Uncategorized

Onko virtuaalinen todellisuus kuntoilun tulevaisuus?

Luulit ehkä että VR-lasit ovat vain fantasiapelejä varten,mutta et ehkä ole ajatellut kokeilla VR-treeniä.


Virtuaalinen todellisuus on kehittynyt todella paljon ajoista, jolloin se aiheutti huimausta ja vaihtoehtoina oli vain muutama videopeli. Nyt tarjolla on valtava valikoima erilaisia treenejä ja voit kokea olevasi kaiken toiminnan keskellä, sen sijaan että hyörit omassa olohuoneessasi.

Kaikkihan olemme saaneet oman osamme tästä jo viimeisen vuoden aikana, joten jos kuntosali ei ole sinun paikkasi, ehkä tämä olisi ihanteellinen tapa saada treeneihin hieman maustetta. Katsotaanpa asiaa hieman lisää…

Voitko päästä kuntoon VR-treeneillä?

Videopelit eivät yleensä vaadi korkeaa aktiivisuustasoa, mutta VR-peleissä koko kehostasi tulee ohjain. Se tarkoittaa sitä, että jos löydät itsesi virtuaalisesta nyrkkeilykehästä, et voi luottaa vain peukaloihisi tehdäksesi lyöntejä.

Viimeaikainen tutkimus selvitti 646 VR-käyttäjän henkistä ja fyysistä mielentilaa lockdownien aikana ja totesi molempien merkittävästi parantuneen VR-käyttäjillä pandemian aikana.1 Itse raportoitu fyysinen intensiteetti VR-käyttäjien treeneissä oli myös merkittävästi korkeampi kuin tavallisilla konsolin käyttäjillä.1

Vielä on liian aikaista sanoa, voiko VR-kuntoilulla oli pitkäaikaisia terveyshyötyjä , mutta alustavat tutkimukset tukevat ajatusta, että jos treenit ovat tarpeeksi intensiivisiä ja pitkiä, niillä voi olla positiivinen vaikutus fyysiseen kuntoon.2

Tee kuntoilusta hauskaa

VR-treenit eivät voita puolelleen käyttäjiä pelkästään niiden intensiteetin vuoksi; kaikkihan me tiedämme, että säännöllisyys avain kuntoon pääsemiseksi ja siinä pysymiseksi ja tämä on jotain, jossa VR-kuntoilu voi myös auttaa.

Suurin tekijä, joka estää meitä liikkumasta? Se ei ole mukavaa.

Eräs viimeaikainen arvostelu tutki sitä, kuinka tärkeää kuntoilun hauskuus on ja totesi, että uutuudenviehätyksen tai jännityksen puute voi lisätä fyysistä passiivisuutta, mutta VR-kuntoilu voi auttaa eliminoimaan tämän ongelman.3 

Kun valittavana on lukemattomia eri treenejä ja maisemia joihin voit itsesi sijoittaa, ei ole mitään saumaa tylsistyä varsinkin kun vaihtoehtona on samat treenit omassa olohuoneessasi tai sama jalkapäivärutiini salilla.

Jos siis kamppailet kuntoilumotivaation kanssa, VR voisi auttaa tuomaan tilanteeseen hieman vaihetelua ja auttaa sinua pysymään motivoituneena.

Se ei tunnu treeniltä

VR-kuntoilu on hyvä vaihtoehto niille, jotka vihaavat tavallisia “pysy kunnossa” -rutiineja.

Mainittu arvostelu myös nimesi VR-kuntoilun ominaisuudet nerokkaana harhautuksena negatiivisilta, jotka usein aiheuttavat sen, että ihmiset välttelevät fyysistä aktiivisuutta tai jättävät sen todella lyhyeksi.3 

Jos treenisi matelevat kun seuraat kelloasi juoksumatolla, niin harhautus voi olla se täydellinen elementti, joka saa sinut palaamaan aina takaisin. Jos löydät jotain hauskaa, käy järkeen että haluat jatkaa sen tekemistä, joten treeneistä nauttiminen voi olla aivan niiden säännöllisenä pitämiseen.

Onko se kallista?

Jos etsit vaihtoehtoa kuntosalille sen hinnan vuoksi, niin tämä ei ehkä ole siihen vaihtoehto. Vaikka VR-laitteet ovat paljon paremmin saatavilla nykyään, niin tavallinen setti maksaa silti parisataa euroa.

Jos etsit keinoa pysyä kunnossa, koska et pidät salista, mutta hinta ei ole se ongelma, niin siinä tapauksessa tämä voi olla hyvä vaihtoehto. Kannattaa testata laitetta ennen kuin sijoitat siihen rahaa, sillä haluathan varmistaa, että nautit siitä.

Muista tämä

Kuntoilun trendit ovat alituiseen muuttuvia. Olemme nähneet valtavia muutoksia fyysisessä aktiivisuudessa viimeisten 12 kk aikana, joten VR voi myös näytellä suurta osaa tulevaisuuden kuntoilussa.

Hauskat ja jännittävät treenit omassa olohuoneessa on ehdottomasti hyvä myyntivaltti. Tuleeko se koskaan olemaan valtavirtavaihtoehto treenamiseen?  Meidän täytyy vain odottaa ja katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

 


1. Siani, A., & Marley, S. A. (2021). Impact of the recreational use of virtual reality on physical and mental wellbeing during the Covid-19 lockdown. Health and Technology, 11(2), 425-435.

2. Street, T. D., Lacey, S. J., & Langdon, R. R. (2017). Gaming your way to health: A systematic review of exergaming programs to increase health and exercise behaviors in adults. Games for health journal, 6(3), 136-146. 3. Lakicevic, N., Gentile, A., Mehrabi, S., Cassar, S., Parker, K., Roklicer, R., … & Drid, P. (2020). Make Fitness Fun: Could Novelty Be the Key Determinant for Physical Activity Adherence?. Frontiers in Psychology, 11.



Myprotein

Myprotein

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä