Lisäravinteet

Multivitamiinit eivät välttämättä ole tarpeellisia

Multivitamiinit. Niitä on saatavilla monessa eri koossa ja muodossa missä tahansa supermarketissa, apteekissa tai verkkokaupassa. Todennäköisesti ne ovat sinulle hyvin tuttuja. Tällä videolla ravintoterapeutti ja tutkija Richie Kirwan kertoo totuuden lisäravinteiden “yleishoidosta”, multivitamiineista.

 

Mitä multivitamiinit sisältävät?

Multivitamiinien sisältö voi vaihdella hyvinkin villisti. Ne voivat sisältää sekoituksen mitä tahansa vitamiineja, mineraaleja ja myös muita aineita valmistajan päättämissä määrissä. Multivitamiineilla ei ole tarkkaa reseptiä, mutta on olemassa ohjenuoria, joita tulisi noudattaa, kuten esimerkiksi suositellut päivittäisannokset.

Monet multivitamiinilisäravinteet sisältävät yleensä tarpeeksi ravintoaineita niiden 100% päivittäisannoksen takaamiseksi. Toki meillä kaikilla on vaihtelevat tarpeet erilaisille vitamiineille ja mineraaleille. Aikuiset naiset esimerkiksi tarvitsevat enemmän rautaa kuin miehet. Tämän vuoksi päivittäisannokset on yleensä asetettu tasolle, joka kattaa 95% väestön ravinteiden tarpeen.

Multivitamiinipurkkien kyljessä on yleensä lista tuotteen sisältämistä erilaisista vitamiineista ja mineraaleista sekä niiden määrä tuotteessa, joko milligrammoina tai mikrogrammoina, sekä tarvittavan päivittäisannoksen prosentuaalisena määränä. Jokaisen vitamiinin ja mineraalin määrä multivitamiinituotteissa on vähäinen, sillä keho ei tarvitse niitä paljon – siksi niitä kutsutaankin mikroravinteiksi.

 

Tarvitsetko multivitamiineja?

Nyt se hetki, jota olet odottanut. Syy, miksi avasit tämän artikkelin. Tarvitsetko todella multivitamiineja? Vastaus on: et tarvitse.

Mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen! Jos sinulla on tasapainoinen ruokavalio, etkä rajoita mitään ruokia tai ruokaryhmiä, syöt tarpeeksi monipuolisesti ja riittävästi kaloreita, et todennäköisesti tarvitse multivitamiineja. Saat suurella todennäköisyydellä kaiken tarvitsemasi ruokavaliostasi.

Mutta yleisiä puutoksia todetaan usein esimerkiksi kalsiumin, raudan, sinkin, D-vitamiinin ja B12-vitamiinin saannissa. Tämä johtuu usein epätasapainoisista tai rajoittavista ruokavaliosta. Jos et esimerkiksi syö punaista lihaa, voi raudan ja B12-vitamiinin saanti olla hyvin rajoitettua. Samoin jos esimerkiksi välttelet maitotuotteita, voi olla suurempi riski kärsiä kalsiumin puutteesta.

Vegaaneilla todetaan muuta väestöä enemmän puutostiloja, sillä vegaaniruokavalion vitamiinien ja mineraalien lähteet ovat rajoitettua kasviperäisiin tuotteisiin. Vegaanien tulee olla proaktiivisia saadakseen suositellut päivittäisannokset tarvittavia vitamiineja ja mineraaleja.

Myös kalorirajoitetulla ruokavaliolla on suuri mahdollisuus kärsiä puutostiloista, sillä ruoan vähentyessä myös vitamiinien ja mineraalien määrä ruoasta vähenee.

 

D-vitamiini

Yllä olevalla videolla Richie toteaa, että jos sinulla on tasapainoinen ruokavalio, saat todennäköisesti kaikki tarvitsemasi ravintoaineet. Tämä tosin ei koske D-vitamiinia.

Tämä johtuu siitä, että D-vitamiinin  paras lähde ei ole ruoka, vaan aurinko. Suomessa nähdään vaihtelevasti erilaisia säätiloja ja suurimman osan vuodesta aurinko ei ole nähtävissä juuri lainkaan. Miten on siis mahdollista saada tarvittava määrä D-vitamiinia? Vastaus on: ravintolisä.

On myös muita vitamiineja ja mineraaleja, joita on vaikempaa saada tarvittava määrä ruokavaliosta. Ihmiskeho tarvitsee paljon kalsiumia ja magnesiumia, joten myös näiden puutostilat ovat hyvin yleisiä. Multivitamiineissa näiden määrä ei yleensä kata 100% päivittäisannosta, joten näitä kannattaa harkita erillisinä ravintolisinä.

 

Pähkinänkuoressa


Nyt tiedät faktat multivitamiineista, joten mitä aiot tehdä? Onko ruokavaliosi tarpeeksi monipuolinen ja tasapainossa, jotta saat sitä kaiken tarvitsemasi? Vai kaipaatko multivitamiineja täydentämään ravintotarpeitasi?

Jos olet huolestunut ruokavaliosi mahdollisista puutteista, kannattaa keskustella asiasta ravintoterapeutin kanssa. Ravintoasioissa sama kaava ei toimi kaikille.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä