0
Kori

Ostokorisi on tyhjä

Lisäravinteet

Lisäravinteet pyöräilyyn | Mitä lisäravinteita tarvitset?

Parhaat lisäravinteet pyöräilyyn

Iskikö pyöräilykuume viime kesänä ja haluaisit viedä sen uudelle tasolle? Kilpailut (vaikka kilpailisitkin vain itseäsi vastaan lähimetsän maastossa), ovat raskaita ja vaativat kehon suorituskyvyltä kaiken. Oli pyöräily sitten tavallista maantiepyöräilyä tai kovatehoista maastopyöräilyä, tietyssä vaiheessa keho alkaa kaipaamaan lisää polttoainetta. Hyvän ja monipuolisen ruokavalion ohelle kannattaakin harkita lisäravinteita, jotka tukevat erityisesti pyöräilevän ihmisen tarpeita.

lisäravinteet pyöräilyyn

Kestävyyttä varten

Kestävyys on tärkeässä asemassa pyöräilyssä ja tietyt lisäravinteet tukevat parhaiten kestävyyttä vaativia suorituksia. Kun aiot pyöräillä pidempiä matkoja voi seuraavista lisäravinteista olla todellakin apua ja ne tarjoavat kehollesi ja lihaksillesi niiden tarvitsemaa energiaa, jotta jaksat pidemmänkin matkan. Pyöräilessäsi kauemmin kehosi käyttää lihaksissa olevat glykogeenivarastot ja niiden tyhjennyttyä voi matka tuntua paljonkin raskaammalta, ota avuksesi siis seuraavat tai osa seuraavista lisäravinteista ja auta kehoasi täydentämään sen glykogeenivarastot, jotta jaksat kauemmin.

kauraproteiinipatukka lisäravinteet pyöräilyyn
Kaura‐ ja heraproteiinipatukka

Etsitkö mahdollisesti proteiinipatukkaa, joka auttaa jaksamaan tunnista toiseen? Kauraa ja heraproteiinia sisältävä patukka on täydellinen välipala juuri ennen suoritusta. Kauran ansiosta se sisältää jopa 38 grammaa hiilihydraattia, mikä tarkoittaa sitä, että energiaa vapautuu hitaasti kehon käyttöön suorituksen aikana. Hiilihydraattien lisäksi patukassa on 22 grammaa proteiinia, mikä kasvattaa lihasten voimaa sekä kestävyyttä. Patukoita saatavana neljässä herkullisessa maussa.

100% kaurapatukka

Vai etsitkö sattumalta patukkaa, joka sopii täydelliseksi lisäksi aamiaiselle ennen päivän pyöräretkeä? Pelkkää kauraa sisältävä patukka on vastaus siihen. Patukan 62 gramman hiilihydraattisisällön ansiosta voit tehdä melkein mitä tahansa, ehkä jopa pyöräillä maailman ympäri. Elintarvikkeisiin merkattu low ID (low glycaemic index) tarkoittaa hitaasti vapautuvaa energiaa, ilman verensokeripiikkiä. Patukoita saatavana maustamattomana tai vaniljan‐ makuisena.
Räjähdysnopeutta varten’

kreatiini ja pyöräily
Kreatiini

Tämä lisäravinne on mahdollisesti yksi tutkituimmista täydennyksistä urheilijan arjessa. Erityisesti pyöräilijälle on kreatiinista paljon hyötyä. Sen avulla parannetaan harjoitusnopeutta ja kestävyyttä. Kreatiinin ansiosta urheilijan ei tarvitse keskittyä raskaaseen hengitykseen vaan poljinnopeuden tehostamiseen.

beeta-alaniini ja pyöräily
Beeta‐alaani

Beeta‐alaani on modifioitu versio aminohapon alaanista, joka nielemisen jälkeen muuttuu karnosiiniksi. Ja mitähän se sitten oikein tarkoittaa? Karnosiini toimii kehossa puskurina, jotta veren pH‐arvot eivät laskisi liian alhaisiksi. Pyöräilyyn sopivien lisäravinteiden tutkimukset ovat osoittaneet, että beeta‐alaanin käyttö parantaa merkittävästi suorituskykyä erityisesti harjoituksen loppupuolella. Tämä on hieno uutinen erityisesti niille, jotka tarvitsevat suoritukseensa sitä pientä loppuenergiaa juuri ennen maaliviivan ylitystä.

