0
Kori

Ostokorisi on tyhjä

Ravinto

Mehudieetit – Nopea opas mehudieetin haitoista ja hyödyistä

Mehudieetit – Kaikki mitä sinun pitää tietää

Mehudieetit ymmärretään usein laihtumisen ”nopeaksi ratkaisuksi”. Ne tarjoavat nopeaa painonpudotusta, puhdistettua kehoa ja joissain tapauksissa jopa parempaa mielialaa. Mutta onko turvallista rajoittaa ruokavaliota vain mehuihin ja onko laihtuminen pysyvää? Tässä artikkelissa selvitetään, onko mehudieetit todella kaiken sen hypetyksen arvoisia vai tulisiko ne unohtaa kokonaan!

Mikä oikein on mehudieetti?

Mehudieetti on ajanjakso, jonka aikana päivän kaikki ateriat nautitaan mehun muodossa samalla nauttien enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita kuin normaalissa ruokavaliossa. Mehudieetit kestävät tyypillisesti 3 – 7 päivän ajan.1

Mehudieetit lupaavat puhdistaa kehoasi, pudottaa painoasi nopeasti ja mikä parasta, lisätä energiatasojasi. Monille terveelliset mehujuomat voivat tarjota pikakorjauksen uuden, terveellisen ruokavalion aloittamiseksi. Niiden viimeaikaisista suosituksista huolimatta tieteellisiä todisteita mehudieettien terveysriskeistä on jo melkoinen määrä.1-4

Mehudieetin hyödyt

Koska mehudieetin hyödyistä ei ole pitkäaikaista näyttöä, ei sitä suositella noudatettavaksi liian pitkään. Lisäksi matalaproteiininen ja -kalorinen ruokavalio ei tee pitkällä tähtäimellä kellekään hyvää, vaikka tavoitteena olisikin pudottaa painoa runsaasti. Mehudieetin voi kuitenkin toteuttaa järkevästi niin, että keholle ja mielelle on siitä hyötyä. Alla perehdytään näihin vielä hieman paremmin.

Oman mielen rohkaisu

On todisteita siitä, että alussa nopea painon putoaminen voi tarjota rohkaisua ja kannustusta pysymään uudessa ruokavalio- ja liikuntasuunnitelmassa. Lyhyt mehudieetti voi kannustaa pysymään pitkäaikaisessa painonpudotussuunnitelmassa ja pitämään kiinni terveellisen ruokavalion aloittamisesta.

Suolen toiminta

On myös tutkimustodisteita siitä, että kolmen päivän mehudieetti parantaa suolen bakteerien koostumusta. Suolen terveyttä on tutkittu jo sen verran, että sen merkitys tunnetaan jo melko hyvin. Yhdessä tutkimuksessa tutkittiin kolmipäiväisen mehudieetin vaikutusta suoleen ja sen terveyteen. Tutkimuksen aikana saatiin merkittäviä tuloksia siitä, että suolistobakteerien hyödylliset juosteet lisääntyivät dieetin aikana. Kahden viikon jälkeen normaalille ruokavaliolle palattua myös bakteerit olivat kuitenkin palanneet lähtötasoon.

Typpioksidi

Mehudieetin aikana kehon typpioksidimäärä on todettu lisääntyvän. Elimistön oman typpioksidin tuotantoon pystytään vaikuttamaan tietyillä elintarvikkeilla, kuten punajuurilla, joita on helppo nauttia mehudieetin aikana myös nestemäisessä muodossa. Typpioksidin on osoitettu auttavan sydän- ja verisuonisairausten ehkäisyssä laskemalla verenpainetta ja parantamalla liikuntasietoisuutta.

Kehon puhdistaminen eli “detox”

Yksi mehudieetin tärkeimmin ymmärretyistä eduista on sen puhdistava vaikutus. Asiantuntijat ovat kuitenkin hylänneet tämän edun lähes täysin. Kehon puhdistautuminen ei katso sitä, kuinka monta mehua päivän aikana juodaan. Se mitä mehut kehosta puhdistavat ovat jonkin verran vielä tuntemattomia. Lisäksi monet tutkijat ovat sitä mieltä, että mehudieetin vaarat piilevät sen annostuksissa. Mikä tahansa on vaarallista liiallisissa määrin – jopa vesi.

Painonpudotus

Mehudieetin oletetusti tärkein etu piilee nopeasti tippuvassa painossa. On kuitenkin tutkittu, että nopeasti tippuva paino tulee mitä todennäköisemmin takaisin palatessa normaaliin ruokavalioon. Mehudieetin aikana saaduista vaikutuksista on siis haastavaa tehdä pysyviä.

Mehudieetin aikana laihtuu nopeassa tahdissa, koska päivän aikana saadut kalorimäärät vähenevät huomattavasti. Tiukimpien mehudieettien aikana päivän kalorit pyörivät vain 400 kalorin kohdalla. Kun mehudieetin jälkeen palataan normaaliin ruokavalioon ja kalorisaantiin, paino nousee nopeasti takaisin.

Kun paino putoaa lyhyessä ajassa, keho yrittää automaattisesti pitää yllä homeostaasia eli luonnollista tasapainoa. Nälkähormonien aktivoituessa aivoissa myös keho siirtyy tilaan, jossa se alkaa varastoida rasvaa. Tämä johtuu siitä, että rasvasta keho saa nopeammin energiaa kuin lihaksista. Ja mitä tapahtuu, kun mehudieetti päättyy? On hyvin todennäköistä, että kehossa rasvan määrä on lisääntynyt ja tilanne on jopa huonompi kuin ennen dieettiä.

Tämän vuoksi on suositeltavaa, että painonpudotus tapahtuu asteittain viikkojen ja kuukausien aikana. Näin pidät huolen siitä, että et menetä lihasmassaa eikä paino ”jojoile” edes takaisin.

Mehudieetin haitat

Matala proteiininsaanti 

Koska mehut koostuvat tyypillisesti vain hedelmistä ja vihanneksista, proteiininsaanti jää hyvin vähäiseksi. Vähentynyt proteiininsaanti voi johtaa lukuisiin terveysongelmiin kuten pahoinvointiin, päänsärkyyn, huimaukseen, unettomuuteen, ahdistukseen ja vapinaan.
Mehudieettien puolestapuhuja saattaa pitää näitä oireet kehosta poistuvien myrkkyjen syynä. Syy piilee kuitenkin liian vähäisessä proteiinin saannissa. Proteiini on erittäin tärkeä osa luustolihaksen rakentamisessa. Lihas on myös tärkeä osa kehon aineenvaihduntaa, koska se toimii glukoosin varastona ja auttaa rasvan hapettumisessa.

Kortisolin lisääntyminen

Matalakaloristen ruokavalioiden on osoitettu lisäävän kehon stressihormoneita ja kortisolin määrää. Liiallinen kortisoli voi aiheuttaa lukuisia ongelmia, kuten immuniteetin heikkenemistä ja mielialahäiriöitä.

Korkea oksalaatti

Pitkittyneiden mehudieettien vaaroja tutkittiin tutkimuksessa, jossa henkilö eli mehuvalmisteille 6 kokonaisen viikon ajan. Liiallisen oksalaatin saanti (esimerkiksi punajuuresta ja persiljasta), johti lopulta munuaisten vajaatoimintaan. Tämä esimerkki on toki ääripäästä, mutta sen tarkoituksena on korostaa tällaisen ruokavalion noudattamisen pitkäaikaisvaaroja.

Muista vielä tämä:

Lasillinen itsepuristettua mehua voi olla herkullinen tapa sisällyttää runsaasti vitamiineja ja mineraaleja muutamaan kulaukseen. Mehuja ei suositella kuitenkaan ruokavalion ainoaksi osaksi niiden alhaisten kalorien ja vähäisten proteiinimäärien takia. Terveydellisiä riskejä mehudieetin osalta on useita.
Kuten useimmissa ravitsemus- ja terveysasioissa, on parasta olla viemättä asioita äärimmäisyyksiin. Vaikka mehuruokavalio voi tarjota ponnahduslaudan uuden terveellisen elämäntavan aloittamiselle, tehokkain tapa laihtua pysyvästi on syödä vähemmän kaloreita kuin kuluttaa. Kuitenkin niin, että ruokavalio sisältää riittävän määrän proteiinia ja liikuntaa.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi


  1. Klein, A. and Kiat, H. (2014). Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 28(6), pp.675-686.

 

  1. Obert, J., Pearlman, M., Obert, L. and Chapin, S. (2017). Popular Weight Loss Strategies: a Review of Four Weight Loss Techniques. Current Gastroenterology Reports, 19(12).

 

  1. Lien, Y. (2013). Juicing Is Not All Juicy. The American Journal of Medicine, 126(9), pp.755-756.

 

  1. Getting, J., Gregoire, J., Phul, A. and Kasten, M. (2013). Oxalate Nephropathy Due to ‘Juicing’: Case Report and Review. The American Journal of Medicine, 126(9), pp.768-772.

 

  1. Gardner, J. (2002). Death by Water Intoxication. Military Medicine, 167(5), pp.432-434.

 

 

  1. Henning, S., Yang, J., Shao, P., Lee, R., Huang, J., Ly, A., Hsu, M., Lu, Q., Thames, G., Heber, D. and Li, Z. (2017). Health benefit of vegetable/fruit juice-based diet: Role of microbiome. Scientific Reports, 7(1).

 

  1. Dulloo, A. (2017). Collateral fattening: When a deficit in lean body mass drives overeating. Obesity, 25(2), pp.277-279.

 

 

  1. Hector, A. and Phillips, S. (2018). Protein Recommendations for Weight Loss in Elite Athletes: A Focus on Body Composition and Performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 28(2), pp.170-177.

 

  1. Tomiyama, A., Mann, T., Vinas, D., Hunger, J., DeJager, J. and Taylor, S. (2010). Low Calorie Dieting Increases Cortisol. Psychosomatic Medicine, 72(4), pp.357-364.

 

 

  1. Yaribeygi, H., Panahi, Y., Sahraei, H., Johnston, T. P., & Sahebkar, A. (2017). The impact of stress on body function: A review. EXCLI journal16, 1057–1072. doi:10.17179/excli2017-480

 

 

  1. Nackers, L., Ross, K. and Perri, M. (2010). The Association Between Rate of Initial Weight Loss and Long-Term Success in Obesity Treatment: Does Slow and Steady Win the Race?. International Journal of Behavioral Medicine, 17(3), pp.161-167.

 

  1. Vanhatalo, A., Bailey, S., Blackwell, J., DiMenna, F., Pavey, T., Wilkerson, D., Benjamin, N., Winyard, P. and Jones, A. (2010). Acute and chronic effects of dietary nitrate supplementation on blood pressure and the physiological responses to moderate-intensity and incremental exercise. American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology, 299(4), pp.R1121-R1131.


Jennifer Blow

Jennifer Blow

Writer and expert

Jennifer Blow on meidän UKVRN rekisteröity ravitsemusasiantuntijamme - Yhdistyneen Kuningaskunnan rekisteri valtuutetuista ja koulutetuista ravitsemusasiantuntijoista. Hän on ravitsemustieteen kandidaatti ja suorittanut tämän lisäksi myös ravitsemustieteen maisterin opinnot sekä erikoistunut lisäravinteisiin ja urheiluravitsemukseen.

Jennifer on tämän lisäksi myös mainittu osaamisestaan useilla eri suurilla sivuilla kuten Voguen, Ellen ja Grazian sivuilla.

Hänen kokemuksensa ovat myös laajat. Hän on työsekennellyt yhdessä NHS:sän kanssa erilaisissa ravitsemustesteissä ja osallistunut useisiin eri tieteellisiin tutkimuksiin, joissa on tutkittu esimerkiksi omega-3 rasvoja. Tämän lisäksi tutkimus, jossa tutkittiin roskaruoan vaikutuksia kehoon on myös julkaistu vuosittaisessa Nutrition Society konferenssissa. Jennifer myös aktiivisesti päivittää tietotaitoaan varmistaakseen, että hänen ravitsemustietonsa perustuu viimeisimpiin tieteellisiin tuloksiin. Voit lukea lisää Jenniferin kokemuksista täältä.

Vapaa-ajallaan Jennifer rakastaa mäkikävelyitä sekä pyöräilyä. Hän myös rakastaa levittää sanomaa siitä miten terveellisesti eläminen ja kunnossa pysyminen eivät todellakaan tarkoita nääntymistä.


Haluatko tietoa mahtavista tarjouksistamme? Tilaa uutiskirjeemme Tilaa