0
Kori

Ostokorisi on tyhjä

Treeni

Crossfit vai kuntosalitreeni? | Cross-treenin suurimmat erot

Lukuaika: 4 minuuttia

Cross‐training on liikuntamuoto, joka herättää ihmisissä erilaisia tuntemuksia. Olitpa innokas harrastaja tai vakaa skeptikko, ajattelimme täällä Myproteinilla rikkoa cross‐training treenimuotoon liitettyjä myyttejä. Pienellä kaivamisella ja Daniel Campbellin (@danccampbell) vinkeillä, pääsimme entistä syvemmälle aiheeseen.

Mitkä ovat suurimmat erot näiden kahden treenimuodon välillä? Otimme asiasta selvää tutustumalla tarkemmin Danielin treeniohjelmaan.

Cross‐training vai kuntosalitreenaaminen – kumpi on parempi?

1. Liikeet


Vaikka selkeästi molemmissa treenimuodoissa on vaikutteita toisistaan, on kuntosalitreenaaminen keskittynyt selkeästi enemmän painonnostotyyppiseen treeniin.

”Säännöllinen kuntosalitreenaaminen pyritään keskittämään painonnostoon, kun taas cross‐training treenimuodossa yhdistyvät niin painonnosto, voimistelu kuin cardiokin. Tämä tarkoittaa sitä, ettei vaikutus ole pelkästään hypertrofinen. Crosstraining pitää huolta niin sydämen kuin verisuontenkin terveydestä sekä kehittää uusia taitoja.”

 

2. Intensiteetti


Tämä on luultavasti suurin ero näiden kahden trenimuodon välillä. Cross‐training treenin mainitseminen voi herättää ihmisissä hyvinkin erilaisia tuntemuksia – aina ihailusta puhtaaseen shokkiin.

”Miksi kukaan haluaisi harrastaa sellaista!?” kuuluu usein kysymys.

Cross‐training ei ole sovellu heikkohermoisimmille ihmisille. Treenit vaativat valtavan määrän fyysistä voimaa puhumattakaan henkisestä jaksamisesta. Tämä ei välttämättä johdu monimutkaisista harjoitteista vaan treenaamisesta tiukasti rajattujen aikarajojen sisällä.

”Cross‐trainingin intensiteetti on usein kova siksi, että se sisältää suuren määrän perusliikkeitä hyvin lyhyessä ajassa. Esimerkiksi harjoitus nimeltä Murph pitää 30‐40 minuutin sisällään 100 leuanvetoa, 200 punnerrusta, 300 kyykkyä ja 2,5 kilometriä juoksua 10 kilon liivi yllä. Tämä treeni on huomattavasti rankempi kuin monen koko viikon treenit yhteensä.”

 

3. Yhteisö


Ei voi kieltää, etteikö cross‐training muodostaisi tiiviitä yhteisöjä täynnä pitkäaikaisia ystävyyssuhteita. Yleensä tällainen yhteisökeskeinen ajattelutapa ei vallitse kuntosaleilla, johtuen ehkä siitä, että ihmiset tulevat treenaamaan yksin.

Cross‐trainingin luoma yhteisöllisyys ei tuo vain ihmisiä yhteen vaan tsemppaa treenaajia entistä parempiin saavutuksiin. Daniel kuvastaa tilannetta seuraavasti:

”Cross‐training treenimuodossa kaikki treenaavat yhdessä, mikä lisää monissa hieman kilpailuhenkisyyttä. Se usein vie treenaajia eteenpäin tavoitteissaan ja
kannustaa nostamaan painoja entisestään. Vaikka koko ympäristö on kilpailuhenkinen, ystävällisyys ja iloisuus säilyy.”

Oman motivaation löytäminen, ystävien tuki ja oikea asenne voi viedä sinut vielä pitkälle treenaamisen suhteen!

crossfit vai kuntosalitreeni

 

Onko todennäköisempää satuttaa itsensä cross‐trainingin aikana kuin kuntosalilla?

Tämä on asia, jota moni uusi harrastaja todennäköisesti miettii. Korkea intensiteetti, aikarajat ja kovat painot saattavat herättää paljon mielipiteitä siitä, onko tämä turvallista keholle vai ei.

”On ollut paljon puhetta siitä, että rajat ylittävä treenimuoto ei olisi hyväksi keholle. Treenaajat saattavat loukata itsensä, mutta tämä voi tapahtua toisaalta minkä lajin parissa vain”.

“Esimerkiksi jalkapalloon verrattuna cross‐training on paljon turvallisempi laji. Usein ne henkilöt, jotka satuttavat itseään treenin aikana eivät ole malttaneet nostaa treenin intensiteettiä askel askeleelta rauhallisesti”.

“Jos ympärillä on kunnon valmentaja ja hyvä treeniohjelma, voisin väittää, että loukkaantumisriski pienenee hyvinkin suuresti”.

Kumpi sitten on parempi?

Kuten minkä tahansa urheilulajin kohdalla, omilla mieltymyksillä ja tavoitteilla on suuri vaikutus motivaation syntymiseen. Treeni muiden cross‐training treenaajien kanssa saattaa kannustaa sinua puskemaan kohti omia tavoitteitasi, mutta se saattaa myös herättä vastakkaisia tuntemuksia.

Jotkut haluavat palata normaalin kuntosalitreenaamisen pariin, jossa jalkapäivän voi suorittaa loppuun omassa rauhassa. Vaikka Daniel elättää itsensä cross‐training elämäntavallaan, hän näkee molemmissa treenimiuodoissa paljon hyvää:

”En sanoisi, että jompikumpi vaihtoehdoista olisi toistaan parempi. On monia corsstraining treenaajia, jotka hyötyisivät tavallisesta kuntosalitreenaamisesta. Samaan aikaan, on monia kuntosalitreenaajia, jotka hyötyisivät paljon muutamasta crosstraining tunnista viikossa.

crosstreeni vai kuntosali

 

Muista siis tämä:

Vaikka tasapainoilemme näiden kahden treenimuodon välillä, on selvää, että cross‐training trenimuodolla on merkittäviä vaikutuksia sydän‐ ja verisuonielimistön toimintaan sekä taitojen ja voiman kehittymiseen. Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että cross‐training on treenimuoto, jossa tarvitaan uskomatonta päättäväisyyttä ja omistautuneisuutta.



Lauren Dawes

Lauren Dawes

Writer and expert

Lauren on suorittanut Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriopinnot ja on alunperin kotoisin Etelä-Englannista. Lauren on aina rakastanut uimista ja viime aikoina kiinnostunut myös kuntosalitreenistä. Tämän lisäksi hän nauttii joogasta, mutta kokee, että voisi harrastaa sitä vähän useammin.

Viikonloppuisin Lauren tykkää kokata tai nauttia muiden tekemistä brunsseista. Hän rakastaa kokeilla uusia reseptejä kämppistensä kanssa erityisesti nyt kun säästeliäämmät opiskelija-ajat ovat jo takana. Lauren haluaa myös muistuttaa kaikkia elämän tärkeästä tasapainosta: sali ja gin.

Lue lisää Laurenin kokemuksista täältä.


Suomen suurin Black Friday alennusmyynti - älä jaa paitsi! Osta nyt