Lisäravinteet

Miten valita paras multivitamiini

Multivitamiineja on ollut tarjolla ja useita vuosia ja ne ovatkin suosittuja lisäravinteita, sillä niistä saa nopeasti ja helposti tarvittavat vitamiinit. Jopa 1/3 aikuisista ottavat yhden (tai useamman) vitamiinin päivittäin monista eri syistä. 1 Mitä tulee multivitamiineihin, mistä tiedät tarvitko sellaista ja miten valitset niistä parhaan vaihtoehdon? Listasimme mitä tekijöitä sinun tulee ottaa huomioon multivitamiinia valitessa, jotta saat niistä maksimaalisen positiivisen vaikutuksen terveydellesi ja hyvinvoinnillesi.

Mitä multivitamiinit ovat?

Multivitamiinit ovat lisäravinne, joka sisältää enemmän kuin yhden vitamiinin samassa tuotteessa. Tyypillisesti multivitaaminit ovat tabletteja tai kapseleita, mutta nykyään niitä on saativilla myös nestemäisessä ja jauheen muodossa sekä jopa nallekarkin tapaisessa muodossa, mikä tekee niiden ottamisesta paljon helpompaa muistaa. Multivitamiinit ovat olleet saatavilla 1940-luvulta lähtien ja ovat tasaisesti kasvattaneet suosiotaan. 1

Multivitaaminit suunniteltiin paikkaamaan dieetistä aiheutuvia puutoksia. Voi olla hankalaa syödä joka päivä tarvittava määrä hedelmiä, vihanneksia ja täysjyviä, joten multivitamiinit suunniteltiin varmistamaan jatkuva kehon tarvitsemien vitamiinien riittävä saanti.

Markkinoilla on kolme eri tyyppiä multivitamiineja:

1) Laaja kirjo, tai kerran päivässä otettavat multivitamiinit

Nämä ovat suunniteltu otettaviksi päivittäin huolimatta erityisistä ravinteiden tarpeesta tai dieetin rajoituksista. Ne tyypillisesti sisältävät lähes suositusten mukaisen päivittäisen määrän niiden sisältämiä vitamiineja ja mineraaleja.

2) Korkean tehon, tai ns. megamultivitamiinit

Tämän tyyppiset vitamiinit tyypillisesti sisältävät paljon enemmän kuin 100% suositellusta päivittäisestä annostuksestajoitain vitamiineja ja mineraaleja, esimerkiksi 400% suositusannostuksesta vitamiineja A, C, ja E. Nämä saattavat sisältää myös muita lisäravinteita tai mineraaleja ja ovat suunniteltuja ihmisille, jotka haluavat tehostaa tiettyä ravinteen saantia.

Keho monesti hankkiutuu eroon ylimääräisistä ravinteista jos otat niitä enemmän kuin tarve on, mutta erittäin korkeat tasot tiettyjä vitamiineja ja mineraaleja voi olla vaarallista.

3) Erikoistuneet, tai kohdistetut multivitamiinit

Tämän tyyppiset multivitamiinit luokitellaan sen perusteella, mitä tavoitetta ne tukevat, kuten painonhallintaa, energiatasoja, immuniteettia, tai hormonitoimintaa. Niissä on usein korkeita pitoisuuksia eri vitamiineja, mineraaleja ja muita lisäravinteita, kuten vihreäteeuutetta tai aminohappoja.

Multivitamiinien valinta

Mitkä ovat hyödyt?

Multivitamiinit suunniteltiin tukemaan tiettyjen ravinteiden saantia niille, jotka eivät pysty niitä ruokavalion kautta saamaan.

Säännöllisesti nautittuna, multivitamiinit voivat auttaa sekä ehkäisemään vitamiininpuutoksia että mahdollisesti myös hoitamaan jo olemassa olevia puutoksia.

Koska tarvitset multivitamiineja?

Elämäntilanteesi, terveydentilasi, ruokavalio ja muut tekijät voivat vaikuttaa multivitamiinien tarpeeseesi. Harkitse seuraavia asioita, kun mietit multivitamiinien hankintaa.

Jos olet raskaana

Kun olet raskaana kehosi kasvattaa toista ihmistä, joka tarvitsee kaikki samat (ja jopa enemmän) vitamiinit ja mineraalit kuin oma kehosikin.  Raskauden aikana foolihappo ja terveelliset rasvat ovat erittäin tärkeitä vauvasi kehitykselle, ja saatat hyötyä myös lisäraudasta ja B12-vitamiinista, riippuen veriarvoistasi. Onneksi markkinoilla on useita vaihtoehtoja, joita useimmat lääkärit suosittelevat ottamaan ennen raskaaksi tulemista ja mahdollisesti myös synnytyksen jälkeen, mikäli aiot imettää.