Keskellä harjoitusta? Ei hätää, siihenkin löytyy ratkaisu

hiilarigeelit ja pyöräily
Energy Elite – geeli

Energiageeli on ratkaisu kesken treenin tai kilpailun iskevää väsymystä vastaan. Energy Elite – geelin 25 gramman hiilihydraattisisällön ansiosta lihaksesi saavat lisää energiaa. Sen sisältämien Bvitamiinien sekoitus vähentää väsymystä, parantaa aineenvaihduntaa sekä tehostaa immuunijärjestelmää.

elektrolyyttijauhe pyöräilyyn
Elektrolyyttijauhe

Lisää vain elektrolyyttijauhe juomaan ja whiuuuuuuu, kuuluu kun pyöräilet muiden ohi. Elektrolyyttijauhe on ihanteellinen tapa hidastaa hikoilua, joka hidastaa sinua. Hikoilu tarkoittaa suolojen menettämistä ja voi johtaa nestehukkaan rankan suorituksen aikana. Elektrolyyttijauheen lisääminen vesipulloon tehostaa natriumin, kaliumin, magnesiumin ja kalsiumin saantia, jotka taas ovat tärkeitä monille kehon toiminnoille, kuten lihasten supistumiselle ja hermojen impulssilähetyksille. Tärkeitä prosesseja, jotka tehostavat polkemistehokkuuttasi.

Harjoituksen jälkeistä väsymystä vastaan

Impact Whey Proteiini

Proteiini on vastaus kaikkiin niihin kipeisiin kehonosiin suorituksen jälkeen. Se auttaa lihasten korjaamisessa ja kasvussa. Heraproteiinijauhe on kätevä ja maukas tapa varmistaa, että saat kaikki tarvitsemasi ravintoaineet rankan suorituksen jälkeen. Laadukas Impact Whey lisäravinne tarjoaa kaikki olennaiset aminohapot sekä 2,5 grammaa BCAA:ta ja 3,6 grammaa glutamiinia. Kaiken tämän saat sekoittamalla yhden kauhallisen Impact Wheytä ja vettä shekkeriin.

hera ja pyöräily
Whey +

Tämä proteiinisekoitus räjäyttää palautumistehokkuutesi aivan uudelle tasolle. Korkealaatuinen proteiiniisolaatti ja Groplex (sekoitus nopeasti ja hitaasti sulavia proteiineja) on valmistettu PhaseTech‐takniikalla, joka vapauttaa myös BCAA:ta pyöräilijän käyttöön. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö The Whey + olisi juuri oikea vastaus rankan suorituksen jälkeen.

D-vitamiini ja pyöräily
D‐vitamiini

Pyöräilyn aikana nivelet ovat kovassa käytössä, vaikka pyöräilyn voisi kuvitella lajiksi, joka sopii jokaiselle kankeasta tallustelijasta ballerinaan. Tutkijat suosittelevat pyöräilyn ohelle esimerkiksi juoksemista, joka omalta osaltaan lujittaa erityisesti jalkojen luita. D‐vitamiini tehostaa kalsiumin imeytymistä ja luiden lujittumista. Siksi D‐vitamiini onkin yksi pyöräilyn olennaisista tekijöistä. Tutkimusten mukaan suomalaisten kesäauringosta täyttyneet D‐vitamiinivarastot tyhjenevät
syksyllä 1‐2 kuukaudessa. Erityisesti pimeinä talvikuukausina (joita Suomessa kyllä riittää vaikka muille jakaa) tarvitaan D‐vitamiinilisää.

Muista vielä tämä

Pyöräily on kestävyysurheilua, joka kuormittaa erityisesti keuhkoja sekä jalkoja. Juuri siksi, jaksamisen ja kehityksen kannalta oikeanlainen polttoaine on avainasemassa. Yllä mainitut lisäravinteet ovat juuri sellaisia, jotka vievät sinua pyöräilijänä eteenpäin.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Writer and expert

Evangeline on harrastanut kilpaurheilua jo pienestä pitäen ja auktorisoituna RYA Dinghy-ohjaajana hän ymmärtää hyvin ravinnon tärkeyden extreme- ja kestävyyslajeissa. Ravinnon tärkeys tuli hänelle erityisen selväksi kun hän kilpaili GBR joukkueessa ja toimi yliopistojoukkueensa kapteenina sekä valmentajana.

Vapaa-ajallaan Evangeline rakastaa juoksemista - erityisesti maratoneja. Viikonloppuisin Evangelinen voi löytää vesiurheilun parista tai vaeltamasta. Paras tapa viettää ilta hänen mielestään on ensin tehdä HIIT - tai kyykkytreeni ja sen jälkeen syödä paljon tulista kasvisruokaa - Nam!

Lue lisää Evien kokemuksista täältä.


Haluatko tietoa mahtavista tarjouksistamme? Tilaa uutiskirjeemme Tilaa