Treeni

Tutkimus: Kardiota ei tarvitse painonpudotukseen

Kardio. Tiedäthän ne 10 minuuttia StairMasterilla jokaisen salitreenin päätteeksi.

Harvan mielestä se on oikeasti hauskaa, mutta sitä pidetään painonpudotuksen tärkeänä osana. Mutta onko se todella sitä?

Uuden tutkimuksen mukaan vastustusharjoittelu on myös tehokas tapa vähentää kehon rasvaa yhdessä oikeanlaisen ruokavalion kanssa.

Katsotaanpa tutkimustuloksia hieman tarkemmin, jotta tiedämme mitä tämä tarkoittaa kaikille, jotka haluavat vähentää rasvaa kehossa.

 

Tutkimus

Edith Cowen Universityn tutkijat Australiasta sekä tutkijat edustaen University of Caxias do Sul Brasiliasta yhdistivät voimansa tätä tutkimusta varten.

He analysoivat dataa 4,184 osallistujasta, jotka luokiteltiin ylipainoisiksi tai liikalihaviksi 116 eri tutkimuksessa, joissa tutkittiin painonpudotusta. Näistä 116 tutkimuksesta 23 keskittyi lapsiin ja nuoriin, 30 keskittyi nuoriin aikuisiin, 38 tutki keski-ikäisiä aikuisia ja 25 tutkittiin vanhempia aikuisia.

Vastustusharjoittelu oli pääkeino painonpudotukseen lähes puolessa (49%) näistä tutkimuksista. 45% tutkimuksista käytettiin vastustusharjoittelun ja kardioharjoittelun yhdistelmää ja lopuissa käytettiin erilaisia yhdistelmiä painonnostoa, kardiota ja kalorien rajoittamista.1

 

Tulokset

Tutkijat totesivat, että vastustusharjoittelun ja kalorien rajoittamisen yhdistelmä oli tehokkain strategia rasvan vähentämiseen kehossa, sillä osallistujat tällaisissa ohjelmissa pudottivat keskimäärin 5kg rasvaa.

Tutkijat huomasivat merkittäviä tuloksia myös pelkästä vastustusharjoittelusta sekä metodeista, joissa yhdisteltiin vastustusharjoittelua ja kardiota.

Mielenkiintoista on se, että tutkijat huomasivat vastustusharjoittelun ja kalorien vähentämisen yhdistelmän tarjoavan samanlaisia tuloksia kuin vastustusharjoittelu yhdistettynä sekä aerobiseen liikuntaan että kalorien vähentämiseen.

Ideaalinen painonpudotusohjelma siis sisältäisi painoharjoittelua sekä vähentyneet kalorit ruokavaliosta. Ja toki voit lisätä mukaan aerobista liikuntaa, jos niin haluat.

Tutkijoiden mielestä tulokset osoittavat sen, että vastustusharjoittelu on tehokas vaihtoehto painonpudotukseen henkilöille, joilla voi olla vaikeuksia kardioliikunnan kanssa, mikä on hyvin yleistä liikalihaville. 

Päätutkija Pedro Lopez sanoo “Tälle ryhmälle voi olla epämukavaa olla 30 tai 40 minuuttia juoksumatolla tai pyörän selässä… He voivat loukata polvensa, niveliä, ligamentteja ja jotain muutakin, koska heidän pitää kantaa koko painonsa tehdessään paljon aerobisia harjoituksia.”1

 

Pähkinänkuoressa


Jos haluat vähentää rasvaa kehossa, mutta kyllästyt juoksumatolla, et jaksa patikoida tai näet painajaisia StairMasterista, niin älä huoli – kardio ei ole ainoa tapa.

Vastustusharjoittelu painojen kanssa on tehokas strategia painonpudotukseen yhdessä rajoitetun kalorimäärän kanssa.



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä