0
Kori

Ostokorisi on tyhjä

Lisäravinteet

Mitä on koentsyymi Q10? | Hyödyt, haittavaikutukset ja annostus

Koentsyymi Q10 – Hyödyt, haitat ja annostus

”Treenaaminen alhaisilla koentsyymi Q10 -tasoilla on sama asia kuin auton ajaminen alhaisella polttoainemäärällä.”

Mikä tämä koentsyymi Q10 sitten oikein on?

Koentsyymi Q10 on yhdiste, jota esiintyy ihmisen elimistön kaikissa soluissa – erityisesti maksassa, sydämessä, keuhkoissa ja munuaisissa. Keho tuottaa tätä koentsyymiä luonnollisesti, mutta ikääntyessä sen tuotanto elimistössä vähenee. Siitä syystä erityisesti vanhetessa tulisi koentsyymin määrää lisätä ruokavalioon lisäravinteena. Sama tarpeellinen lisäys koskee myös esimerkiksi B6-vitamiinia, jota tarvitaan aivojen kehittymiseen ja toimintaan.

Yksi koentsyymi Q10 tärkeimmistä tehtävistä on sen kyky auttaa tuottamaan energiaa soluissa osallistumalla adenosiinitrifosfaatin muodostamiseen. Lyhyesti selitettynä, ATP eli adenosiinitrifosfaatti on solujen mitokondrioihin varastoitunutta ”polttoainetta”, josta vapautuu tarpeen mukaan energiaa. Tietyt sairaudet ovat yhdistetty johtuvan alhaisten koentsyymi Q10-tasojen takia johtuvista alhaisemmista ATP-tasoista.

Liikunta ja urheilullinen suorituskyky voivat vaikuttaa oksidatiivisen stressin (epätasapaino solujen hapetus-pelkistystilassa) muodostumiseen sekä mitokondrioiden toimintaan. Koska mitokondriot ovat tärkeässä roolissa energiantuotannossa, liian alhainen koentsyymin määrä voi vaikuttaa lihasten kykyyn toimia kestävyyttä vaativan harjoituksen yhteydessä. Koentsyymi Q10 lisää kehosi tehoa ja kestävyyttä samalla vähentäen väsymistä ja uupumista.

Koentsyymi Q10 hyödyt

Hyvä sydämelle

Korkea verenpaine voi lisätä oksidatiivisia vaurioita ja tulehduksia suonissa ja valtimoissa. Tällainen tila voi johtaa sydämen vajaatoimintaan, koska se ei pysty toimimaan tehokkaasti pumpaten verta kaikkialle kehoosi. Vakavimmissa tapauksissa verenkiertoon kohdistuvat ongelmat tarkoittavat sitä, että happea ja tärkeitä ravintoaineita ei pääse kulkeutumaan lihaksiisi. Koentsyymi Q10 voi vähentää sydämen vajaatoiminnan vaaraa lisäämällä ATP:n tuotantoa.

Erinomainen hedelmällisyyteen

Sekä siittiöt että munasolut ovat vaarassa oksidatiivisesta stressistä puhuttaessa. Hedelmällisyys laskee iän myötä erityisesti naisilla, koska munasolut alkavat heikentyä luonnollisista syistä. Koentsyymi 10 on tässä prosessissa tärkeässä roolissa, koska sen taso elimistössä laskee samalla, kun laadukkaat munasolut vähenevät. Tämän entsyymin lisääminen ruokavalioon auttaa parantamaan siittiöiden ja munasolujen laatua.

Hyvä nuorelle iholle

Koentsyymi Q10 voi auttaa torjumaan esimerkiksi auringon aiheuttamia vahinkoja muiden haitallisten tekijöiden lisäksi. Ulkoisten tekijöiden lisäksi myös hormonaalinen epätasapaino voi vahingoittaa ihosoluja sisältäpäin. Q10 koentsyymi lisää energian tuotantoa ihosoluissa vähentäen samalla oksidatiivisia vaurioita, mikä taas estää ihon epäkohtien ja vaurioiden syntymistä.

koentsyymi q10

Apuna päänsärkyyn

Edellä mainittu mitokondrioiden epänormaali toiminta voi johtaa aivosolujen vähäiseen energiansaantiin, joka taas voi aiheuttaa päänsärkyä ja migreeniä. Koenstyymin Q10 riittävä määrä mitokondrioissa voi ehkäistä ja vähentää migreenin vahvuutta. Lisäksi tämän entsyymin on tutkittu suojaavan aivosoluja oksidatiivisilta vaurioilta vähentäen haitallisten yhdisteiden toimintaa.

Positiivista diabeetikoille

Koentsyymi Q10-lisäravinteet voivat auttaa lisäämään kehon insuliiniherkkyyttä ja parantaa verensokerin tasoja kehossa. Tämä entsyymi voi vähentää rasvasolujen kertymistä ja hajoamista, näin vaikuttaen lihavuuden tai tyypin 2 diabeteksen riskin pienenemiseen.

Koentsyymin Q10 haittavaikutukset

Hyvä uutinen on, että koentsyymin vakavat haittavaikutukset ovat harvinaisia. Yleisiä haittavaikutuksia ovat närästys, ripuli, oksentelu ja pahoinvointi. Ihmisiä, joilla on taipumusta esimerkiksi sydämen, munuaisten tai maksan vajaatoimintaan ja diabetekseen on suositeltavaa noudattaa varovaisuutta suurempien annosten yhteydessä.

Annostelu

Koentsyymi Q10 tavanomaisin annos vuorokaudessa on 90mg-200mg. Rasvaliukoisuuden ansiosta se imeytyy herkästi ruoansulatuskanavaan mahdollisesti nopeuttaen ruoan imeytymistä elimistössä. Elintarvikkeista kuten naudanlihasta, sardiineista ja makrillista saat parhaiten koentsyymi Q10 sen luonnollisessa muodossa. Kasvissyöjille soijaa ja maapähkinöitä sisältävät tuotteet ovat erinomaisia valintoja.

Myproteinin koentsyymi Q10 soveltuu niin kasvissyöjille kuin vegaaneillekin.

 

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Rosa Havumaki

Rosa Havumaki

Writer and expert

Rosalla on EREPS:in (the European Register of exercise Professionals) myöntämä personal trainer koulutus, jonka lisäksi hän on myös suorittanut liikuntalääketieteen ja terveystieteen perusteet Itä-Suomen yliopistossa. Rosa opiskelee tällä hetkellä liikunnanohjaajaksi Haaga-Heliassa Vierumäellä. Tämä koulutus tarjoaa hänelle kyvyt sekä tietotaidon toimia nykypäivän urheilu- ja vapaa-ajan sektorilla. Vierumäen liikunnanohjaajan koulutus on nykyaikainen sekä ammattimainen, jossa jatkuvasti muuttuva ala sekä innovaatiot ovat avainasemassa. Rosan on määrä valmistua vuonna 2019 liikuntatieteiden kandidaatiksi. Rosa on myös kirjoittanut jo reilun vuoden ajan hänen omaa lifestyle-hyvinvointiblogiaan, jossa hän jakaa ruokaan, matkustamisen sekä treenaamiseen liittyviä vinkkejä. Rosan blogiin pääset tästä. Lue lisää Rosasta täältä: https://www.linkedin.com/in/rosa-havum%C3%A4ki-446b91142/.


Suomen suurin Black Friday alennusmyynti - älä jaa paitsi! Osta nyt