Ravinto

Laihduttaminen ja painonpudotus nopeasti – epäterveellistä vai ei?

Laihduttaminen nopeasti – kannattaako se?

Laihduttaminen voi tuntua tänä päivänä vieläkin vaikealta vaikkakin tuotteita ja ohjeita siihen on miljoonittain. Tarjolla on ohjeita ja tuotteita jotka lupaavat tuloksia nopeasti, mutta samaan aikaan kaikki paasaavat elämäntapamuutoksista ja hitaista tuloksista. Moni jopa painottaa miten painoa todellakin kannattaisi pudottaa hitaasti, sillä muuten kilot tulevat tuplana takaisin tai se voi olla terveydellesi haitallista. Päätimme koota yhteen tietoa siitä miten nopeasti voit siis laihduttaa ja mitä tekijöitä kannattaa ottaa huomioon laihduttaessa. Jatka lukemista ja ota selvää onko raju laihduttaminen epäterveellistä vai voitko nopealla painonpudotuksella päästä haluamaasi kuntoon helposti.

laihduttaminen

Laihduttaminen ensin ja sitten vasta terveellinen eläminen

Moni turvautuu helposti mitä ihmeellisimpiin dieetteihin ja ateriankorvikkeisiin, sillä toiveena ovat nopeat tulokset ja “helppo” laihduttaminen. Kuulostaa houkuttelevalta pakko myöntää, mutta mitä tapahtuu keholle kun painoa pudotetaan rajusti ja nopeasti pussikeittodieetin avulla? Moni pikadieetti ja raju painonpudotus perustuvat yleensä jonkin ruokaryhmän tai makroravintoaineen kuten rasvan tai hiilihydraattien rajoittamiseen tai kokonaan karsimiseen. Tämän rajoittamisen seurauksena on yleensä kalorivaje, joka johtaa yleensä lopulta painon vähenemiseen. Mikään tietty ruoka-aine tai makroryhmä ei siis lihota sinua!

Keho on kokonaisuus ja se tarvitsee eri makro- ja mikroravintoaineita pysyäkseen terveenä. Lyhyellä aikavälillä tiettyjen ruokaryhmien tai ravintoaineiden rajoittamisella ei välttämättä saa vielä kauheasti tuhoa aikaan, mutta pitkällä tähtäimellä saatat kaivaa itsellesi erittäin syvää kuoppaa ja jopa vaarantaa terveytesi. Tarvitset rasvaa hormonitoimintaasi varten, proteiinit huolehtivat lihaksistasi ja hiilihydraatit antavat sinulle energiaa.

On helppo uskotella itselleen, että ensin pudottaa hieman painoa helposti ja aloittaa vasta sitten terveellisen elämäntavan. Yleensä pikadieetillä saadut tulokset pudottavat kyllä painoa, mutta useimmissa tapauksissa painon väheneminen johtuu lihasmassan vähenemisestä. Jos siis haluat muuttaa kehosi koostumusta ja kiinteytyä kannattaa asiaa ajatella pidemmällä tähtäimellä ja hyväksyä se, että jotkin tavoitteet tosiaan vaativat pitkäjänteisyyttä ja pieniä kestäviä muutoksia.

 

Entä jos lääkärisi suosittelee sinulle nopeaa laihduttamista?

On tietenkin tilanteita, jolloin raju painonpudotus saattaa olla parempi vaihtoehto kuin pidempiaikainen tasainen dieetti. Täytyy muistaa, että ylipaino on myös epäterveellistä ja joskus on paljon parempi keholle päästä eroon nopeasti sitä rasittavasta ylipainosta. Tälläiset tilanteet ovat kuitenkin harvinaisempia ja asiasta kannattaa aina konsultoida lääkäriä. Älä siis ryhdy noudattamaan erittäin vähäkalorisia ruokavalioita ilman ammattilaisen valvontaa, sillä seuraukset voivat olla erittäin haitallisia terveydellesi.

Täytyy myös muistaa, että usein näissäkin tilanteissa on erittäin vähäkalorinen ruokavalio vain ensiapu vakavaan ylipainoon ja sitä noudatetaan vain lyhyen aikaan. Lääkärin tai muun terveyden ammttilaisen tulee aina suunnitella myös pidemmälle aikavälille sopiva ruokavalio ja valmistaa potilas siihen kuuluisaan elämäntapamuutokseen esittelemällä ja totuttamalla tämä pieniin terveellisiin ja kestäviin muutoksiin.

