Hyvinvointi

Uusi tutkimus | Unenpuute ja napostelu

Unenpuute aiheuttaa paljon ikäviä vaivoja. Päänsärkyä, huonoa keskittymiskykyä ja vielä lisääntynyttä napostelua.

Ohio State Universityn tutkijat ovat todenneet, että suositusten mukaiset unitottumukset voivat johtaa fiksumpiin välipalavalintoihin1, joka voi olla joko välipalan välttäminen kokonaan tai terveellisemmän ja ravinteikkaamman vaihtoehdon valitseminen. Esimerkiksi omenan valitseminen sipsien sijaan (juuri se mitä halusit kuulla).

Tutkimus

20,000 amerikkalaista aikuista iältään 20-60 pitivät 24-tuntista ruokapäiväkirjaa ja seurasivat unirytmiään.

Osallistujat jaettiin kahteen ryhmään – niihin, jotka nukkuivat seitsemän tuntia yössä (tai enemmän) ja niihin, joilla yöunet jäivät vähemmäksi. Tutkijat analysoivat osallistujien naposteluihin liittyvää ravintosisältöä ja kateosrisoivat kaikki välipalat eri ruokaryhmiin.

Tutkimuksessa todettiin kolme aikaikkunaa napostelulle: 02:00-11:59 aamulla, 12:00-17:59 iltapäivällä ja 18:00-01:59 illalla.

 

Tulokset

95.5% tutkimuksen osanottajista söi ainakin yhden välipalan päivässä – hatunnosto jäljelle jääneelle 4.5% tahdonvoimasta. Yli 50% välipalojen kaloreista tuli hiilihapollisista juomista, sipseistä, kekseistä ja leivoksista.

Ihmiset, jotka eivät päässeet suositeltavaan unen määrään olivat todennäköisempiä napostelemaan aamulla ja valitut välipalat olivat kaloririkkaita, mutta sisälsivät hyvin vähän ravintoarvoa. Sitä sattuu.

Tulosten mukaan unen puute ei kuitenkaan ollut ainoa syy epäterveelliselle napostelulle. Valvominen myöhään saa myös aikaan napostelun tarpeen, vaikka unta olisikin ollut suositeltu määrä. Kannattaa mennä ajoissa nukkumaan, sillä kun olet nukkumassa, et voi tyhjentää jääkaappia.

 

Muista tämä


Säännöllinen seitsemän tuntia unta yössä kuulostaa unelmien täyttymykseltä, mutta oikeasti suurin osa ihmisistä kaipaisi 10 tuntia. Mutta sitten voisi mennä välipala ohi. Vaikka saatat napostella enemmän seitsemän tuntia nukkuneena, varmista että valitset välipaloja, jotka sopivat makroihisi – emme näe siinä mitään pahaa.



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä