Lisäravinteet

Vihreä tee ja painonpudotus | Onko siitä hyötyä?

Vihreä tee on vakaasti kasvanut fitnessvillityksestä kunnioitettavaksi osaksi terveellistä elämäntyyliä. Sen korkeat pitoisuudet antioksidantteja on saaneet suurimmat fanit väittämään, että juomalla olisi jopa ikääntymistä hidastavia vaikutuksia.

Voiko vihreän teen juominen auttaa sinua painonpudotuksessa ja fitnesstavoitteiden saavuttamisessa? Selvitämme sen nyt.

Löydät tästä artikkelista seuraavaa:

  • Miten vihreä tee auttaa painonpudotuksessa?
  • Pitäisikö vihreää teetä juoda ennen treeniä?
  • Kannattaako vihreä teetä juoda massakaudella?
  • Kannattaako vihreä tee juoda vai käyttää uutteita?

Miten vihreä tee auttaa painonpudotuksessa?

Vihreä tee on täynnä voimakkaita kasviyhdisteitä nimeltään polyfenolit. Polyfenolit ovat voimakkaita antioksidantteja, joilla on monia terveyshyötyjä. Vihreän teen katekiinin (tietyn tyyppinen polyfenoli) ja sen sisältämän kofeiinin yhdistelmä on linkitetty painonpudotukseen.1 Kofeiinista saat energiaa, joka voi johtaa tehokkaampiin treeneihin ja lisääntyneeseen kalorien kulutukseen, kun taas katekiinien on osoitettu merkittävästi lisäävän rasvanpolttoa.2

Pitäisikö vihreää teetä juoda ennen treeniä?

Vihreän teen juominen noin tuntia ennen treeniä antaa kehollesi trapeeksi aikaa hyötyä sen vaikutuksista. Saat samalla kofeiinista energiaa treeniisi ja apua rasvan pilkkomiseen lisäenergiaksi.2 Vihreä tee on suosittu, koska sen kofeiinipitoisuus on paljon matalampi kuin kuin esimerkiksi kahvin tai preworkout -juomien. Vihreä tee sopii siis hyvin niille, jotka kaipaavat luonnollista piristystä ilman riskiä energiatason romahtamisesta kun kofeiinin vaikutus lakkaa.

Toinen selkeä ero vihreän teen kofeiinin vaikutuksesta verrattuna muihin kofeiinipitoisiin juomiin on sen pienempi riski aiheuttaa levottomuutta. Jos kofeiinijuomat tekevät sinusta hieman liiankin valppaan ja saavat aikaan melkein jopa epämukavan olon, vihreä tee voi olla sinulle hyvä vaihtoehto. Tämä luonnollinen juoma sisältää myös aminohappoja, jotka vaikuttavat aivoihin. Ne auttavat kehoa vapauttamaan dopamiinia ja lisäämään GABA neurotransmissioita.

Eli, saat pilkottua enemmän rasvaa kehostasi energiaksi, mikä edistää rasvattoman massan (lihaksen) rakentamista ja saat kofeiinista myös energiaa tehdä vielä enemmän harjoituksia rasvan palamiseksi.

Haluatko lisää tietoa vihreän teen hyödyistä?

Kannattaako vihreää teetä juoda massakaudella?

Voit silti hyötyä vihreästä teestä, vaikka painonpudotus ei olisikaan tavoitteesi. Sen sisältämät luonnolliset kofeiinitasot voi hyödyntää pre-workout -juomana antamaan energiaa vastustus- ja voimaharjoitteluun.

Kunhan ruokit lihaksiasi riittävällä määrällä kaloreita ja proteiinia, jotta ne voivat kasvaa, voit ylläpitää lihasmassaa ja silti hyötyä vihreän teen rasvaa polttavista ominaisuuksista.1

Kannattaako vihreä tee juoda vai käyttää uutteita?

Tämä riippuu henkilökohtaisesta mieltymyksestä. Voit hyötyä molemmista vaihtoehdoista. Jos et pidä teen mausta, ovat uutteet selkeästi parempi vaihtoehto. Uutteilla on myös se hyvä puoli, että niitä voi helposti pitää mukana ja napata vaikka liikkeellä ollessasi.

Jos sinun tekee mieli napostella kun olet tylsistynyt, vihreän teen juominen voi myös tarjota siihen harhautuksen. Silloin sen sisältämä vesi auttaa myös hälventämään mahdolliset janon/nälän sekoittuneet signaalit.

Voit myös saada vihreän teen hyödyt toisenlaisista tuotteista – etsi vihreä tee ainesosaluettelosta vaikkapa kun valitset pre-workout -juomaa tai muita lisäravinteita varastojasi täydentämään.

Vihreä tee ja painonpudotus | Muista tämä

Vihreän teen hyödyt ovat paljon muutakin kuin pelkästään virkistävä juoma; voit saada siitä kofeiinia, voimakkaita antioksidantteja ja tukea rasvanpolttoon ja painonpudotukseen. Lisääntynyt keskittymiskyky ja energia voivat auttaa sinua puristamaan kaiken irti viimeisistä toistoista.1 Kun treenaat kovaa salilla, luonnolliset tuotteet, kuten vihreä tee, voivat tuoda hyötyjä treeniisi ja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi


  1. Hursel, R., Viechtbauer, W., & Westerterp-Plantenga, M. S. (2009). The effects of green tea on weight loss and weight maintenance: a meta-analysis. International journal of obesity33(9), 956-961. 
  2. Nagao, T., Komine, Y., Soga, S., Meguro, S., Hase, T., Tanaka, Y., & Tokimitsu, I. (2005). Ingestion of a tea rich in catechins leads to a reduction in body fat and malondialdehyde-modified LDL in men. The American journal of clinical nutrition81(1), 122–129.


Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä