Hyvinvointi

5 kardioharjoitusta, jotka eivät ole juoksemista

Salit saattavat olla kiinni ja luotat jälleen tuttuun ja turvalliseen lenkkiin korttelin ympäri, kun sinulta liikenee puoli tuntia töiden lomassa. Vaikka kunnon lenkkiä ei voita mikään ja niillä on aina paikka fitnessrutiinissamme, niin voivathan ne käydä jo hieman tylsiksi.

Tee too toki juoksulenkki siellä, toinen täällä, mutta kokeile myös välistä jotain uutta! Se haastaa kehosi uudella tavalla ja voi ehdottomasti auttaa sinua nauttimaan kuntoilusta enemmän. Jos siis etsit jotain erilaista harjoittelua, inspiroidu alla olevista vinkeistämme.

 

1. Tanssi

Vaikka et olisi edes hyvä tanssimaan, se on erinomainen kardioharjoitus, joka usein myös aktivoi keskivartalon lihakset ja muita lihaksia kehossasi. Teitpä sitten puoli tuntia tanssia keittiössäsi kuulokkeet korvilla tai hakeudut netin kautta tanssitunnille, saat varmasti hyvän hien pintaan ja taatusti hymyn korviin.

Meillä on sinulle soittolistakin valmiina tanssisessiota varten.

 

2. HIIT

Ei ole mikään salaisuus, että HIIT saa sinut taatusti lattialle treenin päätteeksi (hyvällä tapaa). Nopeat pyrähdykset intensiivistä kardiota ovat ihanteellinen vaihtoehto sellaiselle, joka ei voi sietää juoksemista. Mielesi pysyy menossa paremmin mukana kun teet kaikki harjoitukset putkeen kiertoharjoitteluna ja samalla saat treeniä koko kropalle.

Tähän voi olla vaikea löytää motivaatiota, sillä HIIT on todella kovaa treeniä. Mutta kaikki, jotka haluavat hieman uutta haastetta harjoitteluun, parin HIIT-treenin lisääminen viikkoon auttaa kyllä kehittymään nopeasti.

Kokeile tätä HIIT-harjoitusta seuraavan kerran, kun sinulta liikenee 20 minuuttia aikaa treenille.

 

3. Naruhyppely

Pari minuuttia naruhyppelyä saa sinut miettimään, miten 10-vuotiaana pystyit tekemään sitä niin saumattomasti ja tuntikausia (tai ainakin siltä se tuntui). Mutta vaikea treeni on aina hyvä, eikö?

Voit kokeilla hyppiä narulla kiertoharjoittelun tavoin, 30 sekuntia työtä, 30 sekuntia lepoa, tai vain testata itseäsi ja kokeilla hyppiä niin kauan kuin pystyt.

Valmistaudu siihen, että tämä kyllä tuntuu pohkeissasi seuraavana päivänä.

4. Pyöräily

Jos sinulla on varastossa vanha pyörä yksin ja surullisena, tuo se ulos ja anna sille nopea pesu. Pyöräily on yksi parhaista kardion muodoista, sillä se harjoittaa sekä kestävyyttä että jalkojasi.

Haasta itsesi pyöräilemään joka viikko pidempi matka tai uusi reitti. Kirjaa reittisi ylös, jotta voi jäljittää kehityksesi viikko viikolta.

Eli olipa sinulla sitten oikea pyörä tai kuntopyörä nurkassa pölyttymässä, nyt on aika hypätä kyytiin. Voit huomata, että uusi haaste saa sinut pitämään paremmin kiinni treeneistäsi.

5. Nyrkkeily

Yksi aliarvostetuimpia kardioharjoituksia on nyrkkeily. Jo aloittelijan nyrkkeilytreeni saa taatusti hien pintaan.

Nyrkkeilyvälineet, kuten säkki tai hanskat eivät ole edes välttämättömiä, joten älä tuhlaa rahaa välineisiin ennen kuin olet kokeillut lajia ensin.

Jos olet kyllästynyt tavalliseen kardioosi, nyrkkeily antaa sinulle takuuvarmasti uuden haasteen sekä uuden taidon, jota työstää.

Muista tämä


On monia tapoja vaihdella kardioharjoittelua (eli ei juoksua!) ja tehdä siitä haastava treeni. Halusitpa sitten tanssia tai haastaa itsesi kunnolla HIIT-treenillä, sinun ei todellakaan tarvitse rajoittaa kardiotasi korttelin ympäri juoksemiseen.



Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Ekslusiivisia tarjouksia, vaateuutuuksia ja reseptejä - Tilaa uutiskirje! Klikkaa tästä