Ravinto

Kolesteroli | Mikä se on? Miten alentaa kolesterolia?

Kolesteroli. Asia josta puhutaan loputtomiin terveyden ja kuntoilun yhteydessä, mutta mitä se oikeasti on ja miten se vaikuttaa sinun terveyteesi?


Tässä artikkelissa käymme läpi mitä kolesteroli on, mikä erottaa ns. “Hyvä kolesterolin” ja “huonon kolesterolin”, ja mitkä ruoat liittyvät näihin molempiin.

Löydät tästä artikkelista seuraavaa:

  • Mitä on kolesteroli?
  • Mitä on LDL?
  • Ruoat jotka kohottavat LDL-kolesterolia
  • Ruoat jotka kohottavat HDL-kolesterolia
  • Miten alentaa kolesterolia

Mitä on kolesteroli?

Kolesteroli on pehmeä vahamainen aine, jota löytyy kaikista kehomme soluista. Se auttaa tukemaan meidän aivojamme ja hermostoa. Kolesteroli tekeytyy maksassa, mutta saamme kolesterolia myös eläinperäisissä ruoissa, joita syömme. Kun tarkistutat kolesteroliarvosi, viittaavat tulokset yleensä molempiin kolesterolin muotoihin kehossasi. Jos kehossasi on liikaa kolesterolia, se voi johtaa sydänsairauksiin.

Koska kolesteroli tehdään ja prosessoidaan maksassa, on maksan terveys myös hyvin tärkeää. Alkoholin ja puhtaan sokerin rajoittaminen ruokavaliossa auttaa maksaa toimimaan parhaimmillaan.

Ruokavalion lisäksi kolesteroliarvoihin vaikuttaa myös genetiikka, joten henkilöt joilla on todella terveellinen ruokavalio voivat silti kokea ongelmia kolesterolin kanssa ja päinvastoin – henkilö, joka ei noudata terveellistä ruokavaliota voi silti pysyä normaalin kolesteroliarvon puitteissa.

  

Mitä on LDL?

Kolesterolia on pääasiallisesti kahta eri tyyppiä, LDL ja HDL.

LDL-kolsterolia pidetään yleisesti ‘huonona’ kolesterolina ja sinä, jota pyritään pitämään matalalla. LDL-arvoihin vaikuttaa paljon tyydyttyneitä rasvahappoja sisältävien ruokien syöminen, mutta on myös havaittu, että liika sokeri ruokavaliossa voi myös nostaa LDL-arvoja.1

Toisen tyyppistä kolesterolia kutsutaan nimellä HDL ja se tunnetaan myös ns. ‘hyvänä’ kolsterolina. HDL-arvoja tulee pitää korkealla valitsemalla terveellisiä ja keholle tarpeellisia rasvoja, kuten kookosöljy, kala, avokado ja oliiviöljy.2 HDL-kolesteroli auttaa rasvaa imeytymään verenkiertoon ja viemään sen takaisin maksaan.

 

Ruoat jotka kohottavat LDL-kolesterolia:

  • Voi
  • Laardi 
  • Punainen liha
  • Leivonnaiset/leivokset
  • Uppopaistetut ruoat
  • Prosessoitu liha
  • Hienonnetut viljat
  • Täysrasvaiset maitotuotteet 
  • Sokeriset juomat

Ruoat jotka kohottavat HDL-kolesterolia:

  • Oliiviöljy 
  • Kookosöljy
  • Lohi
  • Avokado 
  • Pähkinät
  • Siemenet
  • Täysjyvät
  • Hedelmät 
  • Vihannekset

Miten alentaa kolesterolia

Vaikka kolesterolitasot johtuvat osittain perimästämme, myös elämäntyylillä on suuri merkitys siihen. Terveellisten ruokien syöminen ja tyydyttyneiden rasvojen vaihtaminen kasviöljyihin, sekä runsas hedelmien ja vihannesten nauttiminen ovat perusliikkeitä, joita voit ottaa kolesterolin tasapainottamiseksi.

Liikunta voi myös auttaa kohottamaan HDL-kolesterolia, kun taas tupakointi voi alentaa sitä. 3,4 Kuitupitoisten ruokien syömisen on myös osoitettu alentavan LDL-kolesterolia ja kolesterolitasoja ylipäätään. 1

 

Muista tämä


Vaikka kolesterolitasomme ovat osittain yhteydessä geeniperimäämme, on elämäntyylillä ja etenkin ruokavalinnoilla iso rooli hyvän ja huonon kolesterolin tasapainottamisessa kehossa. Jos olet huolestunut kolesterolitasostasi, kiinnitä huomiota ruokavalioosi ja valitse siihen ruokia, jotka tukevat sydämen terveyttä.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä