Ravinto

Sokeri ei ole vihollinen | Ravitsemusterapeutti selittää

Suklaata, sipsejä ja limsoja –– kaikki maistuvat hyvälle, mutta ne ovat täynnä sokeria. Onko se ongelma?

Ravitsemusterapeutti Richie Kirwan on täällä jälleen karkottamassa väärät huhut ja erottamassa faktat fiktiosta, jotta voit tehdä hyvin informoidun päätöksen siitä, mitä laitat kehoosi. Tässä tulee nyt paljon asiaa, joten parasta laittaa kahvi tippumaan ja istuutua lukemaan. Sokeri kahviin on vapaaehtoista.

Mitä on sokeri?

Sokerit ovat hiilihydraatteja ja hiilihydraatit ovat yksi perus makroravinteista, joita saa kasviperäisistä ruoista.

Iso sana tulossa… monosakkaridit. Kaikista yksinkertaisimmat hiilihydraatit ovat monosakkarideja, jotka koostuvat vain yhdestä molekyylistä.

Kolme yleisintä monosakkaridia ovat:

  • Glukoosi
  • Fruktoosi
  • Galaktoosi

Monosakkaridit voivat lyöttäytyä yhteen ja muodostaa disakkarideja. Nämä ovat sokereita, jotka muodostuvat kahdesta monosakkaridista.

 

Myytti murrettu

Nopeaa ravintomatematiikkaa:

  • Glukoosi + glukoosi = maltoosi (löytyy vehnästä, ohrasta ja joistain hedelmistä)
  • Glukoosi + galaktoosi = laktoosi (löytyy maidosta)
  • Glukoosi + fruktoosi = sakkaroosi (pöytäsokeri)

Ja kaikki viha sokeria kohtaan on lähtenyt tuosta ärsyttävästä sakkaroosista. Richien mukaan sen ylikäytöllä on todennäköisesti ollut merkittävä vaikutus kehonpainon keskimääräiseen nousuun koko maailmassa viimeisen 50 vuoden aikana.

Olet kuullut sen, mutta sanomme sen taas uudelleen. Kaikkea kohtuudella. Pieni määrä sokeria siellä täällä ei tee haittaa. Runsas käyttö puolestaan tuo mukanaan ongelmia.

On tärkeää kuitenkin huomauttaa, että sokeri ei ole “myrkyllistä”. Pikemminkin päinvastoin. Se on välttämätöntä ihmiskeholle. Mutta älä nyt vielä innostu. Richie sanoo, että sokeria ei itse asiassa tarvitse ikinä syödä. Pahoittelumme, jos ehdit jo innostua.

Veri on täynnä glukoosia, muiden aineiden lisäksi, ja keho pyrkii koko ajan tasoittamaan veren sokeritasoa. Keho pystyy tuottamaan glukoosia proteiinista ja rasvasta prosessissa, jota kutsutaan glukoneogeneesiksi.

 

Mitä tapahtuu, kun syömme sokeria?

Kun syömme hiilihydraatteja, olipa se sitten pastaa, leipää, perunoita tai suklaapatukka, keho sulattaa ne nopeasti ja niistä saatava glukoosi imeytyy vereen. Joten, luonnollisesti, veren glukoositaso nousee. Ja jos olet terve, keho alkaa nopeasti säädellä veren sokeritasoa, jotta se palaa normaalille tasolle.

 

Aiheuttaako sokeri rasvan kertymistä?

Tämä selviää, kun ymmärrämme paremmin, miten insuliini toimii kehossa. Onneksi Richie osaa selittää tämän asiaa.

Kun syöt mitä tahansa hiilihydraatteja, ne sulavat sokereiksi, jotka liukenevat verenkiertoon. Tämä saa kehon tuottamaan insuliinia. Insuliini vähentää veren glukoosia.

 

Miten insuliini toimii?

  • Lisää sokerin polttamista
  • Vähentää rasvan polttamista
  • Saa kehon varastoimaan enemmän hiilihydraatteja joko lihaksiin tai glykogeeninä, tai rasvana rasvasoluihin

Ja tässä syy, miksi ihmiset pelkäävät hiilihydraatteja ja sokeria. Monet luulevat, että rasva kertyy lantiolle heti kun he nielaisevat yhden suupalan. Se ei pidä paikkaansa.

Insuliini vaikuttaa vain pari tuntia, niin kauan kuin verensokeritaso on korkealla. Kun verensokeri palaa normaaliksi, keho palaa taas polttamaan rasvaa.

Ja teitenkin kokonaisuuteen vaikuttaa syötyjen kalorien määrä. Kalorivaje on avain painonpudotukseen. Muista siis, että jos haluat polttaa rasvaa, sinun täytyy syödä vähemmän kaloreita kuin mitä kulutat.

 

Fruktoosi

Fruktoosi metabolisoituu hieman eri tavalla kuin muut monosakkaroidit. Se muuntuu helpommin rasvaksi maksassa. Mutta tämä aiheuttaa painonnousua ainoastaan, jos syöt enemmän kaloreita kuin kulutat.

Jälleen kerran siis ollaan riippuvaisia syötyjen kalorien määrästä, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

 

Mikä on ongelma?

Kaikkien näiden sokerimyyttien selvittämisen jälkeen mietit varmasti, että missä ongelma sitten on. Richie sanoo, että sokeri on ongelma, jos sitä syödään liikaa, joten tätä pitää varmaan avata hieman enemmän.

Prosessoiduista ruoaista on tullut todella helposti saatavia viimeisten 50 vuoden aikana, etenkin todella prosessoiduista välipaloista. Ne ovat usein todella houkuttelevia ja maukkaita. Mutta niillä on neljä ominaisuutta, jotka voivat tehdä niistä vähemmän haluttuja…

 

  • Kaloritiheys
  • Hypermaku (todella maukas)
  • Ei kovin täyttävä
  • Todella halpa

Näiden asioiden vuoksi, tällaisia ruokia on helppo syödä liikaa ja siinä on se ongelma.

 

Pähkinänkuoressa


Sokeri ei ole ongelma, jos sitä käytetään kohtuudella. Jos olet terve etkä syö enempää kaloreita kuin mitä kehosi tarvitsee, niin pieni määrä sokeria ruokavaliossasi ei ole haitaksi. Sokeri ei tarkoita automaattisesti painonnousua. Nyt kun tiedät faktat, voit tehdä oman päätöksesi sokerin käytöstä.

Yksi Richien neuvo kannattaa kuitenkin pitää mielessä: älä syö liikkaa sokeria ja prosessoituja ruokia.

Blogin artikkelien tarkoituksena on antaa vinkkejä ja jakaa tietoja ravitsemukseen ja treeniin liittyen eikä niitä tule sekoittaa lääkärin antamiin ohjeistuksiin. suosittelemme aina kääntymään alan ammattilaisen kuten lääkärin puoleen mikäli olet tekemässä suuria muutoksia ruokavalioosi



Laura Myllykoski

Laura Myllykoski

Writer and expert


Tilaa uutiskirje! Rajoitetun ajan ekslusiivisia extra-tarjouksia. Aina reseptejä ja uutuustuotteita! Klikkaa tästä