Lisäravinteet

EAA vs. BCAA | Mitkä ovat erot? Tarvitsetko niitä?

Sekä EAA että BCAA ovat aminohappojen tiettyjä ryhmiä, joita urheilijat ja kehonrakentajat käyttävät usein lisäravinteina. Tässä artikkelissa käymme läpi mitä BCAA ja EAA ovat, selitämme niiden yhtäläisyydet ja erot sekä miten tiedät, tarvitsetko niitä ruokavaliosi tueksi.

Löydät tästä artikkelista seuraavaa:

Mitkä ovat EAA ja BCAA erot?

EAA vs. BCAA. Aminohapot ovat proteiinin rakennusosia. On välttämätöntä saada aminohappoja ruokavaliosta, jotta keho pystyy korjaamaan proteiineja ja lihaksia. EAAt (Essential Amino Acids) ovat aminohappoja, joita keho ei kykene itse tuottamaan, joten ne on saatava ruokavaliosta.

Välttämättömiä aminohappoja on yhdeksän kappaletta: fenyylialaniini, valiini, tryptofaani, treoniini, isoleusiini, metioniini, histidiini, leusiini ja lysiini1.

Kolme näistä aminohapoista omaavat erikoisen haarautuneen kemiallisen rakenteen ja tunnetaan haaraketjuisina aminohappoina, tai BCAA:na (Branched Amino Acids). Näihin lukeutuu leusiini, isoleusiini ja valiini.

Kaikki BCAA:t ovat välttämättömiä aminohappoja (EAA), mutta kaikki välttämättömät aminohapot (EAA) eivät ole haaraketjuisia aminohapoja (BCAA).

Käyttämällä EAA -tuotteita BCAA:n sijaan saat kaikki tarvitsemasi aminohapot, mukaan lukien ne haaraketjuiset aminohapot.

Yhteenveto: Keho tarvitsee yhdeksää eri välttämätöntä aminohappoa (EAA) ruokavaliosta, joista kolme on haaraketjuisia aminohappoja (BCAA).

 

 Tarvitsetko EAA -lisäravinteita?

Välttämättömiä aminohappoja on saatavilla ruoasta, jota syömme päivittäin, sillä kaikki proteiinit koostuvat aminohapoista. Syötpä sitten lihaa, maitotuotteita, tai vegaaneja proteiininlähteitä, ne kaikki sisältävät ainutlaatuisia proteiineja ja täten ainutlaatuisen yhdistelmän aminohappoja.

Runsas määrä aminohappoja ruokavaliossa edistää kokonaisvaltaista terveyttä ja kehon toimintoja. Se myös edesauttaa lihasmassan kehittämistä ja ylläpitämistä, sekä tehostaa lihasten palautumista ja ja parantumista loukkaantumisista.2 Vaikka keho ei pysty tuottamaan EAA, eli välttämättömiä aminohappoja itse, niin suurin osa ihmisistä saa todennäköisesti niitä tarpeeksi monipuolisen ja tasapainoisen ruokavalion ansiosta.

 

Kenelle EAA sopii?

Saliharrastaja

Jos käyt säännöllisesti salilla, voit hyötyä EAA -lisäravinteista. Harjoittelun aikana lihaksiin syntyy mikrorepeämiä, joiden palautumista voit tukea EAA-ravintolisillä. Aminohapot ovat lihasten rakennusaineita, joten voit auttaa lihasten palautumista ja kasvua tukemalla ruokavaliotasi välttämättömiä aminohappoja sisältävillä lisäravinteilla.

Lihasten kasvattamiseen

Lihasten kasvattaminen vaatii kolme elementtiä: riittävä määrä kaloreita, oikeanlainen harjoittelu ja aminohappoja (proteiinia). Jos tavoitteenasi on kasvattaa lihasta, voit ehdottomasti hyötyä EAA:sta.

Rajoitettu ruokavalio

Jos ruokavaliossasi on vain rajoitettu määrä täysproteiineja, et ehkä saa kaikkia tarvitsemiasi aminohappoja. Tämä on hyvin todennäköistä esimerkiksi vegaaneilla tai kasviruokavaliota noudattavilla. Quinoa ja soija ovat täysproteiineja, mutta monet kasviperäiset proteiinit eivät sisällä kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

Yhteenveto: Monet ruoat jotka sisältävät paljon proteiinia sisältävät myös kaikki välttämättömät aminohapot. Jos haluat kasvattaa lihasta tai harrastat säännölisesti voimaharjoittelua, kannattaa varmistaa että saat tarpeeksi välttämättömiä aminohappoja.

 

Milloin käyttää EAA?

Valitsitpa sitten BCAA tai EAA -tuotteita, molempia tulisi käyttää harjoittelun aikana, kun lihaksilla tehdään töitä. EAAt ja BCAAt ovat avain palautumiseen treenin jälkeen. Ne voivat myös ehkäistä väsymystä.3 Kanan tai tofun popsiminen salilla ei ole kaikkein kätevintä, joten helppo vaihtoehto on ottaa mukaan joko EAA tai BCAA -ravintolisä.

 

Pähkinänkuoressa


Nyt tiedät EAA ja BCAA eron. BCAAt ovat loistava tuote tukemaan terveyttä ja auttamaan lihasten palautumisessa, mutta EAAt sisältävät sekä ne kolme aminohappoa, jotka löytyvät BCAA:sta että myös muut kuusi aminohappoa, joita kehosi tarvitsee.

EAAt voivat auttaa sinua palautumaan, kasvattamaan lihasta tai ylläpitämään lihasta pudottaessasi painoa, tarjoamalla lihaksille niiden tarvitsemia rakennusaineita. Jos olet huolissasi välttämättömien aminohappojen määrästä ruokavaliossasi, EAAt tai BCAAt ovat ehdottomasti hyvä tapa tukea tarpeellisten ravintoaineiden saantia.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä