Hyvinvointi

Uusi tutkimus: Mielenterveyden tila voi sekä motivoida että estää liikunnallisuuden

Liikunta on monille meistä tapa paeta paineita, puhaltaa höyryjä ja selvittää mieltä. Pandemian vuoksi osa kuntosaleista ja liikuntapaikoista ovat olleet ajoittain kiinni, mikä on vaikeuttanut monille stressin lievittämistä.

McMaster University teki tästä syystä tutkimuksen liikuntatottumuksista pandemian aikana. Tutkimuksessa todettiin, että “pandemia on luonut paradoksin, jossa mielenterveydestä on tullut sekä motivaattori että este fyysiselle toiminnalle” 1.

Joten riippumatta siitä, harrastatko liikuntaa mielenterveytesi hyvinvoinnin vuoksi vai kamppailetko liikkumisen kanssa juuri mielenterveytesi takia, et todellakaan ole yksin. Sukelletaanpa muutamiin uusiin havaintoihin ja miten se on auttanut tutkijoita kehittämään näyttöön perustuvia neuvoja motivaation kanssa kamppaileville

 

Tutkimus

McMasterin yliopiston tutkijat tunnistivat pandemian aiheuttaman muutoksen ihmisten aktiivisuustasoissa sekä mielenterveydessä ja halusivat ymmärtää paremmin, miten ja miksi muutos tapahtui.

Tutkijat tutkivat 1669 henkilöä, jotka olivat vaihtelevasti iältään 18-29-vuotiailta. Osallistujat osallistuivat kyselyyn, jossa määritettiin heidän demografiset taustat, entinen ja nykyinen aktiivisuustaso sekä entinen ja nykyinen mielenterveyden tila.1 Tutkimuksessa osallistujia pyydettiin muistelemaan omaa mielenterveyttä ja liikuntatottumuksia kuuden kuukauden ajan ennen pandemiaa verrattuna keskellä pandemiaa oleviin tottumuksiin ja tunteisiin.

On huomattava, että tämä tutkimus saattaa olla hieman rajoitettu johtuen pienemmästä ikäjakaumasta.2

 

 

Tulokset

Kuten kaikki sen varmasti jo tiesivätkin, säännöllisen liikuntarutiinin ylläpitäminen on ollut hieman haastavaa viimeisen vuoden aikana, ja tämän tutkimuksen tulokset ovat vahvistaneet tätä mielipidettä.

Tutkimus viittaa siihen, että vaikka ihmiset ovat tietoisia liikunnan ja vähentyneen stressin välisestä yhteydestä, “monet vastaajat tunsivat liikaa ahdistusta harrastaakseen liikuntaa” 1. Osallistujat toivat esille pandemian seurauksena lisääntynyttä stressiä ja “kohtalaista” ahdistuksen tasoa, mutta monet eivät kääntyneet liikunnan puoleen endorfiinin positiivisista vaikutuksista huolimatta.

Tutkimuksessa itse asiassa havaittiin, että aerobinen aktiivisuus väheni noin 20 minuuttia viikossa, voimaharjoittelu väheni noin 30 minuuttia viikossa ja istumisaika kasvoi noin 30 minuuttia viikossa.

Tutkijat löysivät tässä tutkimuksessa melko selkeän korrelaation aktiivisuuden ja mielenterveyden välillä. Ne, jotka ilmoittivat suurimmasta liikunnan ja yleisen aktiivisuuden vähenemisestä, raportoivat myös mielenterveyden suurimman heikkenemisen, kun taas ne, jotka onnistuivat pysymään melko aktiivisina pandemian aikana, ilmoittivat paljon terveellisemmästä mielentilasta.

 

As we’re sure you all know, keeping a regular exercise routine has been a little more difficult over the last year, and the results of this study have corroborated that sentiment.  

 

Mitä voit tehdä?

Tutkimusten tulosten perusteella tutkijat pystyivät laatimaan “näyttöön perustuvan työkalupaketin”1 kaikille, jotka kamppailevat liikunnan kanssa. Heidän vinkkinsä ovat…

  • Hyväksy ajattelutapa “jotain on parempi kuin ei mitään”1. Älä siis aseta itsellesi liikaa paineita, vaikka tekisiti vain 10 minuutin kävelymatkan, sekin on edistystä1.
  • Vähennä harjoituksesi intensiteettiä, jos tunnet ahdistusta. Kevyempi harjoittelu tekee liikunnasta vähemmän pelottavaa.1
  • Liiku vähän joka päivä.1
  • Hajauta päivääsi välistä seisomalla työpöytäsi ääressä istumisen sijaan tai tekemällä pieniä venytyksiä muutaman tunnin välein.1
  • Määritä aika, joka on omistettu liikkumiselle, sillä sen pitäisi auttaa sinua pitämään paremmin kiinni rutiinista.1

 

Muista tämä


Liikunnalla on selvästi myönteinen vaikutus mielenterveyteen, ja vaikka monet mielenterveydelliset tilat vievät meiltä motivaation treenata, kun aloitat pienillä harjoituksilla päivän aikana, alat voida paremmin. Ja toivottavasti, kun saat kehitettyä rutiinin, jatkat näiden endorfiinien jahtaamista ja pystyt pitämään kiinni säännöllisestä liikunnasta.



Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä