Lisäravinteet

Pre-workout juoman sisältö? – Lisäravinteet ennen treeniä | Lisäravinteet

Pre-workout ja lisäravinteet treenin aikana

pre-workout ja treeni
Pre‐workout lisäravinteet voivat olla tarpeen, jos tunnet tarvitsevasti energiaa ennen pitkää harjoittelua. Mutta mitä ne oikein ovat? Mitä aineet sisältävät ja onko niitä oikeasti järkevää käyttää? Eiköhän oteta selvää!

Pre‐workout seokset yhdistävät useita eri lisäravinteita, jotka on suunniteltu valmistamaan kehosi optimaaliseen harjoitukseen. Kuulostaa siis aika selvältä, eikö? Tietämättä sen enempää seoksen sisällöstä, moni ei varmaan lähtisi sokeasti luottamaan pelkkään ”pre‐workout” leimaan pullon kyljessä.

pre-workout ja treeni
Voidakseen kehittää tehokkaasti lihaksia, keho tarvitsee tiettyjä ainesosia. Olipa tavoitteesi sitten kehonrakennus, pitkän matkan juoksu tai painonnosto, kroppasi tarvitsee erityisesti proteiineja ja hiilihydraatteja sen rakennuspalikoiksi. Nämä kaksi eivät kuitenkaan keskenään takaa toimivaa ja tehokasta treeniä. Pre‐workout lisällä on mahdollista vaikuttaa omaan energiatasoon, kestävyyteen sekä parempaan henkiseen jaksamiseen treenien ohella. Yleisimmin tällaiset treenitehostajat sisältävät kreatiinia, kofeiinia ja BCAA:ta. Mutta mitäs ne nyt oikein tarkoittavat?

pre-workout ja treeni
Kreatiini

Kreatiini ehkä yksi painonnostajien suosikkituotteista. Se auttaa muodostamaan adenosiinitrifosfaattia (ATP), joka antaa elimistölle energiaa lihaksen supistumiseen. Se auttaa myös ylläpitämään metabolisesti aktiivista vähärasvaista lihaskudosta. Kreatiinin on osoitettu parantavan suorituskykyä, mikä tekee siitä ihanteellisen erityisesti painonnostostoa treenaaville.

Kofeiini

Kofeiini tehostaa voimakkaasti kehoa ja valmistaa sinut niin henkisesti kuin fyysisestikin salitreeniä varten. Muista varmistaa pre-workout juomasi kofeiinin määrä jos olet treenaamassa illalla. Tavoite on jaksaa treenata kovaa, mutta saada silti unenpäästä kiinni!

BCAA

BCAA on lyhenne sanoista branched‐chain amino acids ja tarkoittaa haarautuneita aminohappoketjuja. Tällaiset aminohapot ovat elintärkeitä ravintoaineita, joita elimistö saa proteiineista. Leusiini, isoleusiini ja valiini ovat tärkeässä osassa kehon proteiineja, joiden avulla rakennetaan ja ylläpidetään lihaskudosta.

Ovatko siis pre‐workout lisät juuri sinua varten?

Tärkeintä on tiedostaa se, etteivät ne ole välttämättömyys pyrkiessä tehokkaaseen treeniin. Harjoittelun tarpeelliset ja välttämättömät ainesosat muodostuvat proteiineista, hiilihydraateista ja nesteytyksestä, joita treenaaja saa panostamalla riittävän monipuoliseen ruokavalioon. Kuten monien lisäravinteiden kohdalla, myös pre‐workout tuotteiden kohdalla on harkittava, tarvitseeko todella sen sisältämiä lisäravinteita.

pre-workout ja treeni

Jos tiedät treenaavasi kovilla painoilla tai pitkäkestoisesti esimerkiksi ennen pitkää työpäivää, pre-workout tuote on suositeltava lisä. Myös omat tavoitteesi vaikuttavat paljon siihen, mitä tuotteen kannattaa sisältää. Esimerkiksi räjähtävää treeniä ja painonnostoa varten kreatiini on erittäin hyödyllinen lisä treeniin.

pre-workout ja treeniKorkean kofeiinipitoisuusuuden takia pre‐workout lisiä ei suositella nautittavaksi ihan muuten vain. Osana kunnollista ruokavaliota ja treenaamista tuotteet edistävät tavoitteidesi saavuttamista. Jos harkitset pre‐workout tuotteen kokeilua, mutta et oikein tiedä mikä toimisi juuri sinulle parhaiten, suosittelen surffailemaan nettikauppamme puolella. Useista eri vaihtoehdoista löytyy näytteitä, joiden avulla pääset tutustumaan ja kokeilemaan tuotetta käytännössä.

Mahtavia treenihetkiä.



Rosa Havumaki

Rosa Havumaki

Writer and expert

Rosalla on EREPS:in (the European Register of exercise Professionals) myöntämä personal trainer koulutus, jonka lisäksi hän on myös suorittanut liikuntalääketieteen ja terveystieteen perusteet Itä-Suomen yliopistossa. Rosa opiskelee tällä hetkellä liikunnanohjaajaksi Haaga-Heliassa Vierumäellä. Tämä koulutus tarjoaa hänelle kyvyt sekä tietotaidon toimia nykypäivän urheilu- ja vapaa-ajan sektorilla. Vierumäen liikunnanohjaajan koulutus on nykyaikainen sekä ammattimainen, jossa jatkuvasti muuttuva ala sekä innovaatiot ovat avainasemassa. Rosan on määrä valmistua vuonna 2019 liikuntatieteiden kandidaatiksi. Rosa on myös kirjoittanut jo reilun vuoden ajan hänen omaa lifestyle-hyvinvointiblogiaan, jossa hän jakaa ruokaan, matkustamisen sekä treenaamiseen liittyviä vinkkejä. Rosan blogiin pääset tästä. Lue lisää Rosasta täältä: https://www.linkedin.com/in/rosa-havum%C3%A4ki-446b91142/.


Lukijoille 30% extra-alennus koodilla: BLOGI OSTA NYT