Ravinto

Etkö hallitse herkkuhimojasi? Tutkimuksen mukaan liikkujan ei ehkä tarvitse!

Jos napostelu on heikkoutesi, lue tämä artikkeli tarkkaan, sillä toivoa on.


International Journal of Obesity julkaisi tutkimuksen, jossa todettiin liikunnalla olevan positiivinen vaikutus ihmisten ruokavalintoihin, ilman että he edes huomasivatkaan sitä.1 Hyviä uutisia kaikille, joilla napostelu menee helposti överiksi.

Tähän Yhdysvaltalaiseen tutkimukseen osallistui 2,680 opiskelijaa Houstonin ja Alabaman yliopistoista, 18-35 ikävuoden väliltä.Tutkimukseen valikoitiin opiskelijoita, jotka eivät liikkuneet säännöllisesti (alle 30 minuuttia viikossa) ja jotka eivät noudattaneet erikoista ruokavaliota.

Nämä opiskelijat osallistuivat 15 viikon aerobiseen harjoitusohjelmaan, joka koostui kolmesta 30 minuutin treenistä viikossa käyttäen juoksumattoa, kuntopyörää ja crosstraineria. Treenin aikana osallistujat käyttivät sykevyötä, jotta tutkijat pystyivät tarkkailemaan harjoittelun intensiteettiä ja osallistujat myös täyttivät ruokakyselyn ennen ja jälkeen treenin.

Ohjelman aikana kirjattiin yhteensä 4,335 ruokaseurantaa, joissa oli 102 erilaista ruokaa, joista tutkijat tunnistivat ruokatottumuksia. Tulokset osoittivat, että useimmat ruokatottumus pisteet laskivat harjoitusohjelman myötä, ja suurempi määrä treeniä liitettiin vähentyneeseen naposteluun ja lisääntyneeseen säännölliseen ruokailuun.

Tutkimuksen puolivälissä, 7 viikon kohdalla, tutkijat raportoivat opiskelijoiden valitsevan ruokia kuten hedelmiä, kasviksia ja rasvattomia lihoja aikaisempien vähemmän terveellisten vaihtoehtojen sijaan, kuten uppopaistetut ruoat ja limonadit.

Lopputulos: osallistujat muuttivat ruokavaliotaan, vaikka kukaan ei käskenyt heidän tehdä sitä.

Jälleen yksi syy pyyhkiä pölyt lenkkikengistä ja saada syke nousemaan, eikö? Lähditpä sitten kuntosalille, lenkille, tai valitset työmatkalle pyörän bussin sijaan – sillä voi olla suuri merkitys valitsemiesi ruokien suhteen, varsinkin jos haluat syödä terveellisemmin.

Tämä tutkimus voi myös auttaa tukemaan teoriaa, jonka mukaan liikunnan ja ruokahalua säätelevien hormonien välillä on yhteys. European Journal of Applied Physiology on esimerkiksi julkaissut tutkimuksen, jonka mukaan 12 nuorta miespuolista osallistujaa kokivat ruokahalun vähentyneen, ei ainoastaan sprintti-intervallien ja kestävyysharjoittelun aikana, vaan myös tunteja harjoittelun jälkeen.2

Eli sen lisäksi, että valitset todennäköisemmin terveellisempiä ruokia treenaamisen jälkeen, mutta et ehkä tunne tarvetta naposteluun laisinkaan. Sanoimmehan, että toivoa on.

15 tapaa lopettaa makeanhimo

Ravinto

15 tapaa lopettaa makeanhimo

Kaikki me koemme sokerinhimoa – se on täysin normaalia, mutta siitä voi myös päästä eroon! Kokosimme parhaat vinkit sokerinhimon selättämiseksi.

2021-11-29 05:00:45By Laura Myllykoski

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi


  1. Joo, J., Williamson, S. A., Vazquez, A. I., Fernandez, J. R., & Bray, M. S. (2019). The influence of 15-week exercise training on dietary patterns among young adults. International Journal of Obesity, 1.
  2. Deighton, K., Barry, R., Connon, C. E., & Stensel, D. J. (2013). Appetite, gut hormone and energy intake responses to low volume sprint interval and traditional endurance exercise. European journal of applied physiology, 113(5), 1147-1156.


Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä