Treeni

Tutkimus: Mikä on tarvittava määrä liikuntaa istumatyöläisille

30 minuuttia päivässä pitää lääkärin loitolla, eikö? Glasgow Caledonian Universityn mukaan, tämä 30 minuutin sääntö ei itse asiassa päde kaikille. Henkilöille, jotka istuvat päivässä erittäin pitkiä aikoja, ei  välttämättä ole hyötyä 30 minuutista juuri ollenkaan.

Mutta jos luet tätä työpöytäsi äärestä, älä panikoi. Samaiset tutkijat päättelivät myös “cocktailin” terveellisempään ja pidempään elämään.

Tutkimus

Tämä tutkimus on sarjassaan suurin ikinä toteutettu ja kestoltaan 4 vuoden mittainen. Tutkijat käyttivät aktiivisuusmonitoreita ja “koostumusanalyysi”-tekniikkaa päättelemään eri yhdistelmien (vähän istuvasta paljon istuvaan ja erittäin paljon istuvaan) vaikutukset kuolleisuuteen.1

Tutkimus osoitti, että suositeltu 30 minuuttia liikuntaa päivässä vähensi kuolleisuutta joillain ihmisillä jopa 80%,mutta tämä koski vain henkilöitä, jotka istuivat alle 7 tuntia päivässä.1

Kuolleisuus ei vähentynyt 30 minuutin liikunnalla per päivä henkilöillä, jotka istuivat 11-12 tuntia päivässä.1 Jos jos teetkin 30 minuuttia liikuntaa 5 päivänä viikossa, näin suuri määrä istumista voi jopa eliminoida tekemäsi työn.1

Mikä sitten toimii, jos istut suuren osan päivästä?

 

Minkälaista liikuntaa meidän tulisi tehdä?

Johtava tutkija Sebastian Chastin toteaa, että “3 minuuttia  reipasta liikuntaa per jokainen istuttu tunti saa tasapainon kohdalleen ja auttaa sinua  elämään pidemmän ja terveellisemmän elämän”.1

Tämän lisäksi tutkijat halusivat korostaa kevyen aktiviteetin merkitystä päivän aikana. Heidän neuvonsa on liikkua niin paljon kuin mahdollista vapaa-aikana ja huolehtia myös laadukkaasta levosta.

Tutkijat löysivät myös muutaman yhdistelmän aktiviteetteja, jotka yhdistettiin 30% pienempään kuolleisuuslukuun. Nämä ovat karkeita ohjenuoria tarvittavaan liikuntaan, riippuen istumisen määrästä päivässä. 

Kevyt aktiivisuus viittaa esimerkiksi kävelyyn tai kotitöihin. Liikuntaa viittaa keskiverto tai kovalla intensiteetillä suoritettavaan liikuntaan, kuten juoksu tai painonnosto.

Istumatyolaisen tarvitsema liikunta MyProtein

Muista tämä


Nämä suuntaa  antavat ohjeet tämän tutkimuksen tuloksena osoittavat, että kevyt fyysinen aktiivisuus on yhtä tärkeää kuin päivittäinen treenikin. Avain on vähentää paikallaan istumista niin paljon kuin mahdollista. Joten ota lounaslenkki, venyttele ennen töitä tai kokeile vaikka kyykkyjä odottaessasi kahvin tippumista.

Kuntoiluun ei ole yhtä oikeaa tapaa, joten kokeile mikä toimii sinulle.

 



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Writer and expert

Lauren on suorittanut Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriopinnot ja on alunperin kotoisin Etelä-Englannista. Lauren on aina rakastanut uimista ja viime aikoina kiinnostunut myös kuntosalitreenistä. Tämän lisäksi hän nauttii joogasta, mutta kokee, että voisi harrastaa sitä vähän useammin.

Viikonloppuisin Lauren tykkää kokata tai nauttia muiden tekemistä brunsseista. Hän rakastaa kokeilla uusia reseptejä kämppistensä kanssa erityisesti nyt kun säästeliäämmät opiskelija-ajat ovat jo takana. Lauren haluaa myös muistuttaa kaikkia elämän tärkeästä tasapainosta: sali ja gin.

Lue lisää Laurenin kokemuksista täältä.


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä