Treeni

Paranna treeniäsi hyödyntämälla yöunesi

Hyödynnä yöunesi

Uni on ihmiselle erittäin tärkeää. Miten saat siis kaiken irti ajastasi sängyssä? Riittävä unenmäärä on avainosa terveellistä elämäntapaa, josta hyötyy sydämesi, painosi ja mielesi. Lue lisää selvittääksesi, miten saat ansaitsemasi 8 tuntia unta sekä parhaat hyödyt irti yöstäsi.

Aikatauluta unesi

Varmista, että menet nukkumaan ja heräät samaan aikaan joka päivä, myös viikonloppuisin! Säännöllinen unirytmi pitää biologisen kellosi käynnissä. Altistuminen luonnolliselle päivänvalolle sekä yön pimeydelle voi helpottaa oikean unirytmin löytämistä. Vinkki: Lähde aina samaan aikaan kevyelle aamukävelylle ystävän tai koiran kanssa, yhdessä on helpompaa!

Urheile

Suoritettaessa oikein, urheileminen parantaa unenlaatuasi sekä pidentää yöuntasi. Kuitenkin tarmokas aerobinen liikunta pitää kehosi lämpotilan korkeammalla noin 4 tunnin ajan, vaikeuttaen unensaantia. Kun kehosi rupeaa viilenemään, signaloi se aivosi vapauttamaan unihormoni melatoninia, tehden sinusta väsyneemmän. Vinkki: Urheile aamuisin ja aloita päiväsi energisenä ja freesinä!

 Vähennä kofeiinia

Älä huoli, emme tarkoita kofeiinin jättämistä kokonaan pois! Kofeiini on nautintoaine, joka pysyy kehossasi noin 8 tunnin ajan sen nauttimisesta, joten ehkä lounaan jälkeinen cappuccino ei ole se paras idea! Vinkki: Älä nauti kofeiinia kahden jälkeen iltapäivällä tai valitse kofeiiniton juoma.

Ota aikaa rentoutumiseen

Uni ei ole ’off-nappula’, se on enemmänkin hitaasti siirtymistä lepoon. Anna siis kehollesi aikaa palautua hektisestä työpäivästä.  Lempeä joogasessio ennen nukkumaanmenoa voi auttaa mieltäsi rentoutumaan, tasoittamaan hengitysrytmiäsi sekä helpottaa lihaskireyttä, ilman että sydämen sykkeesi nousee. Vinkki: Lue kirjaa, kuuntele rauhoittavaa musiikkia tai tee syvähengitys/venyttelyharjoituksia.

Superfoodit

 Vaikka on tärkeää välttää raskaita ruoka-annoksia ennen nukkumaanmenoa, jotkin ruoat auttavat sinua nukahtamaan. Nukutko levottomasti? Vinkki: Kokeile illalliseksi kokojyväpastaa tuoreilla vihanneksilla, kananrinnalla, tomaattikastikkeella sekä ripottele päälle hiukan parmesania. Luota meihin. Tämä yhdistelmä proteiinia ja tryptofaania aikaansaa unta tukevan serotoniinin tuottamisen aivoissasi.  Jos vatsasi kurnii juuri ennen nukkumaanmenoa, kokeile raejuustoa banaanisiivujen kera, tämä yhdistelmä ajaa saman asian.

 

 

 

 

Uni


Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Lukijoille 30% extra-alennus koodilla: BLOGI OSTA NYT