Siirry pääsnäyttöön
Treeni

10 tapaa parantaa omaa treeniä

10 tapaa parantaa omaa treeniä
Laura Myllykoski
Writer and expert1 vuosi Ago
Näytä Laura Myllykoski:n profiili

Terveelliset tavat ovat yksi parhaista tavoista varmistaa oma onnistuminen salitreenin parissa, mutta rutiinien kehittäminen vie aikaa. Jos haluat saavuttaa pitkän tähtäimen tavoitteita, siihen tarvitaan itsekuria ja kärsivällisyyttä.

Motivaatio saattaa hiipua muutaman viikon jälkeen, mutta älä huoli. Näillä vinkeillä pysyt kiinni uusissa elämäntavoissa ja saat kehität niistä pysyviä rutiineja.

 

Terveellisten treenitapojen tärkeys

Kukaan ei halua mennä kuntosalille velttoilemaan – tarkoituksenahan on saada oma treeni tehtyä tietyn aikarajan puitteissa. Terveellisten tapojen kehittäminen osaksi treeniä voi auttaa varmistamaan, että kaikki salille suunniteltu työ saadaan tehtyä ja pääset omiin tavoitteisiin.

Selkeät rutiinit auttavat myös pitämään kiinni treeneistä ja pysymään motivoituneena, jotta pystyt antamaan jokaiselle treenille kaikkesi.

 

10 tapaa parantamaan treenejä

Listasimme 10 erilaista tapaa, joilla voit parantaa omia treenejä. Uusien tapojen kehittäminen vie aikaa, mutta nämä vinkit auttavat pitkän tähtäimen tavoitteiden saavuttamisessa.

 

1. Joustavuus

Joskus aikataulu muuttuu ja treenejä joutuu siirtämään. On täysin OK siirtää treenit toiseen ajankohtaan. Jos sinulla on pula ajasta, voit kokeilla treenin jakamista useampaan osioon päivän aikana, tai jopa useammalle päivälle.

 

2. Seura

Ei ole mitään parempaa kuin laatuaika hyvän ystävän kanssa. Miksi et samalla tekisi treeniä ystävää tavatessa? Treenaaminen ystävän tai jopa isomman ryhmän kanssa voi auttaa sitoutumaan ja tekemään liikunnasta pysyvän tavan. Sosiaalinen elementti osana treenejä voi auttaa myös parantamaan mielenterveyttä.

 

3. Pidä hauskaa

Kpva treeni ei tarkoita sitä, etteikö se voisi olla hauskaa. Mitä enemmän nautit liikunnasta, sitä todennäköisemmin siitä tulee säännöllinen osa elämää. Jos et nauti nykyisestä treenistäsi, vaihda se sellaiseen, jossa voit pitää hauskaa.

 

4. Realistiset tavoitteet

Haasta itsesi, mutta varmista myös, että tavoitteesi ovat realistisia. Tavoitteesi voi olla juosta maratoni, mutta siihen voi mennä kauemmin kuin kolme kuukautta, jos vasta aloittelet juoksuharrastusta. Pyydä apua henkilökohtaiselta valmentajalta realistisen tavoitteiden asettamiseksi ja odotusten hallitsemiseksi.

 

5. Aloita pienestä

Treenin makuun päästessä voi helposti tulla tehdyksi liikaa, mikä voi johtaa loukkaantumiseen. Arvio omaa kuntotasoa ja pyri koventamaan treenejä asteittain.

Aloita pienestä tavoitteista ja kevyemmistä treeneistä ja lisää hankaluutta sekä treenien määrä saadessasi lisää itseluottamusta kuntotason kasvaessa. Tällainen asteittainen kehitys auttaa saamaan kestäviä tuloksia.

 

6. Muista mukavuus

Mukavat vaatteet ja kengät voivat tehdä ison eron siihen, miltä treenatessa tuntuu. Kun tunnet olosi mukavaksi, se voi boostata itsetuntoa ja motivaatiota.

Tarvitsetko uusia treenivaatteita? Katso uusimmat Myprotein treenivaatteet täällä.

 

7. Älä unohda leopäivää

Lepopäivät ovat aivan yhtä tärkeitä kuin treenipäivätkin. Ne antavat keholle tilaisuuden palautua ja korjata itseään, jotta voit palata treenien pariin taas vahvempana. Lepopäivien skippaaminen voi johtaa kehityksen hidastumiseen ja loukkaantumisiin.

Hyvä uni on myös tärkeää mielenterveydelle ja fyysiselle palautumiselle. Varmista, että saat tarpeeksi laadukasta unta, jotta pystyt palaamaan kuntosalille levänneenä ja vahvempana seuraavaa treeniä varten.

 

8. Vaihtelu virkistää

Parhaat treeniohjelmat vaihtuvat 4-6 viikon välein. Jos sama ohjelma alkaa kyllästyttää, kokeile jotain uutta liikettä tai ryhmätuntia, joilla saa muutosta harjoitteluun. Vaihtelu auttaa sinua haastamaan itseäsi ja pysyt todennäköisemmin sitoutuneena treeneihin, kun se on jännittävää.

 

9. Palkitse itsesi

Lyhyen aikavälin tavoitteet matkalla pitkän tähtäimen tavoitteisiin auttavat pysymään kiinni rutiinissa. Palkitse itsesi kun pääset pääset pienempiin tavoitteisiin, jotta pystyt ylläpitämään motivaatiota. Palkinto voi olla mitä tahansa suosikkiruoasta uusiin treenivaatteisiin, tai jopa kylpyläpäivä. On tärkeää, että ei keskity ainoastaan lopputavoitteeseen, vaan juhlii myös pieniä voittoja matkalla siihen.

   

10. Epäterveelliset tavat, joita tulisi välttää

Kaikkihan me sorrumme aika ajoin huonoihin tapoihin, mutta on tärkeää pyrkiä välttämään tiettyjä, treeniin liittyviä huonoja tapoja. Joillain tavoilla voi olla huono vaikutus omaan treeniin pitkällä tähtäimellä.

Jotta saisit kaiken irti treeneistä, pyri välttämään:

  • Lepopäivien skippaaminen
  • Lämmittelyn ja jäähdyttelyn skippaaminen
  • Kehon huono tankkaus – esimerkiksi liian alhaiset kalorit tai tiettyjen ruokaryhmien välttäminen
  • Epärealistiset tavoitteet
  • Ylitreenaaminen
  • Liian monta “cheat mealia” – mikään ruoka ei ole kiellettyä, mutta pyri syömään sopivien makrojen mukaan
  • Liian vähäinen uni treenien välissä 

Pähkinänkuoressa

Uusien rutiinien kehittäminen vie aikaa. Ole kärsivällinen ja anna itsellesi tarvittava aika uusien tapojen opetteluun ja niihin sopeutumiseen.

Aseta itsellesi realistisia tavoitteita, juhli pieniä voittoja ja haasta itsesi kokeilemaan uusia asioita, samalla kun pidät treenit hauskoina. Ennen kuin huomaatkaan, olet onnistunut kehittämään terveellisiä tapoja, jotka auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Laura Myllykoski
Writer and expert
Näytä Laura Myllykoski:n profiili
Fitnessvalmentaja 12 vuoden kokemuksella. Laura on erikoistunut kehonpainoharjoitteluun ja haluaa auttaa ihmisiä pitämään huolta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.

Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi huipputarjouksia

Seuraa meitä
flag
2024 © 2018 The Hut.com Limited, yritys rekisteröity Englannissa ja Walesissa (yritystunnus 05016010) jonka rekisteröity osoite on Voyager House, Chicago Avenue, Manchester Airport, M90 3DQ.
Maksa turvallisesti
  • AMEX
myprotein