 

laihduttaminen ja ruokavalion tärkeys

Miten nopeasti voit laihduttaa terveellisesti?

Kaikki riippuu täysin lähtötilanteestasi – nykyisestä painostasi, ruokavaliostasi sekä aktiivisuudestasi. Yleisesti ottaen jos nykyinen energiansaantisi on erittäin korkea ja et ole kovinkaan aktiivinen saattaa kehosi reagoida hyvinkin nopeasti ruokavaliomuutokseen. Jos taas olet melko aktiivinen ja kalorimääräsi ei ole niin korkea voi painonpudotus tuntua hitaammalta projektilta. Huomioi myös, että mitä enemmän painat sitä enemmän kehosi yleensä polttaa kaloreita.

Moni huomaa aloittaessaan laihduttamisen, että paino saattaa ensimmäisten viikkojen aikana laskea paljonkin. Tämä yleensä johtuu suurimmaksi osin nesteiden ja turvotuksen lähtemisestä ja rasvan palamisessa menee yleensä hieman pidempään. Säästääksesi lihasmassaa on suositeltu painonpudotustahti noin 500g-2kg viikossa. Varmista myös, että saat tarpeeksi proteiinia, jotta kehosi ei hajota pelkästään lihasmassaa! Keho on siitä fiksu kapistus, että se luopuu aina ensimmäiseksi ei niin tärkeistä asioista kuten lihaksista suojellakseen tärkeämpiä elimiä kuten aivoja. Muista siis tarjota sille kaikki sen tarvitsemat makro- ja mikroravintoaineet, jotta saat rasvan palamaan.

Älä kuitenkaan lannistu jos paino ei laske tasaisesti joka viikko. On suositeltua seurata enemmän peilikuvaa ja senttien lähtemistä kuin niinkään painoa. Erityisesti naisilla hormonitoiminta saattaa vaikuttaa painoon rajustikkin ja aiheuttaa 2-4 kilon eroja riippuen esimerkiksi missä kohtaa kuukautiskiertoa on.

Makroravintoryhmien kokonaan karsiminen ei tee hyvää ja pienillä kestävillä muutoksilla kykenet myös paremmin ylläpitämään tuloksia etkä joudu myöskään luopumaan ajoittaisista herkkuhetkistä! Painonpudotukselle kannattaa antaa aikaa ja tehdä se terveellisesti. Voit kuitenkin valita haluatko lisätä kulutustasi lisäämällä liikunnan määrää vai säätämällä ruokavaliotasi. Useammat suosittelevat aina tekemään molemmat muutokset kohtuudella. Ota siis terveellinen ruokavalio ja polttavat treenit osaksi elämäntapaasi ja saavuta tavoitteesi ilman mahdollisesti vaarallisia pikadieettejä.



Daniela Flaszka

Daniela Flaszka

Writer and expert

Daniela on auktorisoitu 4. tason EHFA Personal Trainer ja kuuluu täten EREPS:in (The European Register of exercise Professionals) auktorisoituihin personal trainereihin. Hän on aikaisemmin saanut Itä-Suomen Yliopistolta todistuksen liikuntalääketieteiden ja terveystieteiden perusteista vuonna 2016. Tällä hetkellä Daniela opiskelee Amsterdamissa urheiluliiketoimintaa ja saa liikuntatieteiden kandidaattinsa vuonna 2020. Tämä koulutus tarjoaa hänelle mahdollisuuden työskennellä johtamisen ja liiketalouden puolella urheilumaailmassa. Daniela nauttii terveellisestä sekä tasapainoisesti elämäntavasta. Urheilu, erityisesti salitreenaaminen, sekä ravitseva ruoka ovat isossa osassa hänen arkipäiväänsä ja hän on myös todella kiinnostunut työskentelystä urheilusektorilla valmistauduttuaan. Daniela uskoo, että tasapaino on avainasemassa terveellisen elämän saavuttamisessa tai ylläpidossa ja siksi on tärkeää kuunnella sekä kehoa kuin mieltä. Lue lisää Danielasta täältä: https://www.linkedin.com/in/danielaflaszka/.


Lukijoille 30% extra-alennus koodilla: BLOGI OSTA NYT