Treeni

Mitä on toiminnallinen treeni? Mitkä ovat sen hyödyt?

Toiminnallinen treeni voi auttaa parantaa elämänlaatua, parantamalla kykyä suoriutua päivittäisistä fyysisistä tehtävistä, jotka muuten saattavat aiheuttaa ongelmia, kuten esimerkiksi selkäkipua. Tässä artikkelissa käymme läpi toiminnallisen harjoittelun hyödyt.

Mitä on toiminnallinen harjoittelu?

Toiminnallinen harjoittelu on kattoteema liikkeille, jotka auttavat suorittamaan päivittäisiä aktiviteetteja helpommin. Yleensä tämä määritelmä käsittää yhdistelmäliikkeitä, kuten kyykky, työntö, vetäminen ja kantaminen, sillä näitä liikkeitä käytämme eniten päivittäisissä toiminnoissa (esimerkiksi raskaan laatikon nostaminen ja kantaminen).

Pohjimmiltaan toiminnallinen treeni pyrkii jäljittelemään liikkeitä, jotka haastavat sinua päivittäin, pyrkien parantamaan kapasiteettiasi näissä toiminnoissa.

Yksi ongelma “Toiminnalisen harjoittelun” kanssa on se, että siitä on tullut muoti-ilmiö, joka sosiaalisessa mediassa näkyy useimmiten monimutkaisina liikkeinä, jotka eivätpalvele mitään oikeaa tarkoitusta. Vaikka kaikki harjoittelu ei ole ‘toiminnallista’, niin kaiken toiminnallisen treenin tulisi olla yksinkertaista ja helppoa, sillä sen tarkoituksena on parantaa kenen tahansa elämänlaatua.

Miten se eroaa ‘ei-toiminnallisesta’ treenistä?

Toiminnallinen harjoittelu koostuu usein haastavista harjoituksista, joissa keskitytään progressiiviseen ylikuormitukseen päivittäin käytettävien liikkeiden kanssa, kuten painojen kantamiseen, kyykyt/maastavedot (parantavat takaketjua ja proprioseptiota, sekä työntöliikkeistä.

Ei-toiminnallinen harjoittelun voi olla mm. Hauiskääntöjä, joissa haetaan lähinnä esteettistä tulosta sen sijaan että keskityttäisiin parantamaan toimintakykyä. Tämä voi toki kuitenkin riippua myös tapauksesta – jos hauiskääntö auttaa sinua suoriutumaan jostain päivittäisestä asiasta paremmin (esimerkiksi vanhempi henkilö nostaa lapsenlapsiaan), niin se voidaan silloin laskea ‘toiminnalliseksi harjoitteluksi’.

Jos tekemäsi harjoittelu lisää voimaa tavalla, joka parantaa kykyäsi suoriutua päivittäisistä asioista, niin se voidaan silloin määritellä toiminnalliseksi. Mutta älä eksy tekemään naurettavia monimutkaisia liikkeitä, jotka eivät palvele mitään tarkoitusta, kuten kyykkyjä tangolla jumppapallon päällä – ainoa mitä tällaisesta voit saada, on vaurioita!

 

Mitkä ovat toiminnallisen harjoittelun hyödyt?

Toiminnallinen treeni voi olla ihanteellista silloin jos sinulla on jokin tavoite, jota se tukee, tai jos toivut loukkaantumisesta. Käymme tässä osiossa läpi joitain yleisimpiä hyötyjä, joita tästä harjoittelumuodosta voi saada.

Vastustusharjottelun hyödyt lihaksille

Kuten mikä tahansa vastustusharjoittelu, myös toiminnallinen harjoittelu kehittää mukautumisia, jotka ovat hyödyksi koko terveydelle ja suorituskyvylle. Lisääntynyt lihasmassa, lisääntynyt luuntiheys, kehonkoostumuksen hallinta sekä parantunut sydämen ja verisuonten terveys vähentävät kaikki osaltaan vakavien sairauksien riskiä. Tämä on erityisen tärkeää vanhemmilla ihmisillä, joilla sarkopenia ja osteopenia johtavat asteittaiseen lihasten ja luiden tiheyden harvenemiseen ikääntymisen myötä. Vastustusharjoittelu itsessään voi lieventää näitä muutoksia, auttaen vähentämään kaatumisten ja muiden loukkaantumisten riskejä, joissa on vaarana vaurioittaa luita.

Vähentää loukkaantumisen riskiä

Keskivartaloharjoittelu toiminnallisessa treenissä keskittyy suojaamaan selkärankaa muissa harjoituksissa, joissa se voi olla erityisen riskialttiina. Parantunut liikkuvuus ja voima tämän harjoittelumuodon seurauksena voi myös vähentää muiden vammojen, kuten lihasvenähdysten esiintymistä.

Ideaalinen kuntoutuksen aikana

Jos kuntoutudut parhaillaan loukkaantumisesta, on toiminnallinen harjoittelu ihanteellinen treenimuoto juuri sinulle, sillä siinä korostuu liikekuvioiden hallitseminen. Toiminnallinen harjoittelu mahdollistaa myös sen, että voit treenata loukkaantumisesi ohi tai yksinkertaisesti vahvistaa liikekuvioita, jotka voivat aiheuttaa kipua tai 

Parantaa liiketaitoja

Lisääntynyt keskivartalon vahvuus, lihasvoima ja proprioseptio auttavat urheilusuorituksissa huolimatta lajista. Monet modernit vastustusharjoitteluohjelmat keskittyvät liikaa kehnorakennusliikkeisiin, joilla pyritään lisäämään lihasmassaa. Vaikka tätä voidaan pitää tärkeänä osana harjoittelua, toiminnallinen harjoittelu auttaa parantamaan pätevyyttä erilaisissa liikkeissä, jolloin pystyt paremmin vstaamaan lajisi vaatimukseen päivittäisiin arjen haasteisiin.

 

Pähkinänkuoressa


Toiminnallinen harjoittelu on mitä tahansa harjoittelua, joka auttaa sinua tulemaan paremmaksi päivittäisissä toiminnoissa. Samalla se auttaa vähentämään loukkaantumisen riskiä. Jos haluat ottaa toiminnallisen harjoittelun osaksi treenirutiiniasi, sinun tarvitsee vain arvioida tarpeitasi ja verrata niitä nykyisiin kykyihisi. Käytä toiminnallista treeniä siltana täyttämään mahdolliset puutteet ja paranna elämänlaatuasi siinä samalla!



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä