Treeni

Uusi tutkimus | HIIT tehostaa metaboliaa

Jos et ole aerobisen liikunnan ystävä, voi HIIT (high intensity interval training) olla paras tapa sinulle tehdä kardioliikuntaa.

Lyhyet vaihtelevat intensiiviset harjoitukset, joita jaksottavat lyhyet lepotauot, on varma tapa saada hiki pintaan. HIIT on loistava tapa pitää sydän terveenä, mutta se voi myös tehostaa metaboliaa. University of Copenhagen selvitti miksi tämä harjoittelutapa vaikuttaa metaboliaan, joten katsotaanpa hieman tämän tutkimuksen tuloksia.

Tutkimuksen tavoite

Luurankolihaksessa on proteiineja, jotka ovat elintärkeitä energiametabolialle ja lihasten supistumiselle; näiden proteiinien koostumus vaikuttaa siihen, miten metabolia toimii.

Tutkijat Morten Hostrup ja Atul Deshmukh halusivat ymmärtää, miten HIIT-harjoittelun kaltainen liikunta muuttaa lihasproteiinien sisältöä ja miten se säännöstelee näiden proteiinien aktiivisuutta kemiallisen reaktion kautta, joka tunnetaan nimellä asetylaatio.

 

Tutkimus

Kahdeksan tervettä vapaaehtoista miestä suoritti viiden viikon ajan intensiivisiä pyöräilyharjoituksia. Osallistujat tekivät kolme treeniä viikossa, joissa vaihdeltiin neljän minuutin pyöräilyjaksoja ja kahden minuutin taukoja. Tavoitteena oli päästä 90% maksimisykkeeseen 4 minuutin pyöräilyjaksojen aikana.

Tutkijat keräsivät kudosnäytteitä osallistujien reisistä tutkimuksen alkaessa ja sen päättyessä. He analysoivat 3168 proteiinin muutoksia näissä näytteissä.

Kaikki tämä on hyvin mielenkiintoista, mutta mitä tällä on tekemistä metabolian kanssa?

 

Tulokset

Tutkijoiden analyyseissa todettiin muutoksia edellä mainittujen metaboliaan vaikuttavien proteiinien tuotannossa.

Tutkimuksen tulokset vahvistavat sen, että harjoittelusta seuraa merkittäviä muutoksia luurankolihasten proteiineihin. Näillä proteiinien säännöstelyillä voi olla myös vaikutuksia metaboliaan.

Näin toinen tutkimuksen kirjoittajista, Atul Deshmukh, sanoo tuloksista.

“Tutkimuksemme tarjoaa uutta tietoa luurankolihasten sopeutumisesta harjoitteluun, mukaanlukien uusien harjoittelulla säännösteltävien proteiinien ja asetyylikohtien tunnistaminen.”

“Toivomme, että työmme stimuloi lisää tutkimuksia siitä, miten liikunta parantaa metabolista terveyttä ihmisissä.”

 

Pähkinänkuoressa


Ei ole mikään salaisuus, että HIIT on hyväksi sinulle. Se saa sydämen pumppaamaan, tyhjentää kiireisen mielen, ja nyt olemme taas askeleen lähempänä tietoa siitä, mikä HIIT:ssa vaikuttaa niin tehokkaasti metaboliaa.

Jos siis tarvitsit vielä lisää syitä tehdä HIIT-harjoittelua, niin tässä tuli taas yksi.



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä