Siirry pääsnäyttöön
Treeni

Kuntosaliharjoittelu | Aloittelijan opas

Kuntosaliharjoittelu | Aloittelijan opas
Laura Myllykoski
Writer and expert12 kuukautta Ago
Näytä Laura Myllykoski:n profiili

Ensimmäinen kerta kuntosalilla voi olla pelottava, mutta muista, että kaikki ovat olleet joskus aloittelijoita. Tässä artikkelissa kerromme kaiken, mitä tarvitset itsevarmuuden keräämiseen ja kuntosaliharjoittelun aloittamiseen.

 

Treenivaatteet

Yksi helpoimmista tavoista kerätä itsevarmuutta kuntosalille, on hankkia treenivaatteita, joissa treenaaminen tuntuu mukavalta ja itsevarmalta.

Varmista, että kaapistasi löytyy sopivia treenivaatteita erilaisiin käyttötarkoituksiin – tukevat urheiluliivit intensiivisiin treeneihin ja hyvät korkeavyötäröiset legginsit kyykkäämiseen. Katso uusimmat Myprotein -treenivaatteet täältä.

 

Treenivälineet

Huolehdi myös siitä, että sinulla on välttämättömät välineet mukaan kuntosalille. Tarvitset mukaan vesipullon, pyyhkeen ja tietenkin välipaloja!

Voit myös käyttää omia kuntoiluvälineitä, kuten vastustuskuminauhoja, putkirullaa, tai hyppynarua, joilla voit saada vaihtelua treeneihin ja pitää ne mielenkiintoisina.

 

Lisäravinteet kuntosalille

Harjoittelu voi olla intensiivistä ja kohdistaa paljon stressiä lihaksiin ja niveliin. Lisäravinteet voivat auttaa boostaamaan energiaa treenejä varten ja tukea palautumista.

Lisäravinteita on valittavana laaja valikoima, mutta aloittelijan kannattaa aloittaa niistä yleisimmistä: proteiinijauhe, kreatiini, pre-workout, multivitamiinit, BCAA ja glutamiini.

 

Aseta selkeitä ja realistisia tavoitteita

Tavoitteiden asettaminen on helppo tapa aloittaa kuntoilu, mutta tavoitteiden asettamisen haasteena on se, että niiden tulisi olla samanaikaisesti haastavia ja realistisia. Esimerkiksi maratonin asettaminen tavoitteeksi ennen kuin pystyy helposti juoksemaan 10km, on liian kova tavoite.

Tavoitteille pitää olla myös realistiset aikarajat, jotta niihin pystyy sitoutumaan. Aloita kevyesti ja etene uuden rutiinin kanssa asteittain. Ajan kanssa näet tuloksia.

Jos olet aloittelija ja haluat asettaa itsellesi järkeviä tavoitteita kuntoiluun, lue lisää SMART -tavoitteista.

 

Aikataulu joka toimii

Saliohjelman tulee tukea asetettuja tavoitteita. Tähtää 3-4 treeniin viikossa, jotka voivat olla koko kropan treenejä ja jaettu ylä- ja alakropan treeneihin – valitse ohjelma, joka sopii sinun aikatauluusi.

Varaa aikaa myös palautumiseen. Lepopäivät unohtuvat helposti, mutta keho tarvitsee aikaa palautumiseen ja kasvamiseen.

Ole joustava treeniesi suhteen. Elämä on täynnä yllätyksiä, joten joskus aikatauluja pitää soveltaa odottamattomien esteiden vuoksi.

 

Seuraa kehitystä

SMART -tavoitteet auttavat myös seuraamaan kehitystä, mikä auttaa ylläpitämään myös motivaatiota paremmin. Itsensä pitäminen vastuussa on avain menestykseen, joten seuraa omaa kehitystäsi säännöllisesti ja tulet huomaamaan edistyksen.

 

Tukiverkosto

Vahva tukiverkosto auttaa jaksamaan. Ystävän tai perheenjäsenen kanssa treenaaminen voi auttaa lisäämään itsevarmuutta, tarjota lisää motivaatiota ja pitää sinut vastuussa omista tavoitteistasi.

Ryhmäliikuntatunnit voivat myös olla loistava tapa tavata uusia ihmisiä, joilla on samanlaisia kuntotavoitteita. Yhdessä voitte tarjota toisillenne tukea ja rohkaisua atkan varrella.

 

Oma soittolista

Musiikin kuunteleminen voi auttaa pääsemään oikeaan mielentilaan ennen treeniä, ja se voi auttaa myös rentoutumaan jäähdyttelyn aikana.

Kokoa lempikappaleesi soittolistalle, tai tallenna suosikkeihisi tarkoitukseen sopivat soittolistat. Myproteinin kokoelmasta löydät soittolistoja mm. kuntosalille, lämmittelyyn, juoksulenkille ja rentoutumiseen.

 

Aloittelija kuntosalilla | Usein kysytyt kysymykset | FAQ

Kuinka usein aloittelijan pitäisi käydä kuntosalilla?

Kun aloitat kuntoilun, tarvitset aikaa sopeutua uuteen rutiiniin. Tähtää kolmeen treeniin viikossa, joiden pituus on noin 30-40 minuuttia.

Älä treenaa yhtä kehonosaa liikaa ja muista levätä sarjojen välissä. Myös lämmittely ja jäähdyttely ovat tärkeitä, sillä tämä auttaa kehoa valmistautumaan treeniin ja jälkikäteen palautumaan treenistä.

 

Mitkä ovat aloittelijan välineet kuntosalille?

Aloittelija voi käyttää mitä tahansa välineitä treeneihin, esimerkiksi vastustuskuminauhoja, painoja ja kuntosalilaitteita.

On kuitenkin tärkeää, että tiedät, miten välineitä käytetään, jotta tunnet olosi itsevarmaksi niiden kanssa. Harjoittele tekniikat kuntoon kevyemmillä välineillä ennen raskaisiin painoihin ja edistyneempiin laitteiisiin siirtymistä.

 

Minkälaiset treenivaatteet sopivat aloittelijalle kuntosalilla?

Treenivaatteiden suhteen ei ole tiukkoja ohjeita. Tärkeintä on, että tunnet olosi itsevarmaksi ja mukavaksi treenin aikana, joten älä annan kenenkään muun määritellä, mitä sinä voi pitää päälläsi.

Kevyet, hengittävät materiaalit sopivat parhaiten kuntosalille, sillä ne antavat tilaa liikkua ja pitävät hien pois iholta treenatessa.

 

Tarvitseeko aloittelija kuntosalilla proteiinijuomia?

Lisäravinteiden käyttö on täysin sinusta itsestäsi kiinni. Proteiini on lihasten rakennusaine, joten jos haluat kasvattaa lihasta, tarvitset runsaasti proteiinia ruokavaliosta.

Proteiinipatukat ja erilaiset proteiinivälipalat ovat nopeita ja helppoja tapoja lisätä proteiinia jokaiseen päivään.

 

Oletko uusi Myprotein asiakas?

Lunasta uuden asiakkaan edut täältä.

Treeni

Miten aloittaa treenaaminen | Aloittelijan opas

Treenaamisen aloittaminen voi tuntua ylitsepääsemättömältä, mutta näillä vinkeillä pääset alkuun!

Ravinto

Meal prep | Aloittelijan opas

Meal prep eli ateriasuunnittelu helpottaa elämää ja auttaa saavuttamaan erilaisia kuntotavoitteita.

Lisäravinteet

Proteiinijauheet | Opas aloittelijoille

Proteiinijauheita on todella paljon erilaisia, joista voi olla vaikeaa valita. Tästä aloittelijan oppaasta löydät kaiken tarvittavan proteiinijauheista.

Laura Myllykoski
Writer and expert
Näytä Laura Myllykoski:n profiili
Fitnessvalmentaja 12 vuoden kokemuksella. Laura on erikoistunut kehonpainoharjoitteluun ja haluaa auttaa ihmisiä pitämään huolta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.
myprotein