Ravinto

14 hyvinvointi- ja terveysmokaa, joita tulisi välttää

14 hyvinvointi- ja terveysmokaa, joita tulisi välttää

Jos olet aloittamassa elämäntapamuutosta tai tekemässä pientä ryhtiliikettä voit hetken ajan päästä, tai jo heti alussa, kohdata erilaisia haasteita ja huomata että on todella monia tapoja jotka teet väärin tai voisit tehdä paremmin. Lue alapuolelta 14 terveysmokaa, jotka helposti pilaavat tai ainakin hankaloittavat sinun terveysmatkaasi. Ensimmäinen kerta kuntosalilla voi olla esimerkiksi todella haastavaa monelle ja moni vaipuukin seuraaviin ansoihin ja tekee hallaa itselleen!

#1 Negatiiviset ajatukset

Kuntokuuri lähtee halusta parantaa itseään. Halusta tulla nopeammaksi ja vahvemmaksi. Onnistuneen kuntokuurin toteuttamiseen tarvitset positiivisia ajatuksia ja keskittymistä asioihin ja muutoksiin, joita haluat saavuttaa. Unohda negatiiviset ajatukset ja ”puutokset” ja keskity sen sijaan kaikkeen, mitä sinulla jo on. Älä tee tätä terveysmokaa! Mielesi on erittäin vahva ja uudet tavat sekä muutokset tyssäävät takuuvarmasti jo alkuun jos mielesi on koko ajan negatiivinen.

#2 Tavoitteet (tai oikeastaan niiden puuttuminen)

Vaikka jokainen treeni on voitto, jotkut vain sujuvat toisia kertoja paremmin. Kuntoliikunnan tavoitteena on ylläpitää kuntoa ja parantaa fyysistä jaksamista ja siksi olisikin hyvä kiinnittää huomiota asioihin, joita haluaa tehdä kuntosalilla. Oli se sitten käsitreeni, kalorien poltto tai vain hikitreeni stressaavan päivän jälkeen. Sinä päätät! Usein kuitenkin hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty ja se pätee myös kuntosalimaailmassa. Jos treeni on jo valmiiksi mielessä ennen siihen ryhtymistä, saa harjoituksesta usein myös enemmän irti.

#3 Kuntosalivastaiset ihmiset

Tiedät ne tyypit, jotka ovat niin työpaikoilla kuin ystävien kanssa aina moralisoimassa jostain asiasta. Tällaiset ihmiset todennäköisesti myös kovaan ääneen kommentoivat toisten kuntosalilla käymistä ja ihmettelevät, miksi sitä tulisi edes tehdä. Älä välitä muiden mielipiteistä, vaan tee just sitä, mikä itsestä tuntuu hyvältä ja oikealta. Tätä terveysmokaa et halua tehdä yhdessä ensimmäisen pointin kanssa. Omat negatiiviset ajatukset ja muiden luoma negatiivinen ympäristö helposti lietsovat ja vahvistavat toisiaan ja saavat varmasti sinut kärsimään motivaation kanssa.

treenivaatteet#4 Rajoittava kuntosalimuoti

Jos et tunne oloasi mukavaksi joissain urheiluvaatteessa, unohda ne. Fitness-harrastajia näkee yhä kireämmissä ja pienemmissä vaatteissa kuntosaleilla, mutta sinun ei tarvitse pukeutua sellaiseen, mikä ei tunnu treenin aikana mukavalta. Pukeudu mieluummin sellaisiin treenivaatteisiin, joissa juuri sinun on hyvä olla.

terveysmokat ja ravinto#5 Sokeri

Ei ole mitään haitallisempaa kuntoilijalle kuin sokeritauti eli diabetes. Pussi makeisia voi tuntua houkuttelevalta iltapäivällä kahvin yhteydessä, mutta niiden vähentäminen palkitaan myöhemmin. Herkkupäivä kannattaa ajoittaa yhteen päivään viikolle, jolloin napostelu ei lähde käsistä. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö sinun tulisi nauttia herkuista ja elämästä. On tärkeää syödä kohtuudella ja tehdä elämäntavoista juurikin niitä elämäntapoja, joita on helppo ylläpitää. On kuitenkin hyvä tiedostaa miten paljon lisättyä piilosokeria onkaan monessa eri tuotteessa. Voit helposti pienillä valinnoilla vähentää lisätyn sokerin syömistä ja kohentaa näin oloasi. Tätä terveysmokaa et myöskään halua tehdä jos haluat todella nähdä suuria muutoksia kehonkoostumuksessasi. Lisätty sokeri suurissa määrin vaikuttaa juurikin ulkomuotoosi, mutta myös yleiseen olotilaasi. Kaikkea siis kohtuudella. Tärkeintä on tiedostaa missä kohtaa voi mennä täysin metsään ja vaikuttaa tulosten saamiseen.

Myös terveellisten reseptien kokeilu voi auttaa sinua muuttamaan pahimmatkin mielitekosi terveellisiksi sekä ravitseviksi väliapaloiksi. Lue esimerkiksi lakristin himoon täältä proteiinipitoisia reseptejä tai tästä 10 helppoa ja terveellistä välipalaa, jotka tukevat palautumistasi.

#6 Nopeat muutokset

Jokainen kuntoilija tietää, ettei nopeita muutoksia ole olemassakaan. Jos haluat täydellisen rantakunnon, muista omistautua sille ajatukselle ja antaa kehollesi aikaa. Älä säti itseäsi liikaa siitä, ettei muutoksia ensimmäisten viikkojen aikana välttämättä tapahdu lainkaan. Keholla menee aikaa tottua ja reagoida muutoksiin älä siis luovuta heti alussa. Muista myös, että mitä lähempänä olet maaliasi sitä vaikeammaksi voivat asiat myös käydä. On vaikea saada jo erittäin hyvässä kunnossa olevaa kroppaa vielä parempaan kuntoon ja nähdä muutoksia paljaalla silmällä. Yksi hyvä vinkki on ottaa kehityskuvia ja pitää motivaatio yllä niiden kanssa.

On myös tärkeää ymmärtää, että esimerkiksi painonpudotuksen kannalta ei paino laske aina lineaarisesti. Paino voi erityisesti naisilla heitellä useitakin kiloja kuukauden aikana. Älä siis lannistu jos painolukemasi ei laske koko aikaa. Myös lihas painaa joten kehonkoostumuksesi on varmasti muuttumassa ja voit saavuttaa timmimmän ulkomuodon – vaikka paino ei putoaisikaan.

kehonkoostumus ja 14 terveysmokaa

#7 Ruokaa hetken mielijohteesta

Pikaruoka ja napostelu tarkoittavat yleensä jalostettuja ruokia ja tyhjiä kaloreita, jotka eivät ole hyviä kuntoilijoille. Hyvä vinkki on ottaa esimerkiksi töihin mukaan omia eväitä, joita voit syödä pienen nälän iskiessä (esimerkiksi maapähkinävoi-proteiinipalloja, kyllä kiitos).  On vaikea hallita mielitekoja nälkäisenä, joten pidä lähelläsi terveellisiä välipaloja, jotka auttavat verensokeriasi pysymään tasaisena ja kykenet helpommin tekemään terveellisiä päätöksiä. On hyvä myös olla tietoinen mistä jokin mieliteko johtuu, kirjoita ylös tuntemuksiasi ja mitä teit juuri ennen kuin sait jonkin mieliteon. Saatat helposti huomata viikonkin jälkeen, että syöt aina tottumuksesta tai jonkin tunteen takia. On helppo lähteä muokkaaman epäterveellisiä tapoja kunhan vain tiedät mistä ne johtuvat ja mitkä ovat ne asiat jotka johtavat siihen.

#8 Tekosyyt

Jos mietit, on olemassa aina tekosyitä sille, miksi tämä viikko ei ole tavoitteiden toteutumista varten. Sosiaalinen elämä, työ, kauden finaali… Kuntoilija saa sen aikaiseksi, vaikka mitä muuta tapahtuisi elämässä sen ympärillä. Ole siis rehellinen itsellesi ja älä oleta, että asiat tulevat ilmaiseksi. Muista kuitenkin, että on tärkeää samalla osata kuunella kehoa ja tietää jos se esimerkiksi oikeasti tarvitsee lepoa. Älä kuitenkaan anna itsesi olla laiska! Kova työ palkitaan aina.

vaihtelu ja treeni#9 Vaihtelun puute

Olipa sitten kyseessä lounas tai seuraava treenikerta, vaihtelu virkistää ja pitää elämän mielenkiintoisena. Heitä ruokaan jotain uusia mausteita tai kokeile uutta välinettä salilla. Voit yllättyä, kuinka paljon se piristää mieltäsi! Juttele kavereidesi kanssa ja lue blogeja, voit saada paljonkin uusia vinkkejä joiden avulla mielenkiinto pysyy yllä ja saatat löytää paljon helpompia keinoja saavuttaa tavoitteesi ja myös välttää kaikki nämä 14 terveysmokaa. Treenin muuttaminen ei tee hyvää vain mielelle, mutta antaa kropalle uudenlaisen ärsykkeen, joka saattaa tehdä suurenkin eron olossasi ja ulkomuodossasi. Lue esimerkiksi täältä nopea puistotreeni.

#10 Huonot kengät

Olitpa sitten suuntaamassa lenkille tai salille, jalkineet tekevät koko treenin pohjan. Tutki ammattilaisten avulla kaupoissa, mitkä kengät täydentävät omat treenitarpeesi. Huonot kengät eivät vain tunnu epämukavalta vaan niillä saattaa olla pidemmällä päälle erittäin huono vaikutus terveyteesi asentovirheiden kautta. Panosta siis kenkiin, muut treenivälineet ja -vaatteet eivät ole läheskään yhtä tärkeässä asemassa kuin kengät!

kengät ja treeni#11 Epämotivoiva treeniseura

Olemme kaikki tehneet sen virheen ainakin kerran. Ystävä ehdottaa näkemistä kuntosalilla ja lopulta kummankaan treenistä ei tule yhtään mitään, koska se menee pelkäksi höpöttelyksi. Välillä se on ihan ok, eikä siitä saisi tuntea huonoa omaatuntoa. Jos kuitenkin alkaa tuntumaan siltä, että ystäväsi tulee salille vain saadakseen juttuseuraa, ehdota hänelle seuraavan kerran lounastreffejä yhteisen salitreenin sijasta. Jos toisen treeni ei kulje, ei sinun treenisi tulisi kärsiä siitä.

#12 Ulkona syöminen

Jos suunnitteillasi on lähteä ulos kavereiden kanssa syömään ja päädytkin vähärasvaisen lihan ja vihannesten sijasta tilaamaan ison hampurilaisen ranskalaisilla, muista, että se on täysin hyväksyttävää. Ei kannata tuntea syyllisyyttä, koska se on elämää.

tapaturma ja treeni#13 Tapaturma

Vaikka kukaan ei tarkoituksen mukaisesti yritä vahingoittaa itseään harjoittelun aikana, tulisi kehon tarpeisiin muistaa kiinnittää huomiota ennen ja jälkeen treenin. Venyttely ja oikeat ravintoaineet kuntosalilla treenaamisen ohella ovat tärkeässä roolissa terveenä pysymistä. Muista runsas määrä proteiinia ja erityisesti runsas määrä nesteitä päivän aikana.

#14 Pankin räjäyttäminen

Laihtumisen ja terveenä pysymisen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että tyhjennät koko tilisi sen takia. Osta vain sitä mitä tarvitset, älä kaikkea sitä mitä haluat. Turhien tavaroiden ostaminen suklaakakuista aina kermanvärisiin jääkahveihin voisi tuntua hyvältä idealta ennen kuntosalia, koska ”muutenkin olet menossa polttamaan kaloreita”. Nämä kuitenkin ovat vain tyhjiä kaloreita, jotka enemmänkin vievät voimia treenistä kuin tukevat sitä.



Rosa Havumaki

Rosa Havumaki

Writer and expert

Rosalla on EREPS:in (the European Register of exercise Professionals) myöntämä personal trainer koulutus, jonka lisäksi hän on myös suorittanut liikuntalääketieteen ja terveystieteen perusteet Itä-Suomen yliopistossa. Rosa opiskelee tällä hetkellä liikunnanohjaajaksi Haaga-Heliassa Vierumäellä. Tämä koulutus tarjoaa hänelle kyvyt sekä tietotaidon toimia nykypäivän urheilu- ja vapaa-ajan sektorilla. Vierumäen liikunnanohjaajan koulutus on nykyaikainen sekä ammattimainen, jossa jatkuvasti muuttuva ala sekä innovaatiot ovat avainasemassa. Rosan on määrä valmistua vuonna 2019 liikuntatieteiden kandidaatiksi. Rosa on myös kirjoittanut jo reilun vuoden ajan hänen omaa lifestyle-hyvinvointiblogiaan, jossa hän jakaa ruokaan, matkustamisen sekä treenaamiseen liittyviä vinkkejä. Rosan blogiin pääset tästä. Lue lisää Rosasta täältä: https://www.linkedin.com/in/rosa-havum%C3%A4ki-446b91142/.


Lukijoille 30% extra-alennus koodilla: BLOGI OSTA NYT