Ravinto

Mitä on superfood?

Jos pääset tavoitemakroihisi päivittäin ja syöt riittävästi proteiinia ja vihanneksia, saatat miettiä että ruokavaliotasi ei edes paremmaksi voi saada. Mitä jos voisit syödä kuitenkin vielä paremmin? Tarvitset superfoodia!

Keskittymällä ruokiin, joilla on todennettuja terveyshyötyjä, on mahdollista maksimoida ruokavaliosi hyödyt sekä oma terveytesi. Joten käydäänpä läpi mitä superfood oikein on ja muutama ehdotus ostoslistallesi.

 

Mikä superfood?

Itse termi “superfood” ei ole standardoitu määritelmä, mutta sillä usein viitataan ruokiin, joilla on tiettyjä terveyshyötyjä ja toimintoja. Kaikkihan me tiedämme, että hedelmät, vihannekset ja terveelliset rasvat ovat hyviä meille, mutta millä näistä on oikeasti selkeitä terveyshyötyjä?

 

Tutkimalla mikroravinteita –  vitamiineja, mineraaleja ja antioksidanttisia yhdisteitä –  voimme usein nähdä miten nämä solutason ainesosat voivat tarjota suuria terveydellisiä hyötyjä.

 

Mitkä ovat yleisiä superfoodeja?

Ristikukkaiset vihannekset

Saatat käyttää vihanneksia kuten kukkakaalia, lehtikaalia, parsakaalia ja ruusukaalia ruokavaliossasi, koska ne sisältävät vain vähän kaloreita, paljon kuitua ja ovat herkullisia, mutta tiesitkö että niitä pidetään myös superfoodeina? Nämä vihannekset sisältävät runsaasti vitamiineja ja mineraaleja, kuten folaattia, A-, C-, ja K-vitamiinia sekä fytoravinteita, jotka voivat auttaa vähentämään tulehdusta.

Pinaatti

Pinaatti on ravinnetiheä superfood, joka tarjoaa laajan kirjon terveyshyötyjä. Se maistuu hyvin salaateissa, paistettuna, tai smoothiessa.

Pinaatissa on korkeat pitoisuudet kuitua, magnesiumia, potassiumia, rautaa, sekä myös hieman proteiinia. Siinä on runsaasti K-, A-, ja C-vitamiinia ja tutkimusten mukaan pinaatti voi myös suojata soluja oksidatiivisilta vaurioilta, estää tulehduksia ja auttaa painonpudotuksessa.

Marjat

Marjat ovat suosittu vaihtoehto etenkin painonpudottajille ja niille, jotka pyrkivät rajoittamaan sokeripitoisten hedelmien määrää ja hiilihydraatteja. Marjat ovat luonnostaan makeita ja herkullisia, mutta niiden hiilihydraattipitoisuus per gramma on matalampi kuin useimpien hedelmien.

Marjoissa on runsaasti vettä, kuitua ja antioksidantteja, jotka johtavat esimerkiksi tulehdusten vähentämiseen, sydämen terveyden edistämiseen, terveelliseen ikääntymiseen ja suoliston terveyteen. Tutkimukset osoittavat marjojen hyötyjen jopa tehostuvan silloin kun keho on metabolisen stressin tilassa (esimerkiksi intensiivinen 

Rasvaiset kalat

Lohi, silli ja makrilli katsotaan superfoodeiksi niiden korkean omega-3 rasvahappopitoisuuksien ansiosta. Erityisesti näissä kaloissa on paljon eikosapentaeenihappoa (EPA) ja dokosaheksaeenihappoa (DHA)., joilla on osoitettu olevan sydämen terveyttä edistäviä vaikutuksia. Asiantuntijat suosittelevat syömään vähintään kaksi annosta rasvaisia kaloja viikossa.

 

Valkosipuli

Valkosipuli on monesti avainaines suolaisissa ruoissa, mutta olet ehkä huomannut että jotkut ihmiset suorastaan vaativat paljon valkosipulia ruokaansa silloin, kun he ovat sairaana. Valkosipulia pidetään yrttilääkkeenä ja sitä on käytetty vuosisatojen ajan taistelemaan tulehduksia vastaan  Tuoreimmat tutkimukset tukevat myös valkosipulin sydämen terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Pähkinät ja siemenet

Pähkinät ja siemenet ovat laajalti tunnettuja niiden hyödyistä, etenkin sydämen terveyttä edistävistä vaikutuksista. Vaikka pähkinöiden ja siementen yksittäiset ravinneprofiilit hieman vaihtelevat, ne kaikki sisältävät kuituja, vitamiineja ja mineraaleja, jotka edistävät terveyttä sen lisäksi että ne toimivat myös terveellisten rasvojen lähteenä.

  

Tumma suklaa

Tumman suklaan terveyshyödyt voi olla ehkä tämän vuosisadan jännittävin tieteellinen löytö.

Tumma suklaa sisältää antioksidantteja, koska siinä on kaakaota, joka voi olla hyödyllistä myös sydämen terveydelle. Suklaa sisältää myös rasvaa ja sokeria (jotka puolestaan eivät ole hyviä terveydelle), mutta tummassa suklaassa on enemmän kaakaota ja puolestaan vähemmän rasvaa ja sokeria terveysvaikutusten maksimoimiseksi. Kokeile löytää vaihtoehto, joka sisältää 70% tai enemmän kaakaota.

Vihreä tee

Monet erilaiset teet sisältävät voimakkaita kasvipohjaisia yhdisteitä, mutta vihreä tee on suosittu erityisesti sen superfood -ominaisuuksien vuoksi. Se sisältää polyfenoleja, jotka aiheuttavat vihreä teen terveyshyödyt.

Vihreä tee sisältää antioksidantteja, joilla on suojaava vaikutus, ja sitä voidaan käyttää myös nootrooppina avustamaan keskittymistä, parantamaan energiatasoja ja edistämään painonpudotusta. Voit kokeilla perinteistä vihreää teetä tai maistaa sitä matchajauheena, tai jopa sekoittaa sitä mukaan proteiinipirtelöösi.  

Avokado

Avokado on herkullinen sydänystävällisten rasvojen  lähde, mutta tiesitkö että se sisältää myös korkeat pitoisuudet proteiinia sekä rasvaliukoisia vitamiineja. Rasvaliukoiset vitamiinit ovat avainasemassa mitä tulee terveyteen ja ne imeytyvät parhaiten jonkin terveellisten rasvojen lähteen kanssa – kuten avokadon.

Avokadot eivät ainoastaan edistä sydämen terveyttä, vaan ne voivat myös  auttaa ehkäisemään ikääntymiseen liittyviä sairauksia. Avokado on suosittu myös kauneustuotteissa sen kosteuttavien öljyjen vuoksi, jotka jättävät ihon kirkkaammaksi.

Muista tämä


Terveelliset ruokailutottumukset sisältävät laajan valikoiman erilaisia ruokia ravintoaineiden vaihtelun vuoksi, mutta näiden yhdeksän superfoodin lisääminen viikottaiseen ruokailuun on loistava tapa edistää terveyttä. Vaikka näillä ruoilla ei ole välitöntä taianomaista vaikutusta, ne ovat hyvä tapa huolehtia tasapainoisesta terveellisestä ruokavaliosta – ja ne ovat myös maukkaita!

 

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Ekslusiivisia tarjouksia, vaateuutuuksia ja reseptejä - Tilaa uutiskirje! Klikkaa tästä