Lisäravinteet

Ravintoterapeutin 5 vitamiinisuositusta naisille

Yleisesti ottaen miehillä ja naisilla on samanlaiset ravintotarpeet ja molemmat sukupuolet tarvitsevat hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiinia. Mutta hormonaaliset erot ja hedelmällisyyssyklit vaikuttavat mikroravinteiden tarpeeseen, joka sitten eroaa miehillä ja naisilla. 

Jos tämä kuulostaa monimutkaiselta, Myproteinin senior tuotekehittäjä Katie Brown selittää selkeästi ravintotarpeet alla olevalla videolla. Katie työskentelee erityisesti vitamiinien parissa, joten hän tietää asiansa hyvin. Tässä artikkelissa Katie kertoo viisi vitamiinisuositustaan naisille.

 

B12

B12-vitamiini on Katien ensimmäinen suositus naisille, sillä keho ei pysty tuottamaan tätä vitamiinia itse. Katien mukaan B12 on erityisen tärkeää, jos noudatat kasvis- tai vegaaniruokavaliota, sillä tätä vitamiinia löytyy pääasiallisesti eläinperäisissä tuotteissa, kuten maidossa, kananmunissa, lihassa ja joissain kaloissa.

B12-vitamiini auttaa tuottamaan punasoluja (soluja, jotka kuljettavat happea kehossa). Jos sinulla on B12-vitamiinin puutos, kärsit todennäköisesti heikon olon tunteesta ja väsymyksestä ja sinulle voi myös kehittyä anemia, jolloin veressä on vähemmän punasoluja kuljettamassa happea kuin normaalisti.

B12 tukee myös aivojen ja hermoston toimintaa, minkä vuoksi sillä on rooli myös tunnepuolella – eli jos sinulla on B12-vitamiinin puutos, voit mahdollisesti lisätä positiivista mielialaa varmistamalla B12 saannin.

 

Rauta ja foolihappo

Rautaa löytyy luonnollisesti mm. lihassa, tofussa ja vihreissä lehtevissä kasviksissa, mutta suositellun 18mg päiväannos voi olla haastava saada ruokavaliosta ilman ravintolisiä.

Katie selittää, että B12-vitamiinin tavoin raudalla on “elintärkeä rooli punasolujen muodostamisessa ja hapen kuljettamisessa veressä”. Tämä on erityisen tärkeää naisille, sillä monet voivat kuukautisten aikana menettää verta ja rautaa. B12 tapaan raudanpuute voi aiheuttaa anemiaa, jolloin olo voi tuntua huimaavalta, väsyneeltä ja heikolta. Joten rauta lisäravinteena voi antaa sinulle lisää energiaa, jota tarvitset.

Myproteinin  Iron & Folic Acid ravintolisään on lisätty myös C-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä.

 

Active Women

Active Women on naisille suunnattu lisäravinne, joka sisältää lähes kaikkia naisten tarvitsemia vitamiineja ja mineraaleja. Sekoituksessa on 18 välttämätöntä vitamiinia ja mineraalia, ja tämä tuote on suunniteltu auttamaan sinua tuntemaan olosi hyväksi joka päivä.

Ensin Katie puhuu C-vitamiinista, joka tukee immuniteettia, psykologisia toimintoja ja ehkäisee väsymystä. Sekoituksessa löytyy myös mm. Kalsiumia luiden hyvinvoinnille, biotiinia hiuksille, iholle ja kynsille, sekä kromia tukemaan makroravinteiden metaboliaa.

Eikä lista pääty siihen. Näiden lisäksi joukossa on myös CoQ10 tukemaan sisäistä entsyymien toimintaa, luteiinia tukemaan silmien terveyttä, sekä lipaasia ja amylaasia auttamaan ruoansulatuksessa.

 

Biotiini

Katien mukaan hiustenlähtö on asia, jonka yleisesti uskotaan vaikuttavan miehiin, mutta on arvioitu, että jopa 50% naisista kokee selkeää hiustenlähtöä jossain kohtaa elämäänsä. Tällöin biotiini tulee merkittäväksi.

Biotiini B-kompleksin vitamiini, joka tunnetaa erityisesti sen vaikutuksista hiuksille, iholle ja kynsille, sillä se tukee näiden terveyttä.

Se on vesiliukoinen vitamiini, mikä tarkoittaa sitä, että se läpäisee kehon melko nopeasti. Biotiini lisäravinteena on hyvä tapa varmistaa riittävä päiväannostus.

 

Hyaluronihappo

Ihonhoitoa arvostavat tietävät kaiken tästä lisäravinteesta ja sen voimasta muuntaa tylsä iho kirkkaaksi ja hyvin kosteutetuksi.

Hyaluronihappo on luontaisesti ihosta, sidokudoksista, nivelistä ja lihaksista löytyvä kosteutta sitova molekyyli. Hyaluronihapon luontainen määrä kuitenkin vähenee iän myötä, joten ravintolisä voi auttaa palauttamaan luonnolliset tasot ja pitää olon raikkaana sisältä ulospäin.

 

Pähkinänkuoressa


Vaikka välttämättömät mikroravinteet ovat lähestulkoon samat kaikille ihmisille, on naisten suositeltavaa käyttää tiettyjä ravinteita suurempina annoksina miesten ja naisten fysiologisten erojen vuoksi. Tällöin lisäravinteet voivat olla helppo ja tehokas tapa varmistaa riittävä päiväannostus.

 

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä