman osan ajastaan opiskelujensa parissa opiskellen urheiluliiketoimintaa sekä liiketaloutta, mutta terveelliset elämäntavat ja hyvä ruoka kuuluvat vahvasti hänen kiinnostuksiinsa. Liikunta on lähellä sydäntä ja vapaa-aika kuluukin yleensä salilla tai vaihtoehtoisesti ystävien parissa tai matkustellessa.


Lukijoille 25% alennus kaikista tuotteista OSTA NYT