Ikääntyessäsi

Kehoistamme tulee ikääntyessämme tehottomampia imeyttämään ruoasta saatavia vitamiineja ja mineraaleja, etenkin D ja B12 vitamiineja. Usein nämä ”seniori” vitamiinit sisältävät myös kalsiumia, joka tukee tervettä luustoa, mikä on erittäin tärkeää vanhetessamme.

Allergiat

Jos sinulla on ruoka-aineallergioita, jotka estävät sinua syömästä kokonaisia ruokaryhmiä (kuten maitotuotteita tai viljoja), voit hyötyä multivitamiineista. Monet maidon vaihtoehtoisista tuotteista sisältävät myös kalsiumia (yksi maidon pääravinteista, jota useimmat saavat maitotuotteista), mutta eri määriä.

Jos vältät kaikkia viljatuotteita, voi ruokavaliostasi puuttua monia B-vitamiineja, jolloin multivitamiineista lisäravinteena voisi myös olla hyötyä.

Muut ruokavaliorajoitukset

Jos noudatat vegaanista tai kasvisruokavaliota, voi ruokavaliossasi mahdollisesti olla vain hyvin alhaisia määriä tiettyjä ravinteita, joita on korkeita määriä eläinkunnan tuotteissa, kuten rautaa ja B12-vitamiinia.

Myös jos sinulla on vähäkuituinen ruokavalio, säännöllisestä multivitamiinista voisi ehdottomasti olla hyötyä.

Sairaudet

Jos sinulla on sairauksia, keskustele lääkärisi kanssa huolenaiheista, sillä veriarvosi kertovat, minkä tyyppisistä multivitamiineista voisi olla sinulle eniten hyötyä.

 

Miten valita paras multivitamiini

Sukupuolella on merkitystä

Miesten ja naisten rakenne on erilainen – naiset ovat alttiimpia osteoporoosille ja tarvitsevat kalsiumlisää ja miehet travitsevat myös vähemmän todennäköisemmin rautalisää. Voit mahdollisesti valita sukupuolellesi suunnattuja multivitamiineja, mutta voit myös tarkistaa tuotetiedoista, että haluamasi ravintoaineita on riittävä määrä.

Iällä on väliä

Kehomme trapeet muuttuvat ajan myötä – tarvitsemme joitain vitamiineja enemmän lapsena ja toisia enemmän aikuisena.

Kun D ja B12-vitamiinit ovat tärkeitä vanhentuessa, kouluikäiset lapset ja nuoret aikuiset voivat hyötyä enemmän C-vitamiinista sinkistä, estämään heidän keskuudessaan helposti leviäviä vilustumisia.

 

Huomio tavoitteesi

Selvitä lääkärisi tai revitsemusterapeuttisi kanssa syömistottumuksiasi ja valitse vitamiini sen perusteella, mitä kehosi todella tarvitsee.

Jos pyrit pudottamaan painoa, huolehdi silti ruokavaliosi ravinteiden riittävästä määrästä, ja korvaa sen puutteet. Vitamiinit B ja D voivat tukea energiatasojasi. Jos sairastelet usein, tarvitset ehkä vitamiineja, jotka tukevat immuniteettiasi. Opiskeletko tärkeää koetta varten? Kokeile multivitamiinia, joka tukee aivojen terveyttä.

Tärkeintä on keskustella lääkärisi kanssa, löytääksesi juuri sinulle hyödylliset tuotteet.

 

Muista tämä


Multivitamiinien ottamiseen löytyy monia syitä ja markkinoilta löytyy niille paljon vaihtoehtoja. Ota huomioon kaikki tekijät, kuten ikä, ruokavalio, terveydentila, ja keskustele ammattilaisen kanssa, jos tarvitset apua oikeiden vitamiinien löytämiseksi.

  1. National Institutes of Health. (2019, October 17). Office of Dietary Supplements – Multivitamin/mineral Supplements. Retrieved January 04, 2021, from https://ods.od.nih.gov/factsheets/MVMS-HealthProfessional/

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Löydä päivän parhaat tarjoukset suosikkituotteistasi Klikkaa tästä