Lisäravinteet

Tarvitset ehkä lisää rautaa | Ravintoterapeutti selittää

Rauta. Siitä puhutaan paljon, mutta harvoin syvällisesti. Se on itse asiassa yksi kehon tärkeimpiä mineraaleja, eikä sitä pitäisi ylenkatsoa.

Tällä kertaa ravintoterapeuttimme kertoo lisää raudasta. Ravintoterapeutti ja Myprotein tuotekehittäjä Katie Brown selittää kaiken, mitä sinun tulee tietää raudasta, sen tärkeydestä ja sen puutostilojen riskeistä.

 

Mitä on rauta?

Rautaa löytyy kaikista kehon soluista, mutta eniten sitä löytyy punasoluista. Ehkä muistatkin yläasteen biologiasta, että punasolut ovat vastuussa hapen kuljettamisesta keuhkoista kaikkiin muihin elimiin. Rautatasapaino vaikuttaa sydämen, maksan ja lihasten sekä hermoimpulssien aktiivisuuteen. Raudalla on siis paljon merkityksellisempi rooli kuin ehkä olet tajunnutkaan.

Se on myös hemoglobiinin tärkeä komponentti – proteiinin, joka kuljettaa happea keuhkoista kudoksiin. Rauta on myös myoglobiinin komponentti, joka puolestaan on proteiini, joka tarjoaa happea ja tukee liahsten metaboliaa ja terveitä sidokudoksia.

Varmista, että saat ruokavaliostasi riittävästi rautaa, näillä ruoilla:

Sitä et ehkä tiennyt, että ravinnosta saatava rauta tulee kahdessa eri muodossa: heemi ja ei-heemi. Heemi on rautaa sisältävä komponentti, joka muodostaa hemoglobiinin osan, joka ei ole proteiinia.

Kasvit ja raudalla höystetyt ruoat sisältävät vain ei-heemistä rautaa. Tämän tyyppinen rauta vaati pilkkomista hapolla vatsalaukussa ennen kuin se voi imeytyä. 

 

Raudanpuute

Raudanpuute, tai anemia, vaikuttaa suureen osaan globaalia väestöä. Karkeasti 25% koko maailman väestöstä kärsii anemiasta. Tästä syystä, meidän kannattaa kiinnittää huomiota raudan saantiin.  Liian vähäinen rauta vaikuttaa punasolujen määrään kehossa ja koska punasolut kuljettavat happea ympäriinsä kehossa, tarkoittaa se vähemmän happea muihin elimiin ja kudoksiin.

Mutta ei kannata hätääntyä, sillä raudanpuute on asteittaista. Se etenee rautavarastojen ehtymisestä, jolloin kyseessä on lievä raudanpuute, täysimittaiseen raudanpuuteanemiaan, joka on paljon vakavampi. Oireet voivat vaihdella raudanpuutteen vakavuuden mukaan, mutta yleisiä oireita ovat esimerkiksi kalpea iho, väsymys, huimaus ja heikotus.

Kaikki ihmiset menettävät jonkin verran rautaa käydessään vessassa ja ihon läpi, mutta nämä ovat hyvin pieniä määriä, jonka keho kyllä kestää. Toiset ryhmät ovat paljon riskialttiimpia kuin toiset. Naiset, jotka vuotavat verta kuukautisten aikaan, ovat alttiimpia raudanpuutteelle kuin muut. Myös raskaana olevat naiset ovat riskialttiimpi ryhmä, sillä raskauden aikana punasolujen tuotannon määrä lisääntyy, jotta keho voisi tukea kasvavaa vauvaa.

Myös ihmiset, joilla on ruoansulatusongelmia, voivat olla alttiimpia raudanpuutteelle, sillä raudan huono imeytyminen ruoansulatuselimistöstä yhdistettynä raudan menetykseen suolistosta, on riski. Tämä yhdistelmä voi johtaa negatiiviseen rautatasapainoon.

 

Rauta lisäravinteena

Riittävä raudan saanti voi olla haastavaa, etenkin pelkän ruokavalion kautta. Se voi olla erityisen haastavaa ihmisille, jotka noudattavat kasviperäistä ruokavaliota tai syövät rajoitetusti eläinperäisiä tuotteita, kuten punaista lihaa.

Tämän vuoksi kannattaa harkita lisärautaa ravintolisän avulla. Suurin osa rautalisäravinteista sisältää rautametallia, joka on hyvin liukenevaa ja helposti käytettävissä kehossa.

Kannattaa harkita myös muita ravintolisiä, jotka voivat tukea rautatasapainoa, kuten esimerkiksi vitamiineja B12 ja A-vitamiini, jotka auttavat tukemaan raudan metaboliaa. Kupari tukee raudan kuljetusta ympäri kehoa, auttaen rautaa pääsemään soluihin ja kudoksiin. C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Siinäpä vasta hyvä kombo.

 

Voiko rautaa ottaa liikaa?

Miten paljon rautaa on liikaa? Onko se edes ongelma? Yllättävää, mutta liiallinen rauta voi myös koitua ongelmaksi. Keho pystyy varastoimaan ylimääräistä rautaa, joten on helppo ylittää saantisuositukset. Oireita liiaallisesta raudasta voivat olla esimerkiksi ummetus, pahoinvointi ja vatsakipu.

 

Pähkinänkuoressa


Nyt tiedät kaiken tarvittavan raudasta. Jos rauta-arvosi huolettaa sinua, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen ja tarkistaa rauta-arvot. Rauta vaikuttaa niin moneen asiaan kehossa, että sen riittävästä saannista kannattaa huolehtia hyvin. Ravintolisät ovat hyvä tapa varmistaa riittävä raudan saanti, jota muuten olisi ehkä vaikea saada tarpeeksi ruokavaliosta.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä