Siirry pääsnäyttöön
Treeni

Hyppynarutreenin hyödyt | Vinkit ja ohjeet aloittelijalle

Hyppynarutreenin hyödyt | Vinkit ja ohjeet aloittelijalle
Laura Myllykoski
Writer and expert12 kuukautta Ago
Näytä Laura Myllykoski:n profiili

Painojen nostelu kuntosalilla ei ole ainoa tapa päästä kuntoon. On monia tapoja tehdä kunnon treeni, vaikka et nauttisikaan painojen nostelusta tai perinteisestä kardiosta. Hyppynarutreeni on loistava tapa haastaa itsensä, pitää hauskaa ja päästä kuntoon.

 

Mihin hyppynarutreeni sopii?

Hyppynarulla hyppiminen on tehokas treeni kaikille, joilla aika on kortilla. Se sopii hyvin kunnon kohottamiseen, rasvanpolttoon, painonpudotukseen, tai vain itsensä haastamiseen uuden lajin parissa.

Hyppytreeni tekee hyväää sydämelle ja vahvistaa kardiovaskulaarista järjestelmää, mutta se on myös hyvin monipuolinen treeni, joka vaatii vain vähän tilaa. Hyppynarua voidaan käyttää lämmittelyyn, jäähdyttelyyn, tai jopa osana vaativaa HIIT-treeniä.

 

Hyppynarutreenin hyödyt

Hyppynarutreenillä on monia hyötyjä. Sen avulla voit kehittää staminaa ja kestävyyttä, nopeutta ja voimaa jaloissa, sekä myös tasapainoa.

 

Hyppynaru on tehokas treeni

Jos haluat päästä parempaan kuntoon viettämättä kuitenkaan tuntikausia kuntosalilla joka viikko, niin hyppynarutreeni sopii sinulle. Vain 10 minuuttia hyppynarulla voi olla yhtä tehokasta kuin 30 minuuttia juoksemista päivässä. Jos sinulla on pula ajasta, tai kaipaat vain tehokkaampia treenejä, niin nyt kannattaa kaivaa hyppynaru esiin. Voit muokata treenejä hyppynarulla lisäämällä esimerkiksi intervalleja, muuttamalla nopeutta, tai kokeilemalla erilaisia tekniikoita.

 

Hyppynarulla hyppiminen tehostaa kardiovaskulaarista terveyttä

Hyppynarulla hyppiminen on kardiotreeniä, joka tekee hyvää sydämen terveydelle. Jos haluat parantaa kardiovaskulaarista terveyttä, hyppynaru sopii siihen erinomaisesti.

 

Hyppynaru haastaa kehon ja mielen

Hyppynaru on loistava tapa haastaa myös mieli opettelemaan uusi taito. Monet ihmiset eivät ole hypänneet narua sitten lapsuuden, joten sen voi opetella uudestaan. Erilaiset  hyppytekniikat ja hyppynarut voivat haastaa hauskalla tavalla ja pitää mentaalisen stimulaation vahvana – tällöin ei edes tunnu siltä kuin treenaisi.

 

Hyppynaruhyppely auttaa koordinaatiokykyyn ja tasapainoon

Hyppynarulla hyppely on koko kropan treeniä, jossa ylä- ja alavartalo työskentelevät yhdessä ja käsi-silmä-koordinaatiolta vaaditaan paljon. Tämä voi auttaa myös muissa lajeissa sekä arkipäiväisissä asioissa.

Hyppynaruhyppely vaatii myös hyvää tasapainoa, kun liikutaan nopeasti jalkojen välillä. Vahvistuessasi voit jatkaa hyppimistä pidempään ja nopeammin, ja myös tasapaino paranee keskivartalon ja kehon vahvistuessa.

 

Hyppely kehittää nopeutta

Staminan lisäksi hyppynarutreeni kehittää nopeutta. Vaihtoehtona on paljon erilaisia jalkatekniikoita, narumalleja, ja intervallipohjaisia harjoituksia, jotka voivat auttaa kehittämään kehon kykyä liikkua nopeammin. Jos haluat kehittyä muissa lajeissa, nautit juoksemisesta, tai haluat vain liikkua ketterämmin, hyppynarutreeni voi auttaa.

 

Hyppynaruharjoituksia

Perushyppy

Kaikkien aloittelijoiden on luonnollisesti hallittava ensin perushyppy, ennen edistyneempiä tekniikoita. Voit käyttää aloittaessasi painavampaa narua, jolla on helpompi opetella. Perushyppy on helpoin liike, mutta samalla myös monipuolisin, sitä voi muuntaa vaihtelemalla nopeutta, narua, sekä hyppelyyn käytettyä aikaa.

 

Vaihtohyppy

Kun perushyppy on kaikin tavoin hallussa, voit lisätä harjoitteluun intensiteettiä vaihtelemalla jalkaa hyppiessäsi. Jalalta toiselle vaihtaminen hypeltäessä auttaa kehittämään nopeutta, staminaa ja koordinaatiokykyä. Kokeile tehdä intervalleja, jolloin vaihtelet perushypystä vaihtohyppyihin.

 

Tuplasti ali

Tämä hyppy on ihailtu taito hyppynaruharrastajien keskuudessa: narun pyörittäminen tuplasti ympäri yhden hypyn aikana. Tämä vaatii keskivartalon ja jalkojen vahvuutta, jotta räjähtävyyttä ja käsivoimaa löytyisi tarpeeksi narun nopeuteen. Tämä antaa myös mielelle tekemistä, kun koitat opetella liikettä.

 

Korkeat polvet

Jos haluat tehostaa kardiota, kokeile korkeita polvia. Tämä liike auttaa saamaan sykkeen ylös, kehittää voimaa jalkoihin, ja takaa intensiivisemmän treenin.

 

Kanta varpaisiin

Haluatko kehittää nopeutta ja jalkojen työskentelyä? Silloin kanta varpaisiin -hypyt ovat loistava tapa haastaa itsesi. Tämä hauska kuvio toimii missä tahansa hyppynarutreenissä ja auttaa haastamaan koordinaatiokykyä ja nopeutta.

 

Vinkkejä hyppynarutreeniin

1. Hypi päkiöillä

Pidä polvet pehmeinä ja hypi kevyesti päkiöillä. Pidä kantapäät irti lattiasta koko ajan.

 

2. Pidä keskivartalo aktiivisena

Keskivartalo pitää kehon vakaana ja auttaa hyppimään. Vahva keskivartalo auttaa kehittämään voimaa ja nopeutta myös hyppynaruhyppelyssä.

 

3. Älä hypi liian korkealle

Kun pidät jalat lähempänä maata, pystyt hyppimään nopeammin ja tehokkaammin, etkä väsy niin nopeasti. Koita pitää keho rentona.

 

4. Käytä ranteita, älä käsiä ja olkapäitä

Narua on helppo pyörittää käsillä ja olkapäillä, mutta narun liikkeen tulisi itse asiassa lähteä ranteista. Pidä kädet lantiolla 45 asteen kulmassa ja heiluta vain ranteita.

 

5. Pidä ylävartalo suorassa

Ylävartalon hallinta auttaa liikkumaan nopeammin ja tehokkaammin, ja mahdollistaa työskentelyn kovempaa kauemman aikaa.

 

6. Löydä rytmi

Löydä rytmi, joka toimii sinulle. Tämä auttaa pysymään paremmin motivoituneena ja nauttimaan hyppynarutreenistä.

 

7. Hanki oikea naru

Tämä vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta monilla ihmisillä on väärän pituinen naru. Paina toinen jalka narun keskelle kiinni lattiaan ja pidä kiinni kahvoista – ne eivät saisi yltää rintaa korkeammalle. Naruja on myös saatavilla erilaisia eri tyyppisiin tekniikoihin.

 

8. Jatka harjoittelua

Tämän harjoituksen täysi hallinta vie aikaa, joten älä lopeta heti, jos et opi jotain tekniikkaa. Kaikki uudet asiat vaativat harjoittelua.

 

Hyppynarutreenin aloittaminen

Nyt kun tiedät kaiken tarvittavan hyppynarutreenien aloittamiseen, on aika hankkia oleelliset asiat itse treeniä varten. Näitä tarvitset:

  • Hyppynaru (oikean pituinen ja painoinen).
  • Treenivaatteet — laita päället mukavat vaatteet, jotka tukevat hyvin treenin aikana.
  • Hyppymatto — jos et halua lyödä lattiaa narulla, matto estää sen.
  • Vesipullo — jotta pysyt nesteytettynä koko treenin ajan.

 

Pähkinänkuoressa

Välissä on hyvä kokeilla uusia asioita, jotka auttavat pitämään treenit mielekkäinä. Hyppynarulla hyppely on loistava tapa parantaa sydämen terveyttä, kehittää staminaa ja kestävyyttä, sekä parantaa tasapainoa ja koordinaatiokykyä.

Laura Myllykoski
Writer and expert
Näytä Laura Myllykoski:n profiili
Fitnessvalmentaja 12 vuoden kokemuksella. Laura on erikoistunut kehonpainoharjoitteluun ja haluaa auttaa ihmisiä pitämään huolta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.

Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi huipputarjouksia

Seuraa meitä
flag
2024 © 2018 The Hut.com Limited, yritys rekisteröity Englannissa ja Walesissa (yritystunnus 05016010) jonka rekisteröity osoite on Voyager House, Chicago Avenue, Manchester Airport, M90 3DQ.
Maksa turvallisesti
  • AMEX
myprotein