Lisäravinteet

Mitä on kurkuma? | 6 kurkuman hyötyä

Kurkuma on suosittu mauste, jota käytetään usein curryssa sekä muissa suolaisissa ruoissa. Kurkumaa käytetään paljon aasialaisissa kulttuureissa ja se tunnetaankin niissä monesti “elämän mausteena” tai “kultaisena mausteena”, mutta se on nyt myös levinnyt maailmanlaajuiseen suosioon. Kurkumalla on monia hyötyjä ja varhaisten tutkimusten mukaan ne näyttävät todella lupaavilta, joten katsotaanpa tässä artikkelissa hieman tarkemmin, mitä oikeastaan tiedämme tästä ihmeellisestä mausteesta.

Kurkuma antaa currylle sen keltaisen värin ja siitä löytyy voimakkaita kasvipohjaisia yhdisteitä, jotka tunnetaan kurkuminoideina. Kurkumiini on kurkuman aktiivinen aineosa, joka on suosittu tutkimuskohde  se lääkinnällisten vaikutusten ansiosta.  Kurkumiinia on kurkumassakuitenkin vain noin 3% sen painosta, joten tarvitset sen todennäköisesti lisäravinteena saadaksesi siitä kaikki hyödyt irti.

Mita on kurkuma

Mitkä ovat kurkuman  terveyshyödyt?

Kurkumalla on luonnollisesti tulehdusta hillitsevä vaikutus  ja se sisältää antioksidantteja, joiden ansiosta tästä mausteesta on tehty paljon tutkimuksia sen potentiaalisista lääkinnällisistä hyödyistä. Monet näistä tutkimuksista ovat yhä kesken, mutta on ainakin todettu jo olevan todella epätodennäköistä, että kurkuman reilulla käytöllä voisi olla mitään haitallisia vaikutuksia.2 Tutkimuksissa havaittuja kurkuman hyötyjä ovat mm…

 

1. Kurkuma voi auttaa nivelrikon kipuihin 

Tutkimuksissa on todettu säännöllisesti kurkuminoideja lisäravinteena nauttineilla koehenkilöillä vähentynyttä polvikipua nivelrikkoon liittyen.2 Yhdessä tutkimuksessa verrattiin myös kurkuminoidien ja ei-steroidisten tulehduskipulääkkeiden vaikutusta ja todettiin, että ne voivat olla yhtä tehokkaita hoitamaan jäykkyyttä ja kipua kävellessä.2 Tämä on lupaavaa kurkumalle, sillä tulehduskipulääkkeiden pitkäaikaisella käytöllä voi olla haittavaikutuksia.

 

2. Kurkumaa voi parantaa verensokerin tasoa

Tutkimukset kurkuman terveysvaikutuksista diabeetikoille sekä ylipainoisille eivät ole vielä kattavia, mutta yhden tutkimuksen mukaan diabeteksen esiasteella olevat koehenkilöt osoittivat parantunutta veren glukoosin hallintaa, jolla voisi olla rooli sairauksien ehkäisemisessä.2

Tämä on suosittu tutkimusaihe, josta ei kuitenkaan vielä ole paljon kliinisiä todisteita, mutta voidaan kuitenkin todeta, että kurkuman sisällyttäminen ruokavalioon voi potentiaalisesti parantaa verensokeriin liittyviä terveysongelmia.

 

3. Kurkuma voi taistella tulehdusta vastaan

Kurkumaa on käytetty vuosien ajan lääkinnällisenä yrttinä tietyissä kulttuureissa, mutta sen todellista vaikutusta tulehdusten hillitsemiseen ei  vielä tiedetä. Monet krooniset sairaudet kuitenkin liittyvät tulehduksiin ja kurkuman bioaktiiviset fytokemikaalit (kasviyhdisteet) tekevät siitä oivan valinnan potentiaalisesti estämään vaurioita, joita tulehdukset aiheuttavat kehossa.

 

4. Kurkuma on antioksidantti

Kurkuman kurkuminoidisilla yhdisteillä on todistetusti antioksidanttisia ominaisuuksia.3 Antioksidanteilla on avainrooli vapaiden radikaalien aiheuttamien vaurioiden estämisessä, jolla on tekemistä vanhenemisen ja monien sairauksien kanssa.

Kurkuma on kehittänyt myös  pienoisen maineen superfoodina, mikä voi olla vain hyvä asia.  Lue lisää superfoodeista täällä.

 

5. Kurkuma voi tukea sydämen terveyttä

Jotkut tutkimukset ovat keskittyneet kolesterolin ja triglyseriditasojen reaktioon kurkumiinilisäravinteisiin. Nämä tutkimukset ovat yhä kesken, mutta kurkuman lisäämisestä ruokavalioon voi olla hyötyä niille, joilla on syytä huolestua sydän- ja verisuonitaudeista.4 

 

6. Kurkuma voi parantaa henkistä hyvinvointia

Myös kurkumiinilisäravinteiden vaikutusta masennuksesta ja ahdistuksesta kärsiville henkilöille on tutkittu. Joissain tutkimuksissa todettiin parannuksia mielentilaan, mutta itse tutkimukset oli tehty lyhyellä aikavälillä, joten lisätutkimuksia aiheesta on syytä tehdä, jotta voidaan vahvistaa tämä potentiaalinen hyöty.5 

 

Kurkuman annostelu

Kurkuma on selkeästi voimakas mauste, jolla on useita potentiaalisia terveyshyötyjä. Ei ole olemassa yleistä suositusta kurkuman annostelusta hyötyjen saavuttamiseksi, mutta tutkimuksissa käytettyjä annosteluja voidaan käyttää ohjenuorana.

  • Nivelrikkoa varten useimmissa tutkimuksissa käytettiin 500 m kurkumiinia kahdesti päivässä vähintään 2 kk ajan.2
  • Parempaa glukoosin hallintaa sekä sydämen terveyttä tutkittiin potilailla yhden tutkimuksen mukaan 2 g per päivä (4 x 500 mg lisäravinne).2
  • Tulehduksia hillitseviä ja antioksidanttisia ominaisuuksia tutkittiin annoksilla, jotka vaihtelivat 180 mg jopa 1,5 g per päivä.2
  • Yleinen annostus tutkittaessa vaikutuksia masennukseen ja ahdistukseen oli 500 mg kahdesti päivässä usean kuukauden ajan.5

 

Muista tämä


Kurkumalla on monia lupaavia terveyshyötyjä, mutta tutkimuksen ovat vielä rajoitettuja ja annostukset niissä vaihtelevat. Tällä mausteella on kuitenkin todettu  tulehdusta hillitseviä vaikutuksia osoittaen jälleen, miten merkittävä vaikutus terveellisellä kasvipohjaisella ravinnolla voi olla estämään terveyshaittoja sekä terveyden ylläpitämisessä.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä