Hyvinvointi

Hyvästit sokerille | 5 tapaa vähentää sokeria ruokavaliossa

Sokerinhimo on täysin luonnollista, mutta jos sinusta tuntuu siltä, että kulutat sokeria liian paljon, on olemassa helppoja tapoja, joilla voit vähentää sokerin syöntiä. Sokeri voi antaa nopean energiapiikin, mutta se myös laskee yhtä nopeasti kuin tuleekin. Sokerin vaihtaminen kestävämpii energianlähteisiin auttaa siis pitämään energiatasot tasaisempina. Keräsimme tähän artikkeliin 5 vinkkiä, joilla voit vähentää sokeria ruokavaliossasi.

Löydät tästä artikkelista seuraava:

  • Miksi vähentää sokeria ruokavaliossa
  • 5 vinkkiä joilla vähennät sokerin kulutusta

Miksi vähentää sokeria ruokavaliossa

Ruokien ja juomien nauttiminen, joissa on suuri sokerimäärä, voi johtaa siihen, että ylität päivittäin kehosi tarvitseman kalorimäärän.1 Tämä voi johtaa painonnousuun, joka lisää riskiä useisiin sydänsairauksiin.2

Sokeri on myös pahaksi hampaille ja runsas sokerin käyttö voi johtaa reikiin ja hammasmätään.3

Lue lisää sokerinhimosta ja miten välttää sitä tästä artikkelista:

15 tapaa lopettaa makeanhimo

Ravinto

15 tapaa lopettaa makeanhimo

Kaikki me koemme sokerinhimoa – se on täysin normaalia, mutta siitä voi myös päästä eroon! Kokosimme parhaat vinkit sokerinhimon selättämiseksi.

2021-11-29 05:00:45By Laura Myllykoski

 

5 vinkkiä joilla vähennät sokerin kulutusta

1. Kouluta itseäsi

Ennen kuin saat hermoromahduksen ja heität kaiken pois jääkaapistasi, kannattaa lukea enemmän suositellusta sokerin käytöstä sekä luonnollisen (hedelmät, vihannekset, maitotuotteet) ja lisätyn sokerin (suklaa, keksit, limsat) eroista.

Sokerin vähentäminen on paljon helpompaa kun ymmärrät kuinka paljon sokeria säännöllisesti syömäsi ruoat sisältävät.

 

2. Vaihda juomat 

Poista sokeriset juomat ostoslistaltasi ja pidä sen sijaan aina vesipulloa mukanasi. Yhdessä tölkillisessä limsaa voi olla jopa 11g sokeria, joka on noin 1/3 suositellusta päivittäisestä sokerimäärästä aikuisille.4

 

3. Huijaa makuhermojasi

Seuraavan kerran kun makeanhimo iskee, kokeile juoda kuppi teetä.

Minttu-, inkivääri-, ja Chai-tee voivat auttaa pääsemään eroon makeanhimosta ilman sokerin yliannostusta. Valittavana on niin paljon makuja, ettet koskaan kyllästy.

 

4. Ostoksille täydellä vatsalla

Kaikkihan olemme käyneet ruokaostoksilla nälkäisinä ja päätyneet ostamaan kaikkea mahdollista, jota ei ollut ostoslistalla. Ja siihen on syy, sillä nälkäisenä on paljon suurempi todennäköisyys himoita sokeria. Mene siis ruokaostoksille vain kylläisenä, ravinteikkaan, paljon proteiinia ja kuitua sisältävän aterian jälkeen. Tämä pitää sinut kylläisenä ja valmiina selviytymään ruokaostoksista ilman ylimääräisiä harhautuksia.

 

5. Kokeile luonnon omaa karkkia

Ei lisättyä sokeria, tyydyttää makeanhimon ja pitää kylläisenä pidempään, mitä muuta voisi enää toivoa? Tuoreet hedelmät ovat ratkaisu. Hedelmät ovat paljon parempi vaihtoehto kuin kaupan valmiit smoothiet, sillä ne sisältävät enemmän kuitua ja vähemmän sokeria.

Extra vinkki: Vältä kuivattuja hedelmiä, sillä valmistajat lisäävät niihin usein sokeria, tiivisteitä ja siirappia parantaakseen niiden makua.

 

Pähkinänkuoressa


Sokerinhimo on luonnollista, mutta jos jatkuvasti ylität suositellun päivittäisannoksen, voi olla hyvä idea alkaa vähentämään kulutusta. Tähän on monia tapoja, mutta voit aloittaa esimerkiksi tekemällä fiksummin ruokaostoksia, kouluttamalla itseäsi ruokien ja juomien sokeripitoisuuksista ja varautumalla karkkihampaan kolotukseen terveellisillä välipaloilla, kuten hedelmillä ja yrittiteellä.



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä