Treeni

Treenivarusteet auttavat uusiin ennätyksiin | PT kertoo parhaat vinkit

Lauren on Myprotein PT ja verkkovalmentaja, jonka erikoisuutena on painon- ja voimanosto. Hänen intohimonaan on auttaa naisia pääsemään yli kuntosalihuolista, vapauttaa heidän treenipotentiaalinsa, voimaannuttaa heitä treenaamaan painoalueella itsevarmasti ja parantaa heidän elämiään. Lauren on L3-tason valmentaja, spinning-ohjaaja ja tällä hetkellä viimeistelemässä L4-tason tutkintoaan.

Painonnostovarusteet voivat olla hyödyllisiä työkaluja kuntosalilla. Ne voivat auttaa yleisesti treeneissä sekä liikkuvuudessa, auttaen sinua pääsemään seuraavalle tasolle ja saavuttamaan uusia ennätyksiä. Tarjolla on paljon valinnanvaraa varusteita, joilla kaikilla on omat hyötynsä ja huonot puolet. Tässä muutamia Laurenin suosituksia parhaista varusteista.

 

Painonnostokengät

Painonnostokengät ovat tennarit, joissa on korotettu kanta. Tämä korotettu kanta auttaa pitämään yllä oikean tekniikan nostettaessa. Jos et pysty yhdistelmäliikkeissä pitämään oikeaa asentoa, se voi estää sinua kehittymästä tai jopa suorittamasta koko liikettä.

Kannan korkeus vaihtelee kengän mukaan; tavoitteena on löytää sellaiset kengät, joissa pääset haluttuun asentoon mukavasti, mutta pystyt silti vielä hallitsemaan tankoa.

Jos et omista painnonnostokenkiä, ovat matalapohjaiset tennarit hyvä vaihtoehto.

 

Hanskat

Painonnostohanskat auttavat pitämään otetta tangosta ja ehkäisevät kovettumia käsissä. Oikein käytettyinä hanskat voivat auttaa nostamaan raskaammin ja auttaa hajauttamaan painoa tasaisemmin käsiin ja käsivarsiin.

 

Rannetuet (Wrist Wraps)

Rannetuilla saat tukeaa ranteillesi ja ne auttavat sinua suojaamaan käsiäsi loukkaantumisilta, kuten haavoilta ja mustelmilta. Ne toimivat hyvin myös taistelulajeissa.

 

Figure 8 nostoremmit

Nostoremmit auttavat vähentämään käsiltä vaadittavaa otevahvuutta ja ne auttavat täten keskityymään paremmin oikeaan ryhtiin ja tekniikkaan. Ne auttavat vakauttamaan otteen ja vievät tarpeettoman rasituksen pois ranteista. Nostoremmit voivat auttaa myös tarttumaan tangosta, joka on hyvin hyödyllistä silloin, kun nostetaan raskaita painoja.

Jos olet aloittelija, sinun kannattaisi keskittyä ensin vahvistamaan otettasi ilman nostoremmejä. Jos luotat liikaa nostoremmeihin, on riskinä myös ranteiden heikkeneminen.

 

Vetoremmit

Samoin kuin nostoremmit, vetoremmit auttavat lisäämään kontaktia tankoon ja tukevat samalla ranteita.

 

Nostokoukut

Nostokoukut ovat vaihtoehto nosto- ja vetoremmeille. Jos mietit mikä näistä vaihehdoista kannattaa valita, niin kyse on vain henkilökohtaisesta mieltymyksestä. Koukut voivat auttaa vähentämään käsivarsien ja sormien rasitusta ja saada näiden sijaan oikeat lihakset aktivoitumaan nostoon. Koukut toimivat erityisen hyvin  vetoliikkeissä, kuten esimerkiksi maastavedoissa.

 

Kalkki

Kalkkia on saatavilla jauheena ja nestemäisenä ja se voi parantaa otetta ja suojella käsiä kovettumilta. Kalkki on kätevä apu raskaisiin liikkeisiin, kuten soutuihin, maastavetoihin tai leuanvetoihin.

 

Painonnostovyö

Nostovyö voi auttaa pitämään oikea ryhtiä ja tarjota tukea kun yrität nostaa lähes maksimipainoa. Nostovyötä käytetään usein väärin; sen oikea käyttö vaatii muutakin kuin kiristämistä mahdollisimman tiukalle. Vyön käytön tarkoituksena on vähentää painetta alaselässä ja estää selkärangan hyperekstensio. Painonnostovöitä on useita erilaisia, joten on parasta keskustella sen käytöstä ensin oman valmentajan kanssa.

 

Kompressiovaatteet

Kompressiovaatteet on tehty joustavista materiaaleista ja niiden tarkoituksena on pitää keho vakaana ja kaikki paikoillaan. Kompressiovaatteet auttavat säätelemään kehon lämpötilaa, pitävät olon mukavana ja ne voivat myös auttaa vähentämään stressiä kehossa suoritettaessa raskaita liikkeitä.

 

Tangon pehmuste

Tangon pehmuste on hyvä liikkeille, kuten lantionnostot, sillä se voi suojata lantiota mustelmilta ja paineelta. Pehmuste voi myös estää tankoa liukumasta pois kun työnnät lantiota ylöspäin, jolloin saat paremman kontrollin kuormasta. Pehmustetta ei suositella kyykätessä, sillä se voi työntää ylävartaloa eteenpäin ja vähentää liikkeen vakautta.

 

Vastustuskuminauhat

Vastustuskuminauhat ovat oiva varuste aloittelijoille ja niitä voidaan käyttää kaikenlaisissa harjoituksissa, kuten esimerkiksi aktivointiin. Niillä voi lisätä jännitystä tietyissä lihasryhmissä, treenata nivelten vakautta ja lisätä isometristä jännitettä liikkeisiin.

 

Polvisiteet

Polvisiteet ovat kompressiotyyppiset siteet, jotka on suunniteltu tukemaan polviniveliä ja helpottamaan vakautta. Ne minimoivat painetta stressiä polvissa ja etureisissä raskaiden nostojen aikana.

 

Pähkinänkuoressa


Painonnostovarusteet voivat olla hyvä lisä treeneihin ja auttaa maksimoimaan kuormitusta oikein käytettynä. Joitain varusteita kannattaa käyttää vain silloin, kun olet täysin varma liikkeen suorittamisesta.



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä