Lisäravinteet

Heraisolaatti vs. herkonsentraatti | Ravintoterapeutti selittää eron

Kun aloitat kuntoilun ja terveellisen elämäntyylin, tulet välttämättä törmäämään proteiinijauheisiin. Niitä löytyy lukuisia erilaisia – clear, kaseiini, vegaani, soija, mutta maailman paras proteiini on epäilemättä hera.

Heraproteiinia on saatavilla kahdessa eri muodossa – herakonsentraattina ja heraisolaattina. Molemmat auttavat kehittämään lihaksia, mutta mitkä ovat niiden erot?

Onneksi Myproteinin tuotekehittäjä ja ravintoterapeutti Katie Brown osaa hälventää mystisyyttä, jotta tiedät kumpi muodoista sopii parhaiten sinulle.

 

Mitä on hera?

Hera on lehmänmaidon yksi avainkomponenteista ja se on hyvin proteiinirikasta.  Me eristämme parhaat palat tuottaaksemme heraproteiinia. Tässä on Katielta parempi selitys.

“Heraproteiini on yksin lehmänmaidon tärkeimmistä komponenteista, sisältäen noin 20% sen (maidon) proteiinisisällöstä. Kun maidosta tehdään juustoa, neste joka erotellaan massasta prosessin aikana on heraa.”

Mutta miten se neste muuttuu jauheeksi? No, me yksinkertaisesti suodatamme, haihdutamme ja suihkutamme kuivaksi nesteen tehdäksemme siitä tuotteen, jota asiakkaamme voivat käyttää.

Heraproteiini sisältää kaikki yhdeksän välttämätöntä aminohappoa. Ne ovat välttämättömiä, koska kehomme tarvitsee niitä kaikenlaisiin toimintoihin, mutta emme pysty tuottamaan niitä itse, joten tarvitsemme ne ruokavaliosta. Tämän vuoksi hera on täysproteiini. Sen vahva aminohappoprofiili auttaa edistämään proteiinisynteesiä, eli lihasten kasvua ja korjaantumista.

 

Herakonsentraatti vs. heraisolaatti

Tämä voi olla hämmentävää; heraproteiini tulee kahdessa eri muodossa – konsentraattina ja isolaattina. Asiakkaidemme suosikki Impact Whey Protein on herakonsentraatti. Se valmistetaan työntämällä nestemäinen hera suodattimen läpi ja kuivaamalla se.

Heraisolaatti käy läpi prosessin, joka tunnetaan nimellä ristivirtausmikrosuodatus. Katien mukaan tämä on tarkempi suodatusprosessi, jossa proteiini erottuu rasvasta ja laktoosista.

Suodatusprosessin lisäksi näillä kahdella heraproteiinin muodolla on myös hieman erilaiset ravintosisällöt.

Proteiini

Herakonsentraatin proteiinipitoisuus on noin 80%, kun taas heraisolaatin proteiinipitoisuus on noin 90%, johtuen tarkemmasta suodatuksesta.

Rasva

Heraisolaatin rasvapitoisuus on myös pienempi sen suodatusprosessin ansiosta, tehden siitä täydellisen vaihtoehdon kaikille, jotka haluavat vähentää rasvaa omasta ruokavaliostaan.

Laktoosi

Heraisolaatin suodatusprosessissa sekä rasva että laktoosi erottuvat proteiinista, joten isolaatti sopii myös paremmin kaikille, joilla on laktoosi-intoleranssi.

Katien mukaan molemmat heraproteiinin muodot imeytyvät aikalailla samoin, joten molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja lihasten kasvattamiseen.

 

Pitäisikö minun valita heraisolaatti?

Heraisolaatti on hyvä vaihtoehto silloin kun haluat paljon proteiinia, mutta haluat vähentää rasvaa ja kaloreita. Tarkan suodatusprosessin vuoksi heraisolaatti on kuitenkin hieman hintavampaa kuin konsentraatti.

 

Pitäisikö minun valita herakonsentraatti?

Jos haluat lisätä päivittäistä proteiinin saantia, on konsentraatti siihen hyvä vaihtoehto. Siinä on hieman korkeampi rasvasisältö kuin isolaatissa, mutta se on silti 80% proteiinia ja hieman edullisempaa.

 

Pähkinänkuoressa


Sekä heraisolaatti että herakonsentraatti ovat hyviä vaihtoehtoja proteiiniksi. Molemmista saa noin 20g proteiinia per annos ja ne sisältävät kaikki yhdeksän välttämätöntä aminohappoa. Suurin ero näillä kahdella muodolla on niiden laktoosi- ja rasvasisältö.

 

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä