Hyvinvointi

Tutkimus | Painojen nostaminen voi auttaa elämään pidempään

Painojen nostamisen hyödyt lihaskasvulle, voiman lisäämiselle ja kalorien polttamiselle tunnetaan kyllä laajalti. Nyt uuden tutkimuksen mukaan sillä voi olla vähemmän tunnettu hyöty: pidempi elämä.

British Journal of Sports Medicine julkaisi tutkimuksen, jossa löydettiin yhteys painojen nostamisen sekä pienemmän kuolleisuuden riskin välillä.1

Tutkijat kysyivät yli 150 000 aikuiselta iältään 60 ja 80 vuoden väliltä heidän liikkumistavoistaan. Tutkijat totesivat, että ihmiset jotka tekivät enemmän kuin 150 minuuttia kohtalaista tai voimakasta liikuntaa viikossa, elivät kauemmin kuin ihmiset, jotka eivät liikkuneet yhtä paljon.

Tutkijat huomasivat myös, että ihmiset jotka yhdistivät painonnoston ja kohtalaisen tai voimakkaan fyysisen aktiviteetin saivat myös lisähyötyä. Painonnosto todettiin erityisen hyödylliseksi naisille.

Osallistujilla, jotka suorittivat painonnostoa ilman muita liikuntamuotoja, oli 9-22% pienempi riski yleiseen kuolleisuuteen. Osallistujilla, jotka suorittivat painonnostoa yhdessä kohtalaisen tai voimakkaan liikunnan kanssa, oli 15-47% pienempi riski.

Tutkijat epäilevät, että pienempi riski kuolleisuuteen voi liittyä painonnoston aikaansaamiin parannuksiin kehonkoostumuksessa, kunnossa sekä tuki- ja liikuntaelinten terveydessä. Tästä ei kuitenkaan voida olla vielä varmoja.

Tämän tutkimuksen tulokset tukevat sitä, että vanhempien aikuisten kannattaisi lisätä jonkinasteista voimaharjoittelua rutiineihin.

Mitä on voimaharjoittelu?

Voimaharjoittelu pitää sisällään mitä tahansa seuraavista harjoituksista:

  • Vapaat painot (kuten levytanko tai käsipainot)
  • Painoliivi tai käsi- ja nilkkapainot
  • Vastustuskuminauhat
  • Kehonpainoharjoittelu

 

Voimaharjoittelun hyödyt?

Lisääntynyt lihasmassa ja voima

Sarkopenia on prosessi, jossa lihakset vähitellen pienenevät ja menettävät voimaa. Tämä tapahtuu useimmille vanhemmille aikuisille. Voimaharjoittelu tai vastustusharjoittelu voi auttaa ylläpitämään lihasmassaa ja voimaa, millä voi olla merkittävä vaikutus elämänlaatuun.

 

Vähentynyt kehonrasva

Vanhempien aikuisten on tärkeää pysyä terveellisessä painossa vanhetessaan. Monet vanhat aikuiset menettävät painoa vanhetessaan, yleensä sairauden tai vähentyneet ruokahalun seurauksena, mutta on yhtä ettei paino pääsee kertymään liiaksi, mikä puolestaan voi aiheuttaa lisääntynyttä riskiä sairauksiin ja terveysongelmiin.

 

Sydämen terveys

Vastustusharjoittelu voi olla hyväksi sydämen terveydelle. Medicine & Science in Sports & Exercise julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan ajoittain painoja nostavilla ihmisillä oli 40-70% pienempi riski kokea vakavia sydänongelmia kuin ihmisillä, jotka eivät nostaneet painoja laisinkaan.2

 

Miten vahvistat lihaksia

Yhdistelmäliikkeet ovat yksi parhaita tapoja tehdä voimaharjoittelua, sillä ne teettävät töitä monilla eri lihasryhmillä samanaikaisesti. Yhdistelmäliikeitä ovat:

  • Penkkipunnerrus
  • Olkapääpunnerrus
  • Maastaveto
  • Kyykky
  • Soutu

Lepo on tietenkin myös tärkeää. Aktiivinen lepopäivä voi sisältää:

  • Kävely
  • Tanssi
  • Patikointi

Pähkinänkuoressa


Olet varmasti tietoinen hyödyistä, joita painojen nostaminen saa aikaan lihaksissa, voimassa ja kehonkoostumuksessa. Tähän asti voimaharjoittelun hyödyt pidempään elämään ovat olleet vähemmän tunnettuja.



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert

Fitnessvalmentaja 12 vuoden kokemuksella. Laura on erikoistunut kehonpainoharjoitteluun ja haluaa auttaa ihmisiä pitämään huolta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.


Laura is currently loving...


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä