Treeni

Aamutreeni ja sen hyödyt

Miksi aamutreenit ovat parhaita?

Jos teet treenisi aamulla, saat sen aikaisin tehdyksi ja pois alta, jotta voit keskittyä kaikkeen muuhun koko loppupäivän. Kuntosalilla käynti voi olla hyvä tapa auttaa itseään elämässä selviämisessä, mutta joskus se osoittautuu myös esteeksi. Kun saat treenisi pois alta heti aamulla, tarkoittaa se sitä, ettei sinun täydy miettiä tulevaa treeniäsi koko päivän ajan.

Jos olet suunnitellut treenin päivän lopuksi, täytyy sinun jatkuvasti pitää huolta että muistat ottaa mukaasi oikeat välineet, että tiedät mitä liikkeitä aiot tehdä, ja että tiedät mitä haluat saavuttaa. Tämä voi osoittautua häiriötekijäksi päivällesi, ja vaikuttaa muihin päiväsi asioihin keskittymisen kanssa. Kun teet treenisi aikaisin aamulla tämä ei tule osoittautumaan ongelmaksi. Saavut aamulla ajoissa paikalle ja saat treenisi pois alta, ja voit siten viettää lopun päivästä keskittyen muihin asioihin, kun päivän fyysisesti haastavin osuus on hoidettu pois alta.

Aamulla treenaamisen hyödyt

Aamutreeni tulee varmasti auttamaan unirytmisi kanssa siksi, että päivän lopussa olet väsynyt ja valmis nukkumaan. Tarkoittaen, että nukut sikeästi ja oikeaan aikaan. Kun heräät, tunnet olosi hyväksi ja olet taas valmis kohtaaman päiväsi. Toinen aamutreenin hyöty on myös se, ettei mikään tule treenisi eteen. Tämä on tosi iso plussa. Tiedän myös ihmisiä, joiden täytyy sulkea puhelimensa ennen treeniä, jotta he välttyisivät häiritseviltä puheluilta, viesteiltä, sähköposteilta yms. Nykypäivänä, meidän täytyy yleensä vastata heti, jos joku yrittää ottaa meihin yhteyttä. Tästä tulee varmasti häiriö, kun yrität saada treenisi tehtyä (varsinkin treenikumppanillesi). Mutta joskus, kun jotain tärkeää ilmaantuu, täytyy sinun ottaa aikaa vastaamiseen.

Odottamattomia asioita myöskin joskus ilmaantuu päivän aikana, pakottaen meidät etsimään ylimääräistä aikaa päivästämme niiden hoitamiseen. Aamulla treenaaminen ratkaisee kummatkin näistä ongelmista. Ensimmäiseksi, kukaan ei aio soittaa puhelimeesi heti ensimmäisenä aamulla, tarkoittaen, että voit aamulla keskittyä treeniisi täysin ja hoitaa muiden kanssa kommunikoinnin myöhemmin päivällä. Ja kun joitain odottamattomia asioita ilmaantuu, on sinun mahdollista järjestää niille aikaa, koska treenisi on hoidettu jo ajoissa pois alta. Kun olet juuri herännyt, ei sinulla varmastikaan ole energiaa suunnitella keskinkertaista treeniä. Vastaheränneenä vartalosi on yleensä paremmin hereillä kuin aivosi.

Esimerkisi itsesi raahaaminen ulos sängystä, vedenkeittimen päälle laittaminen, ja kahvin tekeminen tapahtuu ilman erillistä ajattelua. Jos sinulta kysyttäisiin siinä vaiheessa, kuinka keittää kahvia, olisi kysymykseen vastaaminen varmaankin vaativampaa, kuin itse kahvin keittäminen. Myöskin kun tiedät, että miten treenisi tulee menemään, koska olet jo aiemmin sen päättänyt, tai sinulla on selvä treeniohjelma, tai olet kirjoittanut sen ylös, on sen noudattaminen varsin helppoa, koska olet liian väsynyt suunnittelemaan sitä uusiksi. Kaikilla meillä on joskus se hetki, kun olemme suorittaneet noin 50‐ tai 75 prosenttia treenistämme, ja alamme miettimään sen loppua uusiksi. On helpompaa vakuuttaa itselleen siinä hetkessä, että viimeisen liikkeen väliin jättäminen on järkevä idea. Mutta tietenkin, se ei yleensä ole järkevä idea. Tämä yleensä johtuukin vain väsymyksestä. Mutta, kun olet vasta herännyt, kehosi on valmis ja aivosikin myös melkein valmiit, saat treenin helposti tehtyä.

Olet liian väsynyt suunnitellaksesi treeniä uusiksi, ja saat sen vain yksinkertaisesti hoidettua, jotta voit sitten jatkaa päivääsi. Tästä tulee varmastikkin huippu tunne. Viimeisenä, muttei sentään vähäisempänä, saat aamutreenistäsi loppupäiväksi kunnon pumpin. Illalla treenaamisestakin sen toki saa, mutta suurin osa ajastasi kunnon pumpissa menee nukkumiseen. Jos saat itsesi freesiin ja vahvaan kuntoon heti aamusta, voit viettää loput päivästä siitä nauttien. Ja myöskin, jos kaikki treenisi ovat aamuisin, voit nauttia tästä tunteesta joka päivä. Tämän takia aamutreenit ovat siis ylivoimaisia. Ei ole parempaa aikaa treenata kuin heti ensimmäiseksi aamulla. Joten, aseta herätyksesi aikaiseksi huomisaamulle, ja testaa itse.



Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Lukijoille 30% extra-alennus koodilla: BLOGI OSTA NYT