Treeni

5 syytä tanssia

Riittää että katsot tanssijan fyysiikkaa ymmärtääksesi, että heidän täytyy treenata todella kovaa ollakseen siinä kunnossa missä he ovat pystyäkseen suoriutumaan vaativista liikkeistä. Tanssijoilta vaaditaan voimaa, kestävyyttä, venyvyyttä sekä mielenlujuutta. Listasimme 5 mielestämme parasta asiaa miten voit parantaa kehoasi tanssin kautta.

 

1. Täydellinen ryhti

Tiesit varmasti tämän kuuluvan listaamme – erityisesti jos vietät useita tunteja pöydän ääressä huonossa asennossa. Ensimmäisestä tunnista lähtien balettitanssijat opetetaan pysymään täydellisessä rytmissä, vetämään vatsaa sisään ja jännittävän keskivartaloa. Kun vanhenemme meidän ryhtimme kärsii myös. Mitkä ovat siis ryhdin terveysvaikutukset jotka voit saada tanssin avulla?

Tutkimus, jossa tutkittiin vanhuksia kuukauden ajan jotka aloittivat tanssimisen kolme kertaa viikossa todettiin heidän ryhdin parantuneen.1 Tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että tanssin pitäisi olla laji jota suositellaan kaikille ikäryhmille ja sen avulla voidaan tukea ikääntymisen kanssa tulevien ongelmien hidastamista – melko vaikuttavaaa eikö? 1

 

2. Ensiluokkainen koordinaatiokyky

Saatko raajasi tekemään juuri sen mitä haluat? Jos vastauksesi on ei saattaa tanssista olla apua. Tutkijoiden mukaan jo vuosi balettia voi muuttaa miten hermosolusi reagoivat lihastesi kanssa ja tämä näkyy erityisesti käveltäessäsi tai tasapainokyvyssäsi. Itseasiassa eräässä tutkimuksessa huomattiin, että balettitanssijat kykenivät liikkumaan paljon tarkemmin kuin henkilöt, jotka eivät harrastaneet tanssia.

 

3. Lisää kardiota

Juokseminen ei ole kaikille ja tanssi voi olla helppo tapa saada aerobinen harjoitus tehtyä. Muutamia tutkimuksia on tehty siitä miten tanssi vaikuttaa sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoon. Nämä tutkimukset osoittivat, että 2-3 tuntia tanssimista viikossa paransi aerobista kuntoa kaikilla tutkimukseen osallistuneilla.3,4

Moni tutkimus on myös kuitenkin viitannut siihen, että jos haluat saada suuremman hyödyn aerobisesta treenistäsi voi olla parempi tehdä enemmän erittäin korkean intensiteetin (hiit) treenejä.5

 

4. Notkeus

Olit sitten tanssija tai painonnostaja, notkeudella voi olla erittäin suuri vaikutus suorituskykyysi sekä todennäköisyytesi loukkaantua.6 Jos et yltä lähellekkään varpaitasi saattaa tanssitunneista olla todella paljon hyötyä. Balettitanssijoiden niin miesten kuin naisten on todettu olevan erittäin notkeita ja paljon notkeampia kuin niiden, jotka eivät tanssi.7,8,9

 

5. Mieliala

Tanssilattialle meneminen parantaa aina mieltä. Tutkijat ovat huomanneet, että tanssiminen voi vähentää muun muassa ahdistuneisuutta .10 Tanssiminen on myös helppo keino olla sosiaalinen ja tutkimusten mukaan parit, jotka tanssivat yhdessä saattavat parantaa suhteen välistä luottamusta ja tanssiminen johti usein positiivisiin ajatuksiin.11

 

Muista tämä

Tutkimukset sanovat kaiken tarvittavan — tanssimisella on useita hyviä terveysvaikutuksia. Hyppelit sitten ympäri makuuhuonettasi tai tanssit balettisalissa tärkeintä on laittaa hyvää musiikkia soimaan ja tanssia kunnes voit nauttia tanssin useista terveysvaikutuksista.



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Writer and expert

Evangeline on harrastanut kilpaurheilua jo pienestä pitäen ja auktorisoituna RYA Dinghy-ohjaajana hän ymmärtää hyvin ravinnon tärkeyden extreme- ja kestävyyslajeissa. Ravinnon tärkeys tuli hänelle erityisen selväksi kun hän kilpaili GBR joukkueessa ja toimi yliopistojoukkueensa kapteenina sekä valmentajana.

Vapaa-ajallaan Evangeline rakastaa juoksemista - erityisesti maratoneja. Viikonloppuisin Evangelinen voi löytää vesiurheilun parista tai vaeltamasta. Paras tapa viettää ilta hänen mielestään on ensin tehdä HIIT - tai kyykkytreeni ja sen jälkeen syödä paljon tulista kasvisruokaa - Nam!

Lue lisää Evien kokemuksista täältä.


Haluatko tietoa mahtavista tarjouksistamme? Tilaa uutiskirjeemme Tilaa